CIV II , Rise and Fall of Realms

Users who are viewing this thread

Gerontis the cunning

Master Knight
Rise and Fall  of Realms

noordelijkekaart.jpg


Legenda :

legendavanciv.jpg

Dit is Udor, de bekende en oude wereld. Hier onstaan vele rijken onder leiding van koningen,keizers,tirannen en noem maar op.
Echter zullen maar enkele rijken/staten overleven en een grootse rijk opzetten.

Uitleg ;

Economische handelingen :

Grondstoffen :
Voedsel : Dit vekrijg je door boederijen, vissersvloten en meer gebouwen die op grond staan zoals grasland,steppe etc. Het zorgt voor dat je stad groeit en wk vekrijgt.

Hout : Te vekrijgen door houthakkerijen in bossen, mits de bos in de tegel groot genoeg is. Hout is nodig voor bepaalde gebouwen die het echt nodig hebben.

Steen: Te vekrijgen door Steengroeves/mijnen te zoeken. Steen is uitermate belangrijk voor geavanceerde bouwstelsels.

Metalen : Te vekrijgen door land af te zoeken zoals dat gebeurt bij steen. Metalen komen in verschillende soort voor, en elke heeft zijn bonus. Je hebt echter wel een smid nodig om die bonus te laten werken.

Werking van Grondstoffen en de handel ervan  ;


Stel, je hebt een tegel waarop grasland en voldoende hout is om klein schalige projecten te starten die hout vereisen. Dan kan je gewoon net zolang doorgaan om die kleinschalige projecten te bouwen zolang je die houthakkerij hebt staan. Ook als je een nieuwe stad opricht, en je hebt daar geen hout,steen of metalen in de buurt. Bouw dan een handelsweg of zeeroute zodat je die stad er ook van voorziet. Mocht echter door plunderaars,legers,vloten de route worden geblokeerd, dan heeft de desbetreffende stad niet meer toegang.

Ook brengt handel een goede wk inkomsten in, hangt af van de afstand. Hoe verder de route, hoe meer wk ik eraan beschrijf. Maar hou rekening ermee, mocht die route geblokt worden, dan zit die stad wel zonder die bron van desbetreffende handel.

Je mag ook zelf beslissen of je wel een grondstof naar iemand laat gaan, dat moet je in je orders aan laten geven.

Tabel voor Voedsel/grondstoffen/metalen en de gelateerde bonussen :

voorcivvoedingswaardeet.jpg

Gebouwen ( breid ik morgen nog zelfs uit, dit is nog maar een basis...er komt nog heel veel meer :wink: !! ):

gebouwenvoorciv.jpg

Rampen /events :

In Udor gebeuren veel dingen, oorlog,handel en ontdekkingen.

Mocht je geen gebouwen bouwen om je volk tevreden of vetrouwen in je te laten houden, dan kan dat best zwaar komen te staan. Rellen kunnen gebeuren of je vijand krijgt van een onloyale bewoner informatie over jouw!
Ook kunnen goede dingen gebeuren, dat jouw mensen zo tevreden met jouw heerschappij zijn dat ze je gaan eren met een festival etc. wat voor leuke verrassingen zorgt.
Regelmatig krijg je wel te horen of de humeur/stemming van je volk daalt of stijgt.
Zal niet vaak gebeuren maar hou er een oogje op!

Edit

Ook oorlogen beinvloeden de stemming van je volk en de events die daaruit kunnen voortkomen.
Mocht je steeds meer legers vedrijven en je land veilig houden, dan is er natuurlijk sprake van een stijging en zullen je mensen trots en blij zijn met jouw leiderschap.

Echter, mocht je steeds meer grond verliezen en je legers worden terug gedreven, dan zullen je mensen afvragen of jij wel een goede leider voor hun bent en zal er een daling zijn.
Ook oorlogen die amper vooruitgang hebben zullen een daling of stijging hebben.

In speciale gevallen, wanneer twee naties voor lange tijden in oorlog zijn geweest en één kant heeft veel geleden, dan zal er natuurlijk sprake zijn dat die mensen een vergelding eisen, en mocht die niet komen dan zal er een daling in de stemming zijn.
Ook wanneer bijvoorbeeld een natie jouw hoofdstad aanvalt en onder belegering zet en tijdje later jij en de andere natie vrede maakt of handel, dan zullen je mensen protesteren en zal er ook sprake zijn van dalingen.

