SA-INT muisteloita! (Oli Retkeily/telttailu Suomessa)

Users who are viewing this thread

Ronan said:
Menisin armeijaan luultavasti vaikka sivari olisi nykyistä lyhyempi. Tulee edes vähän erilaisia kokemuksia vaikka mahdollisesti onkin ihan paskaa. Voisi ehkä kuntokin nousta, jos eivät vapaaehtoista kuntoilua rupea estämään.

No sivarissa ei ainakaan estetä :grin: Ja kun noita kokemuksia miettii, niin enpä usko että ne mitä armeijassa saa, on sieltä hyödyllisimmästä päästä. Sitä voi sitten kokea elämyksiä omalla ajalla, jota tosiaan esim. sivarissa on ihan kivasti. Henkilökohtaisesti nautin kyllä eniten siitä että saan mahd. paljon päättää ITSE mitä teen.

Mun ainoat armeijamuistelot on kutsunnoista; sitten menin sivariin.
 
Von Metwurst said:
Eivät teoriakokeiden tulokset toimi mittareina, koska nykyään mosia pelotellaan sillä, että teoriakokeissa menestyvät joutuvat todennäköisemmin vuoden nakkeihin. Sama pätee jossain määrin kuntotesteissäkin. Lisäksi joissain varuskunnissa palkitaan kuntoisuuslomilla niitä, jotka ovat parantaneet tulostaan merkittävästi. Sittenpä syytetään yhteiskuntaa ja tietokoneita, kun aamukasat konttaavat 200 metriä cooperissa.
Meillä kuntotestit tehtiin vielä välittömästi ruokailun jälkeen; koeta siinä sitten juosta yli kolme kilometriä, kun musta makkara on tulossa paluumatkalle.

Paska kouluttaja on paska  :evil: tai sitten päällikkö on mokannut ratavaraukset tai viikko-ohjelman. Tuollaista ei saisi tapahtua, siitä on jo pääesikunnan ohjeistukset. Kuntsaria tulosten parantamisesta ei saisi kertoa ennenkuin vasta ensimmäisen Cooperin jälkeen jota muuten ei saisi juosta ennenkuin vähintään tunti on kulunut ruokailusta.

En puhunyt suoraan pällikokeista vaan ihan aikuistein oikeista teoriakokeista. Jalkaväessä ne ovat harvinaisia mutta teknisemmissä aselajeissa eivät niinkään. Plus tietysti AUK ja RUK.

Sound Chaser said:
Ja kun noita kokemuksia miettii, niin enpä usko että ne mitä armeijassa saa, on sieltä hyödyllisimmästä päästä. Sitä voi sitten kokea elämyksiä omalla ajalla, jota tosiaan esim. sivarissa on ihan kivasti. Henkilökohtaisesti nautin kyllä eniten siitä että saan mahd. paljon päättää ITSE mitä teen.

Ryhmätaidot ainakin parantuvat kun on pakko olla tekemisissä ja tulla toimeen mitä erilaisimpien ihmisten kanssa 24/7-periaatteella. Ja omien rajojen koettelu on se kova juttu lähes kaikille, harva marssii taisteluvarustuksessa 40 kilometriä vuorokaudessa vapaa-ajallaan tai ampuu raskaalla kertasingolla tai leikkii napalmilla tai ajaa panssarivaunua.

Tai istuu poteron pohjalla rankkasateessa keskellä yötä pari tuntia  :razz:

Ei minulla mitään sivaria vastaan ole, täysin laillinen vaihtoehto kun on.
 
Jhessail said:
Ryhmätaidot ainakin parantuvat kun on pakko olla tekemisissä ja tulla toimeen mitä erilaisimpien ihmisten kanssa 24/7-periaatteella. Ja omien rajojen koettelu on se kova juttu lähes kaikille, harva marssii taisteluvarustuksessa 40 kilometriä vuorokaudessa vapaa-ajallaan tai ampuu raskaalla kertasingolla tai leikkii napalmilla tai ajaa panssarivaunua.

