Vlaming of Neerledaner!!!!

Vlaming of Nederlander?

  • Vlaming

    Votes: 25 31.6%
  • Nederlander

    Votes: 50 63.3%
  • Iets ANDERS

    Votes: 4 5.1%

  • Total voters
    79

Users who are viewing this thread

Wolfang

Baron
Ik zou definitieve resultaten willen zien van de vlaming/nederland ratio van de Benelux forum. Ik heb gemerkt dat er redelijk veel vlamingen BUITEN de benelux forum bezig zijn die niet meeposten in de Benelux forum. Maar de grootste deel van de nederlanders is wel actief bezig hier.
NORMAAL zou de ratio per 1 vlaming 2,5 nederlanders moeten zijn (6miljoen vlamingen-15 miljoen Nederlanders).
Het is vanzelfsprekend dat er veel meer nederlanders zullen zijn maar ik wil ook weer herhalen dat er veel vlamingen niet in de Benelux forum actief zijn.

 
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.
 
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

Nee, bijna alle vlamingen wouden NIET bij nederland, en zo'n 3/4 van de nederlanders vond het best wel fijn om vlaanderen aan nederland toe te voegen. Fries wordt wel redelijk onderdrukt, het krijgt een boerse reputatie die zelf tot in vlaanderen te horen is. Heb ook nederlandse vrienden, en 1 ervan is fries, de anderen lachen daar dan ook mee. Uiteindelijk gaat fries niet meer bestaan in nederland denk ik.
 
vlaamseleeuw.png
 
Wolfang said:
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

Nee, bijna alle vlamingen wouden NIET bij nederland, en zo'n 3/4 van de nederlanders vond het best wel fijn om vlaanderen aan nederland toe te voegen. Fries wordt wel redelijk onderdrukt, het krijgt een boerse reputatie die zelf tot in vlaanderen te horen is. Heb ook nederlandse vrienden, en 1 ervan is fries, de anderen lachen daar dan ook mee. Uiteindelijk gaat fries niet meer bestaan in nederland denk ik.

Ja. Jij weet meer van de situatie van Fries dan ik. :neutral:
Hmm, ik dacht dat het plan om Vlaanderen terug te doen bij Nederland uit Vlaanderen kwam, maar ik kan me vergissen. Met drie kwart van de Nederlanders praat je wel onzin, trouwens.
 
Een en al voor oordelen.
Fríesland word nyet ondendrukt. Verder.lijkt míj het eerder gewoon leuk als vluunderen en nl sumengaan.  net zoals vele andere denk ik. En trouwens, in nederland heb je veel cultuur verschillen per provincie dus stel alles word een dan is dat geen prob. Ook de nl drugswet is populair bij vlaanse.
Verder zou vlaanderen niet gewoon een provincie erbij zijn maar gewoon een echte fusie voor een win win. Niks nl beter vlaanderen of andersom, wat echt pwned is nl en vlaanderen samen.
 
...vreemde post, maar hoe bedoel je Vlaanderen dan als't niet een provincie is? Ook verdeeld in Provincies of zo? (Zouden er dan niet twee limburgen ontstaan? :razz:)

Met die opmerking over kosten bedoelde ik trouwes dat verkeersborden, nummerborden, wegmarkeringen, fietspaden e.d. gewoon verschillen tussen Nederland en Vlaanderen en er zal dan een standaard moeten komen, waarschijnlijk de Nederlandse. (Een hele nieuwe zou walgelijk duur zijn en volgens mij zijn er meer van die dingen in NL. dan in V. maar dat weet ik niet zeker.)
 
Het is wel een ptrovincie maar niet gewoon een provincie... Een toevoeging... Maar gewoon een gelijk land dat samen word en dan provincies word.
 
Vlaanderen= West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Vlaams Brabant, Antwerpen, Limburg, Brussel ma das nu heel franstalig en wordt als appart beschouwdt.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Vr jou fries ^^
FrisianDude said:
Wolfang said:
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

Nee, bijna alle vlamingen wouden NIET bij nederland, en zo'n 3/4 van de nederlanders vond het best wel fijn om vlaanderen aan nederland toe te voegen. Fries wordt wel redelijk onderdrukt, het krijgt een boerse reputatie die zelf tot in vlaanderen te horen is. Heb ook nederlandse vrienden, en 1 ervan is fries, de anderen lachen daar dan ook mee. Uiteindelijk gaat fries niet meer bestaan in nederland denk ik.
Ja. Jij weet meer van de situatie van Fries dan ik. :neutral:
Hmm, ik dacht dat het plan om Vlaanderen terug te doen bij Nederland uit Vlaanderen kwam, maar ik kan me vergissen. Met drie kwart van de Nederlanders praat je wel onzin, trouwens.
 
holland stinkt..in de grote steden..druk en druk..het is zo druk dat mensen gewoon soms doelloos meelopen met die drukke massa omdat dat hen heeft opgeslokt...

mensen in vlaanderen versta ik soms niet maar lijken gastvrijer dan die de meeste sago's hier in de grote steden..
athans het enige waar ik in belgie ben geweest is in Antwerpen en een keer gaan we nog naar Brussel
 
