Scanian War modd

Users who are viewing this thread

Jättebra idé!  :grin: Satt och letade efter en mod lik denna "Keep up the good work boyz"  :mrgreen:
 
För att han bröt mot forumreglerna, och sedan bröt mot dem igen, och allmänt betedde sig som en idiot.
 
Mormakar said:
Stormakten Sverige hade likväl lyckats försvara sitt territorium.

Hej allihopa.. Första gången jag postar någonsin.. Skaffade praktiskt taget användaren för detta :razz:

Stormakten Sverige ägde inte Skåne före kriget.
Danmark ägde Skåne från början och jag personligen som är skåning anser att det fortfarande borde vara så.
Sverige är ju trots allt ett uselt land överlag.

Fast åh andra sidan så är jag en av dem som anser att Skåne borde vara ett eget land på grund av flaggan,
och anser att malmö är en svensk koloni i Skåne.

Annars låter det som en redigt bra mod det där. Men du bör nog kolla upp lite fakta först innan du överväger att fortsätta.
Jag föreslår biblioteket och böcker skrivna av skåningar.
På wikipedia ska man aldrig bara lita på informationen direkt. Det kan vara partisk information där(tyvärr).
 
Jag har defenitift inte sammlat information enbart från wikipedia, jag vet mycket väl att det inte är en säker källa eftersom vem som hällst kan skicka in information där.

Skåne har varit styrts av både danskar, svenskar och norskar. Säkert nått annat land också. Hursom hällst så har jag fattat det att Skåne var en del av danmark till 1658 då Sverige tog över det igen men att dock skåne styrde det en stund igen under det skånska kriget på 1670-talet. Hursomhällst så kommer jag inte att fixa med åren och det först i modden, utan mer utseendet. Sen får vi se vad det leder till! :wink:

Sen vill jag bara klaga lite på dig som säger "Sverige är ju trots allt ett uselt land överlag."
NEJ, NEJ och åter NEJ! Sverige har sina brister men vilket land har inte det? Sverige är ett mycket bra land i jämförelse med många andra. Vet inte vad du tänker på när du säger detta.
 
Bah, Sverige ÄR ett uselt land. Precis som alla andra länder i världen. Om man jämför sig med någonting dåligt är det alltid lätt att verka bra, om man däremot gör en objektiv bedömning, utan att jämföra med resten av utbudet på marknaden, så får man ofta väldigt annorlunda resultat. Jag skulle kunna vara Stockholms bästa uran-stavsjonglör, bara för att det inte finns någon annan dum nog att prova, det gör inte mig till särskilt bra på det. Jag är faktiskt urusel på att jonglera.

Danmark är ju dock inte mycket bättre. För övrigt så skulle jag vilja hävda att varken Danmark eller Sverige ägde Skåne från början, jag skulle vilja hävda att vi hade ett jävla mycket bättre system innan vi började dela in oss i länder och hacka varandra i bitar för att vi var födda på fel plats, rent geografiskt.
 
Nämn en ordentlig anledning till varför sverige är ett uselt land.att folk inte testar att jonglera med uran stavar gör det  ett dåligt land??och vart kommer du ifrån då?
 
Jag håller inte med vissa av er alls. Jag håller fast vid att skåne och det längst ner i sverige borde tillhöra sverige och att Danmark borde tillhöra tyskland, rent geografiskt. Skåne borde inte vara ett eget land pga det skulle bli svinlitet, helt onödigt imo.

Men detta hör väl inte till moden.

Jag tycker även att USA borde delas upp lite, fast det kanske inte är en så bra idé. Vad vet jag? :smile:
 
Davidoz said:
Nämn en ordentlig anledning till varför sverige är ett uselt land.att folk inte testar att jonglera med uran stavar gör det  ett dåligt land??och vart kommer du ifrån då?

Tja, en anledning är väl att det svenska skolsystemet inte lyckats banka vett i dig än. Jag kommer för landets skull hoppas att du inte är äldre än 10 eller något, så att du kanske kan lära dig lite mer innan du släppts ut i samhället. Känn dig välkommen att visa att jag har fel.
 
Enligt Svenska Wikipedia var det Svergie och Frankrike mot  Brandenburg, Tysk-romerska riket, Danmark, Nederländerna, Spanien, Furstarna av Lüneburg och Furstbiskopen av Münster... Det vill säga 2 mot 7...
Enligt Danska wikipedia var det Sverige och Frankrike mot Danmark-Norge,  Forenede Nederlande, Brandenburg, Tysk-romerske rige och Habsburgske Spanien...  Det vill säga 2 mot 5... Hur kommer sig denna skillnaden?  :razz:
 
Kaikallon said:
Jag håller inte med vissa av er alls. Jag håller fast vid att skåne och det längst ner i sverige borde tillhöra sverige och att Danmark borde tillhöra tyskland, rent geografiskt. Skåne borde inte vara ett eget land pga det skulle bli svinlitet, helt onödigt imo.