Tulevaisuudessa vain harvat joutuu kokemaan tuon kun tämä Euroshopper sukupolvi pääsee armeija ikään. Kaikista tehdään B-miehiä yleisen vässyköimisen takia ja ne harvat valitut, jotka ovat joskus liikuttaneet itseään muullakin akselilla kuin TV - Tietokone - Jääkaappi välimatkalla.

Olin 09 armeijassa, ja vapautusta hakevia alokkaita oli huolestuttavan suuri määrä. Rauhan ajan kasvattien jälkipolvi ei sopeudu alistettavaksi armeijan oloihin, joten he hakeutuvat siviilipalvelukseen tai muuten vain lykkäävät inttiä tarkoituksella.

Joten se siitä omien rajojen kokeilusta :grin: Suurimmat haasteet tosin kohdataan kotona kun pitäisi tehdä töitäkin kaiken laiskottelun ohella..
 
Wuzaa-man said:
:lol:

Vekaralle olis tarkotus lähtee nyt heinäkuun 12. päivä. Hain myös valmareihi Poriin mutten päässy. Haastattelusta jäi kiinni :/

Nyt vaan tuntuu siltä et mahdollisimman nopeesti alta pois.

Joka päivä, kun ohjelmassa on jotain oppitunteja vaativampaan, veksiin ruikuttaan kipeätä nilkkaa tms. Sillätavoin viestikomppanian läskikasat ainakin pääsi puolella vuodella.
 
Jhessail said:
Ja omien rajojen koettelu on se kova juttu lähes kaikille, harva marssii taisteluvarustuksessa 40 kilometriä vuorokaudessa vapaa-ajallaan
Olen kävellyt pelkkä t-paita, veryttelyhousut, kengät, pipo ja kevyet hanskat yhdistelmä päälläni yli 30 kilometriä, yli 25 asteisessa pakkasessa, mutta se ei taida olla mikään suuri suoritus/niin ovat tainneet tehdä kaikki muutkin.
 
Adviser said:
Jhessail said:
Ja omien rajojen koettelu on se kova juttu lähes kaikille, harva marssii taisteluvarustuksessa 40 kilometriä vuorokaudessa vapaa-ajallaan
Olen kävellyt pelkkä t-paita, veryttelyhousut, kengät, pipo ja kevyet hanskat yhdistelmä päälläni yli 30 kilometriä, yli 25 asteisessa pakkasessa, mutta se ei taida olla mikään suuri suoritus/niin ovat tainneet tehdä kaikki muutkin.
Jep, on aivan eri asia marssia se 40km taisteluvarustus selässä, kenttävarustuksesta nyt puhumattakaan (+ lopun kilometrit yleensä pikamarssina, eli hölkkää). Lapissa tuli joskus nuorempana käveltyä se 80km/päivä kevyellä varustuksella ja se ei tuntunut missään noihin armeijan marsseihin verrattuna. Kyllä se lisäpaino siellä selässä tekee huomattavasti hankalammaksi.

Nykyään tosin alokkaat taitavat tuolla Niinisalossa enää sauvakävellä, jos nyt huhut pitävät paikkansa. Siis aika helpolla armeijasta pääsee, jos niin haluaa. :wink: Suosittelisin kuitenkin valitsemaan jotain vähän erikoisempaa koulutusta, niin saattaa saada sitä hyötyäkin irti armeijasta kunnon lisäksi.
 
Jep, on käyty vetämässä  taisteluvarustus + rynkky, reppu täynnä paskaa ja *10kg telamiina mukana se arviolta (tosin ei koko matkaa) *80km(varmistettu)/24h.
Ei tosin ollut yhtään niin perseestä kuin intin alussa tehdyt pikkumarssit, vaikka menikin maxi aski röökiä ja jalkapohjat niin ei sillä kertaa ollut punaiset kalsarit.
 
