Vilken nationalitet tillhör du?

Vilken nationalitet tillhör du?

  • Norge

    Votes: 81 21.2%
  • Sverige

    Votes: 181 47.4%
  • Danmark

    Votes: 66 17.3%
  • Annan/Other

    Votes: 54 14.1%

  • Total voters
    382

Users who are viewing this thread

UnholyNighmare said:
tired-sleeping-smiley-17414.gif

See post above.

Ja det var jo den jeg svarte på da
 
Lord Sami said:
Finland!


Hm, I seem to gotten lost on the wrong forums. Well, I'll leave you guys now! Adjö!

Jag är också finländare men till skillnad från Lord Sami använder jag min skolsvenska :smile: (Det är obligatoriskt att studera svenska i Finland). Måste säga att det ser mycket roligt när den andra talar danska och andra svenska eller norska: Diskuterar ni med olika språk med varandra? Finns det språk kallad skandinaviska?

BTW det är nästan min första gång jag talar svenska utan skolan och jag har läst det cirka sex år. Till och med i Sverige jag klarade bara på engelska.
 
Japp vi diskuterar med ulike språk.. Det eneste problemet er at ingen forstår dansk. Spør du meg skulle de hatt svensk på skolen de også=P
 
pesja said:
Japp vi diskuterar med ulike språk.. Det eneste problemet er at ingen forstår dansk. Spør du meg skulle de hatt svensk på skolen de også=P

Och du talar norska? Vi har lär oss på skolan därför att cirka fem procent av folket talar svenska som sitt modersmål, som stora delar bor vid västern kusten. Många i östern Finland skulle inte lära så kallad kompulsiv svenska därför att till exempel ryska skulle vara mycket nyttigare där.

Jag har hört att tala danska är som tyska het potatis i munnet  :smile: Jag åg en dansk tv-serien och språket var mycket lustigt.
 
Savage said:
Skandinavien = Sverige, Norge, Danmark.
Norden = Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island.

Färöarna tillhör Danmark, tillsammans med Grönland (men de har nu självstyre).

Sverige har aldrig tillhört någon annan! Däremot har Norge tillhört både Sverige och Danmark (i alla fall stora delar)


For det første så er Island en del av Skandinavia (I følge gamle historier var også Russland en del av Skandinavia)

For det andre er (Grønnland), Færøyene, Falklandsøyene og Svalbar hvis du ikke regner det som en del av Norge, en del av Norden (Egentlig er ikke grønnland en del av Norden, men det burde det etter min mening)

For det tredje tilhørte aldrig Norge sverige, tiden før 1905 var Norge og Sverige i en union hvor landene var likestilt med hverandre! (Ja vi hadde en svensk konge, og du kan si at Norge var under Sverige, men du kan like så godt si at Sverige var under Norge. Begge uttalelsene blir like riktig og like feil!)

For det fjerde har Sverige vært styrt av flere Norske høvdinger

 
Undskyld mig, men jeg tror vist mange af jer skal have læst op på skandinaviens historie, vore tre lande har haft en skiftende magtkamp og vi har alle regeret hinanden til forskellige tider. Og det med at danskere ikke er skandinavere og at Danmark skulle blive en del af Tyskland er det værste jeg længe har hørt; ved du godt at både nordmænd, svenskere og danskere er døde for at forsvare Danmarks sydgrænse ( som også er skandinaviens sydgrænse, kulturelt og historisk ) mod tysken ? 
At se et forum for kun mine skandinaviske brødre rørte mig dybt, men til gengæld at se jer kævle om misledte og ligegyldige forestillinger er trættende.

»Jeg er en Skandinav«. (Vi er eet Folk, vi kaldes Skandinaver) - H.C Andersen

Jeg elsker Norge, Sverige, Island og Færøerne ligeså meget som jeg elsker mit eget land Danmark for jeg forstår vor fælles rod og fokuserer på vore store ligheder fremfor de små forskelle.

Lad mig slutteligt citere min norske frænde fra tidligere i denne thread :

"Slutt å krangle som småunger, hvis vi faktisk hadde vært i union nå, så ville vi ha hatt en enorm inflytelse i Europa. Etnisk sett er vi nesten samme folk og burde oppføre oss slik." - Xmasbeer

 
Tror du ikke like mange av oss har død for å forsvare oss mot hverandre? Hva er feil med at Danmark blir endel av Tyskland isteden for Norge-Svergie?
 