Wolfang said:
Vlaanderen= West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Vlaams Brabant, Antwerpen, Limburg, Brussel ma das nu heel franstalig en wordt als appart beschouwdt.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Vr jou fries ^^

Hmm. Ja. Da's wel interessant.  Okee dan. 77 % is veel meer dan ik verwacht. Waarschijnlijk klopt het toch niet helemaal, maar't is meer dan ik dacht.  Blijven er nog wel kosten aan, en 't is zo jammer voor die arme Walen. Wat moeten ze dan? Alleen verder of, wee hen, bij Frankrijk? :razz:
 
FrisianDude said:
Wolfang said:
Vlaanderen= West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Vlaams Brabant, Antwerpen, Limburg, Brussel ma das nu heel franstalig en wordt als appart beschouwdt.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Vr jou fries ^^

Hmm. Ja. Da's wel interessant.  Okee dan. 77 % is veel meer dan ik verwacht. Waarschijnlijk klopt het toch niet helemaal, maar't is meer dan ik dacht.  Blijven er nog wel kosten aan, en 't is zo jammer voor die arme Walen. Wat moeten ze dan? Alleen verder of, wee hen, bij Frankrijk? :razz:
hmmm alleen klinkt interssant om te kijken of ze het kunnen redden...en aangezien ze niet bij ons willen....tja viva la France hey  :lol: ...wat heb ik dan een medelijden met jullie...hebben de Walen uiteindelijk dan toch gewonnen

Edit:
ALS zoiets ooit zou gebeuren of course voordat ik de haat van waalse Vlaamse mensen op me kop krijg  :roll:
 
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

Heb het hier wel eens over met mijn huisgenoot die ook Fries is. Fries is een officiele taal. Achterhoeks (mijn dialect) niet. Wat is het verschil nou werkelijk? Ook in het achterhoeks worden boeken geschreven en als ik mijn huisgenoot moet geloven zijn heel veel zinnen en gezegden in het achterhoeks vrijwel gelijk in het Fries (alleen iets anders uitgesproken). Een dialect is een dialect, ontstaan doordat mensen op verschillende plaatsen verschillende talen spraken. Bij de een stamt dat taaltje af van een stelletje Friezen, bij de ander van een stelletje Saksen. En in Limburg zit er vast ook nog wel wat Frankisch in. Punt is dat taal geen discreet gegeven is, maar een continuum.
In mijn mening is het slechts een toevalligheid dat Fries van de Nederlandse overheid de hoogste beschermde status heeft gekregen, terwijl Limburgs en Neder-Saksisch (en dus ook Achterhoeks) slechts een lagere beschermde status hebben. Riekt naar willekeur. Prima dat Fries een taal is, maar andere dialecten zijn dat evengoed.
 
Njiekovic said:
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

In mijn mening is het slechts een toevalligheid dat Fries van de Nederlandse overheid de hoogste beschermde status heeft gekregen, terwijl Limburgs en Neder-Saksisch (en dus ook Achterhoeks) slechts een lagere beschermde status hebben. Riekt naar willekeur. Prima dat Fries een taal is, maar andere dialecten zijn dat evengoed.
zit een grote kern van waarheid in ...dacht echter niet ook na maar dan is ook de brabantse dialect als vb. een taal...de vraag alleen is : is het dan wel wijs om overal die dialecten in te voeren en etc. zoals bij de friezen ? of gewoon zoveel AN als mogelijk ?
 
Gerontis the cunning said:
holland stinkt..in de grote steden..druk en druk..het is zo druk dat mensen gewoon soms doelloos meelopen met die drukke massa omdat dat hen heeft opgeslokt...

mensen in vlaanderen versta ik soms niet maar lijken gastvrijer dan die de meeste sago's hier in de grote steden..
athans het enige waar ik in belgie ben geweest is in Antwerpen en een keer gaan we nog naar Brussel

En ik vind dat Antwerpen en Brussel de minst gastvrije steden van Belgie zijn :razz: Wel wa mooie gebouwen enzo, maar leukste steden qua ambiance zijn de middelmatige steden, bvb Leuven :grin:

FrisianDude said:
Wolfang said:
Vlaanderen= West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Vlaams Brabant, Antwerpen, Limburg, Brussel ma das nu heel franstalig en wordt als appart beschouwdt.

http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA
Vr jou fries ^^

Hmm. Ja. Da's wel interessant.  Okee dan. 77 % is veel meer dan ik verwacht. Waarschijnlijk klopt het toch niet helemaal, maar't is meer dan ik dacht.  Blijven er nog wel kosten aan, en 't is zo jammer voor die arme Walen. Wat moeten ze dan? Alleen verder of, wee hen, bij Frankrijk? :razz:
De walen zouden wss bij Frakrijk moeten aansluiten, alhoewel alleen 3 procent van  de walen daarvoor gestemd heeft (er is een officiele partij voor de reunie tss Fr en Wa). Frakrijk zou Wallonie waarschijnlijk niet accepteren behalve als ze Brussel erbij krijgen (veel geld), maar ik als vlaming zou nooit brussel afgeven. Vroegere Brabantse hoofdstad, ook vroegere hoofdstad van Vlaanderen, de 30% buitenlanders die er wonen kunnen we snel vlaams leren...

