Pelit 10-15 vuoden päästä..

Users who are viewing this thread

Cheezburger

Veteran
Niin, mietiskelin tässä syntyjä syviä ja mieleen tuli että on se M&B:kin jo pari vuotta vanha projekti. Kehitys kehittyy tietenkin kaiken aikaa ja juuri tätä ajattelin että sitten vaikka 15 vuoden kuluttua saataisiin Ratsuun ja miekkaankin ehkäpä kymmenien tuhansien miesten taisteluita ym.  :cool: Mitä ominaisuuksia te vielä peleihinne tulevaisuudelta odotatte?
 
Samaa paskaa. Ehkä jotain 3D ominaisuuksia ja isompia taisteluita yms. Tietenkin kaikki on mahdollista, ehkä joku keksii jonkin mullistavan keksinnön joka muuttaa peliteollisuuden täysin.  :shock:
Mutta olettaisin että samaa paskaa joillakin parannuksilla.
 
No nämä nykypäivän pelit ovat toki GRAAFISESTI edistyksellisiä, musiikki on kultaa ja usein pelattavuudeltaan jonkin verran parempia, mutta takapakkia on otettu monella tasolla. Nykypäivän pelit ovat sellainen yhden illan läpipeluu, mikä on todella surullista. Muistelen tässä jotakin FPS-puolen klassikkojakin, kuten Deus Exiä, jota silloin - uskokaa tai älkää - arvosteltiin lyhyenä pelinä. Nyt kun sitä pelaa, niin 'lyhyys' ei kyllä ensimmäisenä tule mielee...

Toinen juttu on lyhyyden ohella sisällön katoaminen, paras vertailukohde lienee The Elders Scrolls -sarjan Morrowind-Oblivion -pari. Oblivion on kehitetty selkeästi enemmän kasuaalipelaajalle ja niinpä yli-idioottimainen leveliskaalaus tuhoaa pelistä kaiken mielenkiintoisen (onneksi modit korjaavat...). Lisäksi tavaroita on karsittu rankalla kädellä ja pelialue luolastoineen ei ole vain itseääntoistava, vaan on sekin pienentynyt selkeästi. Valitettavasti tällainen ei ole vain Oblivionin vaiva, vaan samaa näkee jo monessa muussakin pelisarjassa...

Syyksi tähän on tarjottu pelin tuottamisen kallistumista. Jossain suhteessa tämä on ymmärrettävää kyllä, mutta mieluummin sitä keskittymistä saisi siirtää sieltä graafiselta puolelta sisältöön. M&B on hyvä esimerkki pelistä, jossa graafinen puoli on aikalaisiaan selvästi kevyempi, mutta samalla peli on täysin uniikki. Valitettavasti tekoäly on edelleen aivan avuton vaikeimmallakin vaikeustasolla ja se vähäinen pelissä esiintyvä diplomatia on täysin satunnaista.

PC-pelaajan vinkkelistä pelien kehittyminen on katastrofaalista. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Star Wars Force Unleashed. Se ei ole kovin uusi peli, mutta vie kovalevyltä massiiviset 25GB tilaa ja peli on siitäkin huolimatta tynkä. Ei näin, ei todellakaan näin!

Eli pelien tulevaisuus ei kovin lupaavalta näytä. Nykyisellä vauhdilla kymmenen vuoden päästä peli maksaa 100€, kestää kaksi tuntia pelata läpi ja vie tilaa sellaiset 10TB. Toivottavasti näin ei käy...
 
Todennäköisesti olet itse pelissä enemmän mukana, joko ohjaamalla hahmoa mielelläsi tai jotain vastaavaa. Kuulemma joihinkin peleihin suunnitellaan jo sellaista ominaisuutta, että kun kuolee, saa pienen tällin jostain pienestä patterista. Tuo houkuttelisi jo tappelemaan paremmin. Itse kyllä haluaisin jotain hiukan hardcorempaa. Jos raajaan osuu, pieni neula puuduttaa kyseisen raajan pariksi minuutiksi, jonka jälkeen peli jatkuu.
 
Käytännössä "ajatuskaappari" ei vaadi kuin yhden läpimurron ja siitä lähtevää kehitystä, on paha mennä sanomaan mikä on mahdollista ja mikä ei. Liikkeentunnistin kehittynee tosin pitemmälle, varmaan aika radikalistikin kymmenen vuoden sisällä.
 
Vielä monta vuotta mennään kohti Hollywoodia, koska pukumiehet isoissa firmoissa eivät osaa muuta kuin apinoida leffabisnestä. Joten lisää ääni-näyttelijoitä, enemmän grafiikkaa, isompaa ja hienompaa, tosin sisältö tietysti kärsii. Indiet onneksi pelastavat siinä sivussa. Jossain vaiheessa pelibisneksessä pääsee vallalle sukupolvi joka on tottunut peleihin ihan pienesti asti (siis myös koodareitten ulkopuolella) jolloin "taidemuoto" tervehtyy ja isotkin firmat tekevät muutakin kuin vain aivottomia popcorn-pätkiä. Toivottavasti.
 
pelit.