Taitaahan se silleen olla, että jos mitään ei jaksa tai halua tehdä niin ei tarttekaan, mutta aika paskaa touhua kuitenkin. Itseäni ainakin kiinnostaa tuommoset koettelemukset mitä ei yleensä normaalissa elämässä tapaa. Tietysti ei tuo heroittelu ja turha huutaminen hirveästi huvita ja ne varmaan syökin jonkin verran motivaatiota.
 
Ronan said:
Taitaahan se silleen olla, että jos mitään ei jaksa tai halua tehdä niin ei tarttekaan, mutta aika paskaa touhua kuitenkin. Itseäni ainakin kiinnostaa tuommoset koettelemukset mitä ei yleensä normaalissa elämässä tapaa. Tietysti ei tuo heroittelu ja turha huutaminen hirveästi huvita ja ne varmaan syökin jonkin verran motivaatiota.

Jaa, ainoa asia joka laski motivaatiota oli pitkät kiinniolot (Max. 4 vko. joista 2. metsässä) ja rasittavat paskan tärkeät aliherrat (väh. yksi per Komppania/patteri.)

Sitä huutamista ja muuta shaibaa ei kannata ottaa tosissaan.
 
Nimenomaan, pilke silmäkulmassa auttaa paljon. Plus se että muistaa etteivät ne alikessut mitään ihmeellisiä ole - hermostuneita itsekin, useimmilla ensimmäinen kerta kun ovat vastuussa itsensä lisäksi jostakin muusta. Ja sitä hermostuneisuutta peitellään sitten jäykistelyllä ja huutamisella. Ei missään nimessä pidä ottaa henkilökohtaisesti, samanlaista se on kaikille. Ja aika nopeasti useimmat pääsevät siitä eroon ja todelliseen johtamiseen tosin kuten Radalan jo mainitsikin, yleensä joka yksiköstä löytyy se yksi mulkvisti jonka pieni sielu huutaa hoosiannaa kun voi tuntea olonsa edes vähän tärkeäksi.

Kannattaa muistaa että käskyjä on noudatettava vaikka ne olisivat kuinka älyttömiä mutta on myös oikeus saada käsky kirjallisena. Eli jos Alik Kuspää komentaa pihalle asettelemaan käpyjä pohjois-etelä suuntaisesti jonoihin, kajauta kuuluvalla äänellä: "Kyllä herra/rouva alikersantti! Saanko käskyn kirjallisena?"

Tuossa vaiheessa käsky perutaan tai sitten idiootti tekee lainopillisen itsemurhan jos kirjoittaa sen paperille. Heti kun olet asetellut kävyt siistiin jonoon, marssit päällikön toimistoon ja teet ilmoituksen asiasta, koska sinulla on mustaa valkoisella. Muista aina kuitenkin tehdä se idioottimaisuus ensin, muuten olet heikoilla jäillä.

Ja jos joku kuvittelee että voi luistella kaikista hommista vaatimalla käskyt kirjallisina, siihenkin on Tornilla konstinsa,  :wink:
 
Pitääkö siellä seisoskella paljon? Unohdin mainita selkävaivastani, eli jos pitää seistä 20+ minuuttia paikallaan niin rupeaa alaselkään sattumaan helvetisti. Olen myös uusavuton joten ihan perusasioistakin kuten mm. teltan pystyttämisestä voi tulla ylitsepääsemättömän hajottavia pidemmällä aikavälillä.

Ja mitä käytännössä tarkoittaa jos palveluksen jättää kesken? Pääsetkö vapauteen vai palveletko loppuajan sivarissa?
 
Finaz said:
Pitääkö siellä seisoskella paljon? Unohdin mainita selkävaivastani, eli jos pitää seistä 20+ minuuttia paikallaan niin rupeaa alaselkään sattumaan helvetisti. Olen myös uusavuton joten ihan perusasioistakin kuten mm. teltan pystyttämisestä voi tulla ylitsepääsemättömän hajottavia pidemmällä aikavälillä.