 
Gerontis the cunning said:
Njiekovic said:
FrisianDude said:
Nederlander in Vlaanderen, hier. Woon nu een week in Veldwezelt, net ten oosten van Maastricht. (Hoeft alleen de Prins Albéééééér brug maar over.)
Is het niet trouwens meer dat veel Vlamingen bij Nederland willen dan andersom? Lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, zou flink wat kosten mee brengen, dacht ik vanmiddag nog. Ik moet ook nog even zeggen dat Friezen niet echt onderdrukt worden. Heb nog nooit een zweepslag gehad. :razz: Ik vind het wel jammer dat sommigen het Fries nog steeds als een achterlijk keuter taaltje zien.

In mijn mening is het slechts een toevalligheid dat Fries van de Nederlandse overheid de hoogste beschermde status heeft gekregen, terwijl Limburgs en Neder-Saksisch (en dus ook Achterhoeks) slechts een lagere beschermde status hebben. Riekt naar willekeur. Prima dat Fries een taal is, maar andere dialecten zijn dat evengoed.
zit een grote kern van waarheid in ...dacht echter niet ook na maar dan is ook de brabantse dialect als vb. een taal...de vraag alleen is : is het dan wel wijs om overal die dialecten in te voeren en etc. zoals bij de friezen ? of gewoon zoveel AN als mogelijk ?

Nee lijkt me niet handig. Nederlands moet gewoon overal de officiele taal zijn. Fries en andere dialecten zijn prima, maar dan voor niet officiele gelegenheden.
 
Njiekovic said:
Heb het hier wel eens over met mijn huisgenoot die ook Fries is. Fries is een officiele taal. Achterhoeks (mijn dialect) niet. Wat is het verschil nou werkelijk? Ook in het achterhoeks worden boeken geschreven en als ik mijn huisgenoot moet geloven zijn heel veel zinnen en gezegden in het achterhoeks vrijwel gelijk in het Fries (alleen iets anders uitgesproken). Een dialect is een dialect, ontstaan doordat mensen op verschillende plaatsen verschillende talen spraken. Bij de een stamt dat taaltje af van een stelletje Friezen, bij de ander van een stelletje Saksen. En in Limburg zit er vast ook nog wel wat Frankisch in. Punt is dat taal geen discreet gegeven is, maar een continuum.
In mijn mening is het slechts een toevalligheid dat Fries van de Nederlandse overheid de hoogste beschermde status heeft gekregen, maar hoeveel is er eigenlijk in't Nedersaksisch geschreven? En daarnaast zijn misschien ook wel andere factoren, het zal nooit helemaal willekeur zijn. Ik had tot ongeveer midden vorig jaar een leraar uit Almelo, Frank Löwik, ongeveer de beste leraar ooit, die het Nedersaksisch officieel een taal wou laten maken, lees maar's over hem, vind je vast wel interessant. :razz:

Eigenlijk ben ik het wel eens dat Nedersaksisch ook een taal worden moet, maar ik ben het niet helemaal eens dat er overal maar ABN overheen gestrooid moet worden tot de Saksers geen briej meer zeggen kunnen. Misschien is NDS wel niet als taal erkent omdat er teveel variatie is. Ik zit nou op de "purrik" pagina in't de NDS wiki en ik zie daar staan:
Nedersaksisch;

    * Veluws:
          o pudding
          o puddink (Epe)
          o purring (Une)
          o puddik (Elburg, Wezep, Attem, Lieren)
          o purrik, purk (Doospiek, Nunspeet)
          o pap (Attem, Klanenbeek)
          o stieve pap (Elspeet)

Van "http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Purrik"

(Trouwens, herr Löwik heeft ook een NDS- pagina op wikipedia.)
 
Vet! :smile:
Achterhoekse grammatica: http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Achterhooksen_sproakgids

Nedersaksisch is inderdaad meer gevarieerd dan Fries. Maar daar staat tegenover dat het ook een veel groter gebied is (Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland). En hoewel er wel veel litatuur in het Nedersaksisch (of varianten daarvan) wordt en is geschreven, is dat misschien inderdaad minder dan in het Fries. De reden daarvan lijkt mij dat Nedersaksische gebieden van oudsher meer boeren gebieden zijn (en een boer moet werken, niet schrijven), terwijl Friesland (vroeger althans) een veel machtiger politiek gebied was. Daar werd dus ook meer geschreven. Daarmee is het misschien geen willekeur dan Fries wel hoogst beschermd is, maar het is ook niet de beste reden om Fries en Nedersaksisch niet als gelijkwaardig te bezien.

Ben het wel met je leraar eens!
Overigens moet hij volgens mij in dit filmpje te zien zijn: http://www.youtube.com/watch?v=uuUQ3IL9CL8
 
Back
Top Bottom