Ook zal ik opletten wat voor cultuur, mocht je dit aan je volk toeschrijven, je natie krijgt. Mocht je een cultuur hebben die zich beter vindt dan andere en ze worden vassal, dan zal er een daling plaats vinden.
Mocht het geval zijn dat jouw cultuur dan een andere overwint, dan zal een stijging zijn.
Ik waarschuw jullie van tevoren wat voor impact een actie kan hebben en of er misschien een te erge daling is en een grote stijging ( hoewel een grote stijging alleen maar leidt tot goede en behulpzame events.)

P.S. Ik zet zo dadelijk de gebouwen etc. .
Een plek kiezen/resereven mag al wel.

Steden oprichten :

Steden zijn wat je rijk tot een grootmacht maakt. Ze zorgen voor soldaten, handel en wk.
Uiteindelijk zal je toch later een stad moeten oprichten, want maar één stad die wel 18 tegels heeft, dat gaat moeilijk lukken.

Kosten om een stad op te richten : x bevolking + 20 wk + naam

De nieuw opgerichte stad krijgt 2 beurten lang vrijstelling voor voedsel, echter zal de groei worden gehalveerd die 2 beurten lang.
Dit is allemaal om nieuwe steden aantrekkelijker te maken en ervoor te zorgen dat iemand een grootste natie maakt en maar 1 stad heeft en de rest veroverd etc.

-OPMERKINGEN ;

- Één steengroeve brengt maar een kleinschalige steen inkomen in, mocht je er 2 tot je beschikking hebben, dan wordt het een grootschalige steen inkomen.

-Zelfde geldt voor hout inkomen. Mocht je een tegel hebben waar veel hout is, dan heb je echter soms meteen Grootschalige hout inkomen tot je beschikking. Heb je dat echter niet, dan heb je 2 houthakkerijen nodig die ervoor zorgen dat je dan pas een grootschalige hout inkomen binnen krijgt.

- Een stad mag maar de tegels om zich heen en dan nog 5 tegels extra om zich heen voor zich gebruiken.
* In sommige gevallen laat ik wel merken dat het anders ligt, bijvoorbeeld steden die aan zee liggen of in een situatie waar ze weinig tegels om de stad, de tegel waarop de staat, erom heen hebben.
Maar voor steden die tegels goed om zich heen hebben, bijvoorbeeld Acre, geldt deze regel wel direct.
Dus vraag wel bij je order aan mij hoe dat bij jouw zit. Dan antwoordt ik meteen.

-Op een tegel mogen meedere gebouwen staan, bijv.

Een tegel die groot genoeg is en zowel bebost terein en nog ook eens grasland heeft, mogen zowel een houthakkerij als een boederij worden opgezet.
En in een groot bebost terein mogen zowel een jachtgroep als een houthakkerij, gezien houthakkerijen de groei niet stimuleren zoals jachtgroepen dat wel doen.
Ik zal laten merken wanneer je zoiets in een order zet, of het mogelijk is of niet.

Orders mogen op zich nu ook gestuurd worden, begin populatie is 150.
Ik zal wel een update neerzetten wanneer tenminste 6-7 mensen zich hebben aangemeld en een order hebben gestuurd!
 
Oorlog

Spionage etc.

Spionage :
Hiermee krijg je een goed verslag van wat de aangewezen stad doet en wat die misschien van plan kan zijn. Spionnen kunnen ook op orders proberen de bevolking tegen hun heerser te zetten, zorgt er wel voor dat een grotere kans is dat ze ontdekt worden.

Kosten : 30 wk per beurt.

Sabotage :
Spionen kunnen ook wanneer ze in een stad zijn gekomen proberen een gebouw te saboteren, afhangend van de kans zijn de uitkomsten : half vernield, helemaal vernield, niet vernield en spion is ontsnapt, of in het ergste geval, gebouw niet vernield en je spion wordt gevonden.

Kosten om een gebouw te laten saboteren : 20 wk + spion moet in de stad zijn.