Ja mitä käytännössä tarkoittaa jos palveluksen jättää kesken? Pääsetkö vapauteen vai palveletko loppuajan sivarissa?

Sivariin matka käy, näin huhupuheiden perusteella sivarissa täytyy palvella kaksinkertainen aika jäljellä olevaan asepalvelukseen verrattuna.
Seisoskelua on paljon, muun muuassa parin tunnin jonotuksia 30 kiloa romua seljässä.
Siellä harjoitellaan ihan kiitettävästi kaikkea, eli jos sinulla on suurin piirtein normaali älykkyysosamäärä, tulet osaamaan vaaditut asiat. Ainoa syy miksei asevelvollisia ole korjattu rautalapioilla on kustannukset, väitän ma.
 
Olen kuullut että armeija on rankkaa ja niin edelleen, mutta luulen kuitenkin että se on minulle suhteellisen helppoa verrattuna muihin. Olen huomannut että muilta ikäisiltäni puuttuu kokonaan sisu, halu yrittää, ja hyvä urheilijahenki. En harrasta mitään urheilua, tuskin edes saan tarpeeksi liikuntaa, mutta kuitenkin olin vähintään top viidessä kun oli jumppatunnilla kuntotestit, koska kaikki urheilevat lätkäpelaajat joilla pitäisi olla hyvä kunto verrattuna minuun hyytyivät kahden metrin jälkeen valittamaan että "Voivoivoi vittu emmä viitti juosta ku saatana emmä jaks ku tää o turhaa (puuh lääh) eilen treenit 900km lenkki (huh huh puuskutusta) whiney-whiney"
Minunhan on helppo sanoa asioita kun en ole vielä ollut intissä, mutta luulen kylläö että kunhan on edes vähän sisua niin kyllä se menee!
 
Pitääkö siellä seisoskella paljon?

Pitää.

jos pitää seistä 20+ minuuttia paikallaan niin rupeaa alaselkään sattumaan helvetisti

Lääkärille siitä. Tuo kuulostaa joko levy- tai nikama-ongelmalta joka ehdottomasti pitää korjata. Muuten elät koko elämäsi kipulääkkeiden kanssa. Jos nuorena on kipuja niin tilanne vain pahenee kun kroppa alkaa rapistua. Voi olla että sinut siirretään suoraan C- tai D-luokkaan, eli vapautus rauhan/sodan aikana palveluksesta.

normaali älykkyysosamäärä, tulet osaamaan vaaditut asiat

Vaikka olisit vähän tyhmäkin, niin kyllä onnistuu.

kunhan on edes vähän sisua niin kyllä se menee!

Oikea asenne! Mitä parempi kunto, sen helpompaa se on koska ei ole ihan rikkipaskana kokoajan, mikä voi aiheuttaa masennusta mutta ei perusintti mitään niin kauheaa ole etteikö perusterve nuori siitä selviäisi. Korvien välistä se on eniten kiinni, olen huomannut.
 
Joo, no ei millään pahalla mutta ehkä et ihan ymmärtänyt että tarkoitin että nämä "kovat" lätkäpelaajat leijuvat että treenit oli niin ja niin rankkoja ja kunto on näin ja näin hyvä, mutta sitten kun heidän pitää juosta kuntotesti (mikä on oikeastaan aika helppo jopa minulle) niin on yhtäkkiä joka paikka kipeä ja astmakohtaus&siitepölyallergia+neljätoista polvileikkausta eilen ettei heidän tarvitse juosta. Minulla on tapana liioitella.
 
Jos ei ole ihan täydellinen surkimus niin kyllä sieltä selviää vaikka olisi ihan käsittämättömän vajaa ihminen (no ehkä viestimiehenä yms.). :smile:
 
Back
Top Bottom