Miekkailua suomessa?

Users who are viewing this thread

Cride

Sergeant
Terve,

Olisin tässä kiinnostunut miekkailun aloittamisesta harrastuksena, mutta kun ei löydy mitään missä sitä voisi aloittaa, ja ajattelin että joku täällä ehkä voisi tietää?
Olisin todella kiitollinen jos joku viitsisi (jos tietää) lähettää vaikka linkin tänne tai viestin minulle.  :grin:

-Cride

(Huom. En ole kiinnostunut säilä tai floretti (tai muun sentyyppisestä) miekkailusta, vaan juuri näitä Zweihandereista ja Longswordeista sun muista mitä esim. Mount & Blade:stä löytyy)  :smile:
 
En usko että tulet heti löytämään miekkailu harrastepaikkaa/joukkuetta jos ei kerran edes tuollainen säilä tappelu kiinnosta.

Helpointa on leikkiä itsekseen puumiekoilla.
 
Eräs hyvä lähtökohta voisi olla larppi porukat.. Niissä harrastetaan erinäisiä miekkailuita, käsittääkseni toiset harrastavat jopa oikeilla miekoilla. Mutta niissä piireissä varmaan pyörii niitä, jotka vähintään tuntevat jonkun joka tietää jonkun... ... joka harrastaa keskiaikaista miekkailua.
 
Helsingissä on ainakin yksi seura(tosin se on aika kallis), ajattelin itsekin ruveta joskus harrastamaan. :wink:
 
Vennant said:
Helsingissä on ainakin yksi seura(tosin se on aika kallis), ajattelin itsekin ruveta joskus harrastamaan. :wink:

Ja sielläkö on ihan "kunnon" miekkoja?
 
Juu, eli seura on The School of European Swordmanship. Tässä linkki:
http://www.swordschool.com/fi/index.html
 
Ainakin heti etusivulla oleva kuva antaa itselleni kuvan siitä, että semmoisilla ohuilla miekoilla (säilä, florenssi yms.) siellä heilutaan.

Tosin siinä sanottiin, että 1300-1800-lukujen miekoilla, että siellähän voisi olla semmosia isompiakin jytyjä.
 
Siellä aloitetaan keskiaikaisilla miekoilla ja sen jälkeen saa siirtyä erilaisiin miekkoihin
"SESH:n pitkänmiekan alkeiskurssi kattaa miekkailun harjoittelemisen ensimmäiset alkeet. Aloitamme nopealla katsauksella eurooppalaisten aseiden  ja erityisesti pitkänmiekan käyttöön. Sitten siirrymme varsinaisiin harjoituksiin, joissa harjoitellaan jalkatyötä, tasapainoa, kehon hallintaa ja, kyllä vain, miekan käyttöä."
 
En tiedä, oletko sitten kiinnostunut Bofferimiekkailusta? Kyllä meillä ainakin Jyväskylän boffausseura Maahinkaisen harjoituksissa harjoitellaan pitkälti myöskin historiallisia miekkailutekniikoita, vaikka bofferi eroaakin painoltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan oikeasta miekasta.

Suosittelen bofferointia silti, se on erittäin mukavaa puuhaa, eikä miekan tekeminen ole hankalaa tai kallista. : )
 
Onhan mulla tuolla pari bofferia, joskus käytiin kavereiden kanssa toisiamme niillä hakkaamassa.
Ihan hauska harrastus mutta on ruvennut vähän tuntumaan siltä että olen vähän liian vanha moiseen(minä joka harrastan softausta :???:).
 
Vennant said:
Onhan mulla tuolla pari bofferia, joskus käytiin kavereiden kanssa toisiamme niillä hakkaamassa.
Ihan hauska harrastus mutta on ruvennut vähän tuntumaan siltä että olen vähän liian vanha moiseen(minä joka harrastan softausta :???:).

Ei bofferointi ole mitään lasten leikkiä, vaikka niin usein luullaankin. Maahinkaisenkin keski-ikä lienee jotain 16-20 ikävuoden paikkeilla.  :roll:
 
Kuten kaikessa vähänkään luovemmassa harrastustoiminnassa, myös bofferoinnissa ikä ja "kypsyystaso" on täysin riippuvainen muiden odotuksista. Tiedän onnistuneita keiju-haltia-larppeja joiden keskikikä on reilusti yli 20, mutta tiedän myös hyvin monta "katu-uskottavaa" harrastetoimintaa, joiden katselemisessa tulee voimakas myötähäpeä..