Huurlingen

Huurlingen :

Wil je onrust,ellende en je vijand koppijn bezorgen? Huur dan nu en vandaag een groepje zware jongens!
Plunderaars zijn een plaag. Ze stelen, moorden of maken slaven van je vijand.

Ze kosten : 25 wk per beurt.

Huurlingen hebben een paar opties waarvoor je ze kunt inzetten wanneer ze een doel hebben bereikt :

Opties ;
Moorden : Ze moorden een bepaalde percentage van een bevolking uit, afhangend van hoe goed die plaats is verdedigd door muren en soldaten.
Kosten : 15 wk

Branden : Ze kunnen een gebouw laten afbranden tot de grond
Kosten : 15 wk

Slaven maken : Ze moorden een percentage van de bevolking, en maken nog een percentage tot slaaf en proberen die mee te nemen naar hun basis, de stad die jij aanwijst waar ze heen moeten.
Kosten : 20 wk.

Manieren om ze tegen te gaan :

Huurlingen zijn maar criminelen,bandieten etc. en geen getrainde soldaten.

1. Je kunt een bende huurlingen van je tegenstander verslaan door een leger erop af te sturen, deze zal zonder verliezen korte metten maken met de huurlingen.

2. Je kunt je steden,dorpen beter laten beschermen door betere muren en meer soldaten in te zetten.

3. Koop ze om! Omkopen kost : 50 wk .
Omkopen is een sluwe manier maar, er is wel een kans dat de huurlingen je geld aannemen en toch doorgaan om orders aan te nemen van hun vorige meester en jouw dus eigelijk alweer bestelen!
De kans hangt ervan af hoe de process van de oorlog gaat. Win jij meer grond of drijf je meer legers etc weg? Dan wordt de kans groter dat je makkelijker kunt omkopen, voor zelfs minder !

Legers en Vloten.

Land legers
De basis om je vijanden voor je te laten knielen en hun land voor jouw te laten winnen!
Legers bestaan uit getrainde en harde soldaten/krijgers die in jouw naam vechten en sterven!

Er zijn wel echter regels voor land legers ;

Kosten en minimum ;
Kosten om een land leger te laten organiseren : x soldaten die je wilt gebruiken + 15 wk

Er is ook een minimale aantal die je moet gebruiken om een land leger te laten functioneren , deze wordt alelen aangehouden tot nu toe om ze te organiseren en zodra de aantal in een leger onder het minimum komt, dan is het wijs om ze terug naar een stad te laten gaan en daar te laten versterken.

Minimum van een land leger : 15 soldaten ( Dit kan misschien veranderen doordat ik niet precies echt nu kan zeggen hoe snel jullie steden/dorpen etc. zullen groeien. Maar als ik het verandere zal ik jullie meteen het op de hoogte laten brengen en geldt het alleen voor nieuwe legers.)

Kosten voor onderhoud : 15 wk per beurt
Kosten om een leger te laten samensmelten of splitsen ( houd het minimum in de gaten) : 5 wk.
Kosten om een leger in een stad soldaten toe te voegen : Kost geen wk.

Je legers bewegen zich 2 tegels per beurt, 4 tegels wanneer een weg is aangelegd.
Mocht je een of meedere legers op wegen zijn waarvoor handel wordt gebruikt, snijden ze deze automatisch af.
Je leger krijgt ook EXP. Dat zit zo :

EXP

Een leger die elke keer 5 gevechten vecht/verovert krijgt exp.

Rangen van niveau's :

Soldaten ---> Ervaren soldaten ----> Veteranen ----> Doorgewinterde veteranen ------> Elite soldaten ----> Royal

Ik ben nog bezig om dit goed erin toe te voegen maar het lukt me wel. :wink:

Vloten

Een vloot om je troepen en vloten van je vijand naar de bodem van de oceaan te sturen is een moet in de wereld van Udor.
Ze zijn handig en zijn een stuk sneller dan landlegers en kunnen een pain in the royal ass zijn, doordat ze ook handelswegen kunnen blokeren.

Ze kunnen ook naar gebied toe en kan je voor 20 wk een verre gebied laten inpalmen.
De vloot staat wel 1 beurt stil.