Men detta hör väl inte till moden.

Jag tycker även att USA borde delas upp lite, fast det kanske inte är en så bra idé. Vad vet jag? :smile:


tekniskt sett så är ju redan USA uppdelat, varje delstat skulle man ju igentligen kunna kalla ett "land" i sig, sen har dom bara förenat allt under en president och samma valuta, gissar på att om EU tar och blir diktoriska och skaffar en überpresident så blir det väl en liknande situation :razz:

Tänkte på en sak, går det på nåt sätt fixa kanoner in i M&B (moddar inte spelar bara, därför jag frågar), iaf skulle det vara skitkul om man kunde ha det vid antingen på vanligt battlefield eller vid town siege (dom gör aoe dmg), men vad vet jag :razz:
 
Mormakar said:
Scanian War
Skulle det inte vara kul att ha en mod på det klassiska Sverige danmark kriget! Visst skulle det vara det! och det kommer en strax också.:grin: Man har med snapphanarna, svenskar som gick med danmark och sloggs mot "svensken". Norge kommer även att finnas med i denna modd!

Fakta om kriget:
(Det var inte bara Sverige och danmark som slogs, Danmark adde hjälp av många andra länder medans Sverige bara fick hjälp av ett. Läs mer på ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska_kriget ))
September 1675 kom den den danska krigsförklaringen. Det danska krigsmålet är att återerövra Skåne, Halland, Blekinge och Bohuslän. Svenskarna leds av kung Karl XI själv. Men snart har danskarna hela Skåne, förutom Malmö. Svenskarna vinner inte mycket men i oktober rycker Karl XI fram mot dem med en armé PÅ 15.000 man. I slutet av år 1676 tillfogar han danskarna ett blodigt nederlag i slaget vid Lund den 4 december. Därefter rycker svenskarna återigen in i Skåne.

Svenskarna segrar på land men över vattnet går det sämmre, stora fientliga flottor har kontrolen där. I de norra delarna av Skåne opererar delar av lokalbefolkning i gerillaförband, snapphanar, mot svenskarna.

Freden mellan Sverige och Danmark sluts i Lund 1679, utan landavträdelser. Stormakten Sverige hade likväl lyckats försvara sitt territorium. Under kriget hadde Danmark många allierade men i slutet var Brandenburg och Danmark ensamma att slutföra kriget mot stormakten Sverige, något de i längden inte var mäktiga till att klara.


RELEASE DAY: När det är mera gjort på den!

Just nu:
Jobbar på annat. Återupptar modden när jag har tid.

Kartan liknar för stunden den vanliga i mount and blade. Men ni får tänka er att det är längst ner i Sverige och att vattnet längst ner är Östersjön.

I en senare karta kan det kanske fixas så att man ser mer av sverige och det är även ut format som det. Kanske till och med så att kartan blir över både Sverige och Danmark. Där man kan åka båt emellan eller gå över isen som dom även gjorde. Men inget av det är bestämt än.

Här får ni skriva allt om vad ni tycker och idéer som ni har!

Du må huske at Norge og Finland spilte en stor rolle i krigen å! Finskene sammen med svensken mot Danskene og nordmennene
 
Davidoz said:
Nämn en ordentlig anledning till varför sverige är ett uselt land.att folk inte testar att jonglera med uran stavar gör det  ett dåligt land??och vart kommer du ifrån då?
Bögar, skolan, monarkin, ministeriet osv. osv.


Kaikallon said:
Jag håller fast vid att skåne och det längst ner i sverige borde tillhöra sverige och att Danmark borde tillhöra tyskland, rent geografiskt.
Nej, nej, nej, nej, nej och nej!Tyskland skall vara uppdelat i stater, rent geografiskt. skåne (och vissa andra områden i södra Sverige) skall höra till Danmark. Norge skall vara en del av Danmark och även Island för den delen. Finland skall vara självständigt. Detta är geografi!
 
Det burde være Danmark + Norge Vs. Svergie siden Danmark-Norge var et land i sin tid.

Glæder mig os til at slås med svenskerene igen xD, kunne man lave nye fachions som England/Irland/Tyskland/Finland siden de havde meget effekt på den tid omkring krige. Svenskerne sloges jo med finnerne, danskerne, allieret med norge mod: tyskerne, england, svergie og irland?

Kunne være rigtig sejt :grin:
 
Back
Top Bottom