Itse en ole koskaan larppaamista kokeillut, vaikka kaveripiirissä larppaajia onkin. Sinänsä olisi mielenkiintoista käydä vähintään katsomassa miten se homma todelluudessa menee, mutta luonteeni ei sovellu kovin hyvin mihinkään vakavahenkiseen.. :razz:
 
Qoshovius said:
Vennant said:
Onhan mulla tuolla pari bofferia, joskus käytiin kavereiden kanssa toisiamme niillä hakkaamassa.
Ihan hauska harrastus mutta on ruvennut vähän tuntumaan siltä että olen vähän liian vanha moiseen(minä joka harrastan softausta :???:).

Ei bofferointi ole mitään lasten leikkiä, vaikka niin usein luullaankin. Maahinkaisenkin keski-ikä lienee jotain 16-20 ikävuoden paikkeilla.  :roll:
Se että onko se lapsellista on yksilömielipide, enkä väittänyt että se on lapsellista vaan että olen liian vanha siihen, minähän ajattelin aloittaa 
keskiaikaisen miekkailun joka on periaattessa sama paitsi ohjattuna ja siinä käytetään aidompia leluja.
 
Hmm.. pitäisi opetella tuomaan viestien pointtia selkeämmin esille.  :roll:

Meillä täällä Jyväskylässä (ja uskon, että muuallakin) järjestetään bofferiharjoituksia. Talvisin on sisävuoro kerran viikossa, kesäisin ulkona kaksi kertaa viikossa. Tämähän on ohjattua varsinkin talvikaudella, jolloin harjoitellaan paljon historiallisia (ja vähemmän historiallisia) miekkatekniikoita ja mm. kilven käyttöä.

Ja bofferointia ei välttämättä tarvitse liittää larppaamiseen, ne on kaksi eri lajia. : )


Jos viesti herätti mielenkiintoa bofferoinnin suuntaan, tsekatkaa tämä video:
http://youtube.com/watch?v=HuEcgHY3-pU

Videohan on Suomen (ja mahdollisesti pohjoismaiden ja saattaapi olla koko euroopankin) suurimmasta bofferitapahtumasta, Sotahuudosta. Sotahuuto järjestetään joka vuosi. Videosta voi saada kuvan, että se olisi osaksi larppausta, mutta tapahtumassa ei tosiaan ole juonta.
 
Qoshovius said:
Hmm.. pitäisi opetella tuomaan viestien pointtia selkeämmin esille.  :roll:

Meillä täällä Jyväskylässä (ja uskon, että muuallakin) järjestetään bofferiharjoituksia. Talvisin on sisävuoro kerran viikossa, kesäisin ulkona kaksi kertaa viikossa. Tämähän on ohjattua varsinkin talvikaudella, jolloin harjoitellaan paljon historiallisia (ja vähemmän historiallisia) miekkatekniikoita ja mm. kilven käyttöä.
Oho!
En tiennytkään että tollaistakin on, toihan on ihan eri asia kuin se mun ja mun kavereiden päätön heiluminen. :grin:
 
Vennant said:
Qoshovius said:
Hmm.. pitäisi opetella tuomaan viestien pointtia selkeämmin esille.  :roll:

Meillä täällä Jyväskylässä (ja uskon, että muuallakin) järjestetään bofferiharjoituksia. Talvisin on sisävuoro kerran viikossa, kesäisin ulkona kaksi kertaa viikossa. Tämähän on ohjattua varsinkin talvikaudella, jolloin harjoitellaan paljon historiallisia (ja vähemmän historiallisia) miekkatekniikoita ja mm. kilven käyttöä.
Oho!
En tiennytkään että tollaistakin on, toihan on ihan eri asia kuin se mun ja mun kavereiden päätön heiluminen. :grin:
niin, suomessa voi harrastaa myös päällistä heilumista.
 
Vennant said:
Juu, eli seura on The School of European Swordmanship. Tässä linkki:
http://www.swordschool.com/fi/index.html
Tämä helsinkiläinen seura (jolla on ainakin Turussa sivuhaara) tosiaan harjoittaa nimenomaan pitkämiekan käyttöä perusaseena, josta lähdetään kehittämään asetaitoja rapiireihin sun muihin - pollaxen kanssa heiluminen on aika komian näköistä. Helsingissä alkaa seuraava kurssi muistaakseni ensi tiistaina, kannattaa käydä katselemassa. Itse kävin syksyllä tuon parikuukautisen alkeiskurssin, ja nyt olisi tarkoitus liittyä seuraan ainakin kevään ajaksi, sen verran laadukasta opetusta siellä tarjotaan.
 