- Kehitystä on vuosien varrella ollut niin hyvää kun huonoa. Veikkaan että nyt jo leffoissa oleva 3d tekniikka tulee istumaan peleihin mitä pikimmiten ja se tulee kehittymään rajusti tulvaisuudessa. Olettaisin, että piakkoin sirrytään takasin kultaisen 90 luvun virtuaalkypäräkokeiluihin, mutta hieman paremalla tekniikalla ja menestyksellä.

- Ohjaus tule kehittymään nintedo wiin kartoittamalle tielle rajusti. 10-15 vuoden päästä näppis+hiiri on historiaa peliohjaimena.

- Grafiikka tulee 3d:n lisäksi siirtymään sitä tavoittelevissa peleissä kohti fotorealistisuutta ja ehkäpä jopa sihen asti.

- Erilaiset fysiikkaa hämäävät laitteet tulennevat tulemaan mukaan, esim. kipu, g-voimat jne.

- Indie pelit tulevat saamaan entistä parempia työkaluja käyttöönsä, joten indiepelejen ja tellisten peljen ero tulee kaventumaan. Tämä taas tekee sen, että teolliset pelit ei voi jatkaa hinnannousua enää pitkään.

- Äänipuolella puhesynteesi tulee yleistymään ja ehkä muuttumaan standardiksi, jolloin ääninäyttelijöitä ei enää tarvita.

- Isot ja onnistuneet leffapelit tulevat kaventamaan hollywodin ja peliteollisuuden rakoa entisestään ja veikaampa, että tulevaisuudessa leffapelit tulvat todella olemaan osa elokuvaa ja tärkeä osa sitä.

- Kaikki nämä asiat tulevat tuomaan simulaatiopelaamisen takaisin isoksi pelimarkkina-alueeksi. Olkoonkin sitten vaikka LOTR simulaattori tai A boy and his blob simulaattori, mutta jokatapauksessa kun sekä ohjaus, että grafiikka että fysiikka tulee realististumaan, se väistämättä teke enemmän ja enemmän simulaatiomaiseksi kaikki pelit.

80% näistä veikkauksista tulee toteutumaan. Se mikä 20% jää toteutumatta, n ota kantaa, mutta 80% tulee toteutumaan. Muistakaa tämä threadi 10-15 vuoden päästä, kaivetaan se esin ja katsotaan miten kävi :smile:

Eric_C
 
Eric_Clapton said:
Muistakaa tämä threadi 10-15 vuoden päästä, kaivetaan se esin ja katsotaan miten kävi :smile:

Eric_C
Kaunis ajatus, mutta kuinka moni meistä vielä pyörii täällä silloin? Itsekin varmaan olen tuossa vaiheessa päässyt pitkälle poliisin uralla(toivottavasti) ja perhettäkin varmaan pukkaa. Luultavasti olen siinä vaiheessa jo unohtanut koko sivuston...  :neutral:
 
Vennant said:
Eric_Clapton said:
Muistakaa tämä threadi 10-15 vuoden päästä, kaivetaan se esin ja katsotaan miten kävi :smile:

Eric_C
Kaunis ajatus, mutta kuinka moni meistä vielä pyörii täällä silloin? Itsekin varmaan olen tuossa vaiheessa päässyt pitkälle poliisin uralla(toivottavasti) ja perhettäkin varmaan pukkaa. Luultavasti olen siinä vaiheessa jo unohtanut koko sivuston...  :neutral:

mitäs vittua toi on? ei harrastuksaia voi tollasten takia unohtaa? Miksi toi olis este millekkään? itte oon ollu työelämässä jo puoli vuosikymmentä useiden koulujen jälkeen, kohta pukkaa perhettä, mutta ei se mua estä leikkimästä fiksua forumeilla teineille ;-p

eric_c
 
Eric_Clapton said:
Vennant said:
Eric_Clapton said:
Muistakaa tämä threadi 10-15 vuoden päästä, kaivetaan se esin ja katsotaan miten kävi :smile:

Eric_C
Kaunis ajatus, mutta kuinka moni meistä vielä pyörii täällä silloin? Itsekin varmaan olen tuossa vaiheessa päässyt pitkälle poliisin uralla(toivottavasti) ja perhettäkin varmaan pukkaa. Luultavasti olen siinä vaiheessa jo unohtanut koko sivuston...  :neutral:

mitäs vittua toi on? ei harrastuksaia voi tollasten takia unohtaa? Miksi toi olis este millekkään? itte oon ollu työelämässä jo puoli vuosikymmentä useiden koulujen jälkeen, kohta pukkaa perhettä, mutta ei se mua estä leikkimästä fiksua forumeilla teineille ;-p

eric_c
No sehän on hienoa... kai...  :grin:
 
Nohnoh, empä tiijä kuule,
tuleehan sitä edistystä varmaan aika paljonkin, mutta samaa paskaa se kuitenkin on vielä parin vuoden päästä.  :???:
 
Back
Top Bottom