Kosten

Kosten om een oorlogsvloot op te zetten is  : Grootschalige hout inkomen + 40 wk
Kosten voor onderhoud per beurt : 25 wk.

Ik wou ook eerst dat je kon zien hoe erg je vloten zijn beschadigt maar om dat ook erbij te houden lijkt me iets te diep. Dus is de uitkomst tussen vloten simpel, je wint of je hoort dat je vloot naar de bodem van de oceaan is.

Net als landlegers kunnen vloten havens en zeeroutes blokkeren.

Militaire gebouwen :

civmilitairegebouwen.jpg

Nog enkele aanmerkingen :

-Mocht je in oorlog zijn, en je wilt een tegel veroveren, dan kost dat geen wk.
Echter staat de leger die de tegel heeft veroverd 2 beurten stil op de tegel, en tot die tijd produceert de tegel niks voor niemand.

-Zelfde geldt voor een stad, heb je alleen echter 3 beurten voor nodig.

- De regel van dat 0.10% van je totale populatie in het leger zit, geldt nog steeds. Ook wanneer een soldaat sterft, gaat er -2 van je totale populatie af, om het te balanceren.

-Een leger oprichten heeft ook gevolgen, mocht je eentje oprichten dan kan je voor 3 beurten lang geen andere leger meer uit DIE STAD, EN DUS IN EEN ANDERE STAD oprichten.
*Leger splitsen of soldaten aan een leger toevoegen, wordt niet hetzelfde beschouwt als een nieuwe leger maken!


Mocht ik nog op enkele dingen komen, dan zal ik dat meteen aan ieder door laten geven.
 
De mijne sluit dus omdat mensen te dom zijn om te begrijpen dat ik het waarschijnlijk beter regel dan zij doen. Ik zie hun geen nieuwe threads maken maar goed. Ik doe mee.

20hoo6u.png


Abysus is een kleine stad gelegen in de diepten van het land. Ze leven vooral van boerderijen en vissen. Ze zijn nu nog vrij zwak, maar later zullen ze bloeien.
 
spijdie said:
ik denk dat deze nog het uitgebreidst is
Klopt, ik pak regels van beide, gezien ik heb meegeholpen regels te maken met de civ van Jome.
Echter heb ik nog inderdaad twee huge delen land, en is die maar 1 derde van de totale kaart, wanneer genoeg mensen een deel hebben verkend, worden beide kaarten openlijk gezien en zal het wel goed te zien wat ik bedoel.
Maar ik ben nog tegeltjes aan het tekenen met paint op een andere deel. :lol:
Maar het gaat snel genoeg dat ik vanavond de regels wel heb opgesteld en klaar heb. :smile:
 
Faction Naam: Drow

Stadsnaam: Acre

Stad van de Rode ogen.

De bevolking houdt van hun waterbron en rivier. Ze zijn daar geboren, en ze zullen daar sterven.
De vlag van Acre lijkt toevallig helemaal op die van Vlaanderen.

Politiek:
Absolutistische Kompleet Totalitairische Monarchie
Acr'e Um Jiit van Acre: Acr'U'Ak  Derde Acre'e um Jiit in de U & Ak Dynastie.

Acriers~Enige echte pure ras:
Rode ogen
Wit haar
Zwart/Blauwe vel.


Acre2.jpg
 
Btw kunde de rivieren duidelijker maken? De rivier waar ik op zit bvb heeft verschillende gaten, is dit normaal? =P

De bevolking van Acre gaat nog geen openlijke allianties sluiten.
Diplomatieke relaties zijn niet uitgesloten met de bevolkingen op de andere vingers.


Ik noem mijn peninsula 'Longfinger'
 
Wolfang said:
Btw kunde de rivieren duidelijker maken? De rivier waar ik op zit bvb heeft verschillende gaten, is dit normaal? =P

De bevolking van Acre gaat nog geen openlijke allianties sluiten.
Diplomatieke relaties zijn niet uitgesloten met de bevolkingen op de andere vingers.


Ik noem mijn peninsula 'Longfinger'
Goed punt.
Het was echter een pain in the ass om de tegeltjes zo te maken.
Maar ik zal duidelijk aangeven waar de rivieren zitten. :wink:
 
Misschien kan je dit beter in de AG plaatsen. En Ik vind nog steeds dat we CIV1 eerst moeten afmaken.