QinNai said:
En usko että tulet heti löytämään miekkailu harrastepaikkaa/joukkuetta jos ei kerran edes tuollainen säilä tappelu kiinnosta.

Helpointa on leikkiä itsekseen puumiekoilla.

Ja paskan marjat, larppaamisella ja leikkimisellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Suomessa on hyvät puitteet harrastaa monenlaista teräasetaistelua kansainvälisissä ympäristöissä ja sääntöjä noudattaen. Miks muuten mulla noita aseita ja varusteita olisi kaapissani jos niitä en käyttäisi?!

Jos sinua kiinnostaa ohjattu (ja maailmanparas) opetus ensialkuun pitkämiekkaan niin tuo Guy Windsorin pitämä Miekkakoulu on oikea paikka. Sieltä saa hyvät perusteet aloittaa freestyle ottelut näytöksissä ja muualla, täytyy kuitenkin muistaa; että nuo oikeat tappotekniikat eivät sovellu kehään muita ihmisiä vastaan!

Elävä Keskiaika RY tarjoaa tunnelmapainotteisempaa harrastamista, minkä toki voi omalta osaltaan karsia vaan teräasetreeniin ja miekkailunäytöksiin jos niin tykkää. Itsellä jotakin sinne suuntaan kehittyny harrastus. Turun seudulla varsinkin toimii myös Warusseppäin Kilta jos historiallisin menetelmin kiinnostaa omat pukimet ja varusteet väkertää. Turun ja Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat, Hollolan Keskiaikamarkkinat ja Pukkisaaren muinaismarkkinat taitaa olla parhaita mahdollisia tapahtumia ottaa asioista itse selvää. Jokaisessa näissä on suurinpiirtein sama sisäpiiri vetämässä näytösotteluita ja kertomassa harrastuksestaan. Heräsin just ja koitan rapulapäissäni jotain selvittää, että pääset alkuun. Sori, koitan vähän täsmentää myöhemmin jos tarvetta.

Pistän vielä kasan itselle hyödyllisiä linkkejä.

http://www.keskiaika.org/ EKRY

http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.html Helpohko ja historiallisesti korrekti kuvasto, jonka avulla voi muodostaa omaa varuste/vaatekokonaisuutta

http://www.fabri-armorum.cz/ Tsekkiseppä, jolta olen aseitani tilannut. Myös panssarit.

http://www.berbekuczviktor.hu/ Seppä Unkarista, myös tosi hyvä.

http://www.vikingsfinland.com/ Miekkailutoimintaa, hyvä video myös.

http://www.swordschool.com/fi/school.html Miekkakoulu

Youtubesta ainakin hakusanoilla Vyborg ja Hastings tulee ihan kivoja taistelupätkiä venäjältä ja britanniasta. Aseethan ei rajoitu miekkoihin...

Loppupelissä kyse on historian ELÄVÖITTÄMISESTÄ, eli tässä tapauksessa jonkun tietyn periodin (valitse oma kiinnostava historian ajanjakso, tai useampi) soturin elämään tutustumista.

Hei, tervetuloa harrastamaan. Mikään ei ole siistimpää kun seistä kilpimuurissa sadan hengen kanssa odottaen lähestyvää ratsuväkirynnäkköä!

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta monesti täysi-ikäisyys on perusvaatimuksena ainakin noihin vapaisiin otteluihin. Opastettua ja hitaampitempoista treenaamista kyllä vedetään nuoremmillekin.
 
Ganelon said:
QinNai said:
En usko että tulet heti löytämään miekkailu harrastepaikkaa/joukkuetta jos ei kerran edes tuollainen säilä tappelu kiinnosta.

Helpointa on leikkiä itsekseen puumiekoilla.

Ja paskan marjat, larppaamisella ja leikkimisellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Suomessa on hyvät puitteet harrastaa monenlaista teräasetaistelua kansainvälisissä ympäristöissä ja sääntöjä noudattaen.

Tämä oli vain oma mielipiteeni täältä perähikiältä päin katsottuna.

Mutta hyvä jos näin kerran niin on.
 
Back
Top Bottom