On Topic: Skånsk Viking här :twisted:

Off topic: Allt nu sagt här om skandinavien är helt fel. Alla vet väl att Skåne är bäst och en gång har ägt hela "Skandinavien" därav "skandi".
Titta.
Skandi
Skåne

De är exakt lika långa.. Det är ju så förutsägbart:razz:

Skåne to rule them all. Det är även helt uppenbart att det var därifrån som Tolkien fick den frasen ifrån:razz:
 
pesja said:
Hmm

nORSK
tORSK

Det kan jo bare bety at jeg er en torsk!  :grin:

Det var en bra en.. Är du säker på att det inte är sant? Man kan aldrig vara säker nuförtiden ju:razz:
Särskillt inte med tanke på allt som händer i världen:razz:

Edit:
Hva er feil med at Danmark blir endel av Tyskland isteden for Norge-Svergie?

Du skrev detta förresten. Åldersgränsen på alkohol skulle tyvärr ändras då.. Vilket skulle leda till att i princip halva skåne skulle bli rosenrasande och tillsammans med danskarna slå tillbaks för att få behålla sina ungdomar onyktra:razz:
 
samael88 said:
pesja said:
Hmm

nORSK
tORSK

Det kan jo bare bety at jeg er en torsk!  :grin:

Det var en bra en.. Är du säker på att det inte är sant? Man kan aldrig vara säker nuförtiden ju:razz:
Särskillt inte med tanke på allt som händer i världen:razz:

Edit:
Hva er feil med at Danmark blir endel av Tyskland isteden for Norge-Svergie?

Du skrev detta förresten. Åldersgränsen på alkohol skulle tyvärr ändras då.. Vilket skulle leda till att i princip halva skåne skulle bli rosenrasande och tillsammans med danskarna slå tillbaks för att få behålla sina ungdomar onyktra:razz:
I stort sett varenda ungdom i åldrarna 14-17 vill till Danmark på klassresorna. Gissa varför... ^^
 
pesja said:
Tror du ikke like mange av oss har død for å forsvare oss mot hverandre?

Søsken krangler hele tiden.... Spørsmålet er om de kommer til å hjelpe familien når det virkelig trengs.
 
Bethlen said:
samael88 said:
pesja said:
Hmm

nORSK
tORSK

Det kan jo bare bety at jeg er en torsk!  :grin:

Det var en bra en.. Är du säker på att det inte är sant? Man kan aldrig vara säker nuförtiden ju:razz:
Särskillt inte med tanke på allt som händer i världen:razz:

Edit:
Hva er feil med at Danmark blir endel av Tyskland isteden for Norge-Svergie?

Du skrev detta förresten. Åldersgränsen på alkohol skulle tyvärr ändras då.. Vilket skulle leda till att i princip halva skåne skulle bli rosenrasande och tillsammans med danskarna slå tillbaks för att få behålla sina ungdomar onyktra:razz:
I stort sett varenda ungdom i åldrarna 14-17 vill till Danmark på klassresorna. Gissa varför... ^^

Varför ska de till Danmark för? Skicka hit dem till Dalarna så kan vi sälja månsken till dem :wink:
 
Skandinav said:
Undskyld mig, men jeg tror vist mange af jer skal have læst op på skandinaviens historie, vore tre lande har haft en skiftende magtkamp og vi har alle regeret hinanden til forskellige tider. Og det med at danskere ikke er skandinavere og at Danmark skulle blive en del af Tyskland er det værste jeg længe har hørt; ved du godt at både nordmænd, svenskere og danskere er døde for at forsvare Danmarks sydgrænse ( som også er skandinaviens sydgrænse, kulturelt og historisk ) mod tysken ? 
Sen när har den lata, oföskämda svensken gjort något för sina grannar? Vad gjorde sverige i andra världskriget? Vad gjorde sverige i "finska kriget", förutom att ge upp finland?
 
Hææ? Dere forsyner oss nordbaggar med flesk, snus, billig folk öl, Korv och mos, blondiner, små-godt og et folk vi kan se ned på så vi føler oss bedre!!! Lenge leve Sverige!
 
Svensk-finsk här..
Far =Finsk Mor = Svensk....

Detta är ett klassiskt syndrom för oss skandinaver som ni håller på med  :roll:
Vem är störst och bäst  :smile:
Vem är en riktigt viking och vem kan dricka mest  :???:

Att folk inte blir trötta på denna diskussion ??  :shock:
 
Back
Top Bottom