Wel een mooie map, een beetje klein, maar mooi.
 
Rams said:
Misschien kan je dit beter in de AG plaatsen. En Ik vind nog steeds dat we CIV1 eerst moeten afmaken.

Wel een mooie map, een beetje klein, maar mooi.
CIV I gaat nog altijd door...

Althans, tot de oorlog gdn is ofzo.

De eerste CIV spel dat in de AG guild gaat, ga ik zelf maken na CIV I beeindigt is.
 
Oh, wacht. Sorry Rams.
Ik heb namelijk geholpen met wat kleine dingetjes en weet dus ook al dat je met sociale gedoeien enzo de map kan vergroten, of iets in die richting. Ik dacht dat dat in de OP stond.
 
Deze kaart is maar een deel van de totale kaart.
Hier beginnen de eerste spelers op.

Doordat iemand later een verkennings operatie mag starten, is wel prijzig maar mag dan wel wat grond inpalmen van de nieuwe continent, heb ik alle grondsoorten er alvast bij gezet.

Spijtig was dat deze deel van de kaart niet alle grondsoorten heeft, maar zodra een andere continent wordt onthuld, dan zal je het wel zien. :wink:

Rams said:
Misschien kan je dit beter in de AG plaatsen. En Ik vind nog steeds dat we CIV1 eerst moeten afmaken.
AG ?

hoe dan ook, ik zet het alleen klaar, ik laat het nog niet starten en ik wil ook liever nog steeds verder met CIV I , dit wordt alleen een uitgebreidere versie ervan.
Want het zonde is van CIV I , de kaart kan niet worden uitgebreid, en deze is al veel groter( hoewel de landmassa kleiner is), en dan zijn er nog 2 andere delen van de kaart, die zelfs deze overtreven. :wink:
Zie het maar als een ''fog of war''. :razz:

Wolfang said:
Rams said:
Misschien kan je dit beter in de AG plaatsen. En Ik vind nog steeds dat we CIV1 eerst moeten afmaken.

Wel een mooie map, een beetje klein, maar mooi.
CIV I gaat nog altijd door...

Althans, tot de oorlog gdn is ofzo.

De eerste CIV spel dat in de AG guild gaat, ga ik zelf maken na CIV I beeindigt is.
Misschien weet ik wel iets geinigs, moeten we nog bespreken, heeft te maken met die ''fog of war'' :razz:
 
Die ''fog of war'' idee zei ik gisteren tegen jou op msn toen dak aant zeggen was hoe dat CIV II (III?) zou uitbereiden.  :razz:

Ik wil de kaart van CIV I niet uitbereiden omdat ik de tijd niet wil rekken en omdat er zo een snellere 'endgame' komt.
Er zijn nog grote delen die niet ingepalmd zijn.

---
Aub geen spel op AG (Anachronist's Guild) starten. Op de BNL okee, agz dak het spel hier gestart heb en van de grond opgebouwd heb, maar ik wil het in AG graag introduceren. Ik had al lang tegen ejnomad gezegd dak ooit een spel in AG zou starten (hij vond het niet leuk dat hij het de 'natives' van Faern niet begreep). Ik zei hetzelfde tegen iCock.
 
Wolfang said:
Die ''fog of war'' idee zei ik gisteren tegen jou op msn toen dak aant zeggen was hoe dat CIV II (III?) zou uitbereiden.  :razz:

Ik wil de kaart van CIV I niet uitbereiden omdat ik de tijd niet wil rekken en omdat er zo een snellere 'endgame' komt.
Er zijn nog grote delen die niet ingepalmd zijn.

---
Aub geen spel op AG (Anachronist's Guild) starten. Op de BNL okee, agz dak het spel hier gestart heb en van de grond opgebouwd heb, maar ik wil het in AG graag introduceren. Ik had al lang tegen ejnomad gezegd dak ooit een spel in AG zou starten (hij vond het niet leuk dat hij het de 'natives' van Faern niet begreep). Ik zei hetzelfde tegen iCock.
kom anders op msn, dan leg ik je me plan uit.
En voorlopig hou ik het spel hier.
 
Back
Top Bottom