Forum spel IV bespreking

Wat zou jij aan CIV IV willen toevoegen?

  • Meer gebouwen?

    Votes: 2 50.0%
  • Meer religies

    Votes: 0 0.0%
  • Meer opties ( post graag )

    Votes: 0 0.0%
  • Dat de dingen nog meer worden verhoogd

    Votes: 2 50.0%

  • Total voters
    4
  • Poll closed .

Users who are viewing this thread

Neen want kleinere spelers kunnen nog steeds een enorme invloed uitoefenen op het verloop van de spel.
Spelers die met een slechte startplaats nog steeds goed spelen, dat zijn pas goeie spelers, zie bvb mijn  civ waar Rams in een kutte slechte positie zich bijna op n°1 plaats gezet heeft. En iCock die na zijn dal omdat hij in een woestijn begon beter is gaan doen.

@ Kaart van Avenger, die bergen zijn impassable zoals de mijne?
Je ziet nog steeds dat het lange lijnen zijn die je getrokken hebt en dan gwn willekeurig hebt opgedeeld in evengrote vakjes. Indien die bergtegels impassable zijn dan zouden er nog strategisch belangrijke tegels/startplaatsen zijn.
(Je zou ALTIJD eerst de rivieren moeten tekenen en DAN de tegels 1 per 1! )
 
MaHuD said:
Wss niet, ik mis de veldslagen. Iedereen kan zomaar opeens een leger uit de grond toveren, dus is het compleet nutteloos om er eentje te trainen.

Normaal zou je een leger trainen over een lange periode en evt een militie snel oproepen.

Door hoe het in dit spel zit, is er maar één taktiek en dat is economische goed zitten.
Bij anderen spellen moet je vaak keuzes en risicos nemen.
Breid ik mijn vloot uit? Of me leger, of ga ik voor nog meer geld/wk en neem ik het risico dat als ik word aangevallen ik de sjaak ben.

Door wat Mahud heeft gezegd zat ik te denken.
De barracken diende eerst om ervoor te zorgen dat je een 1.1x bonus erbij kreeg, maar wat nou als we ervaring aan legers geven?
Ze zullen dan op dezelfde manier ervaring krijgen zoals de agenten dat zullen krijgen ,door te doen wat ze worden opgedragen.
De barracken zorgt ervoor dat één leger word getraind elke beurt. De uitslag van de training moet wel over gesproken worden, maar ik dacht aan : Ervaring omhoog = x aantal beurten het leger in de stad is.

Alleen zal een leger haar ervaring verliezen wanneer het disband word.
Ook lijkt het me een goed idee om kastelen/forten niet alleen een garizoensplaats te maken, maar dat je met wk die plekken ook kan verdedigen. Dus dan hoef je er niet per se troepen erin te zetten, maar dat bijvoorbeeld : 10 wk = 5 soldaat.

Dus dan kan je bijvoorbeeld : 50 wk = 25 soldaten x 1.2x bonus = 30 soldaten sterk.
Dan moet er wel een max. komen aan hoeveel wk je in een kasteel/fort kan stoppen om ze niet OP te maken.

Zat te denken aan 60 wk.

Houten  kasteel/fort = 60 wk = 30 soldaten x 1.2x = 36
Stenen kasteel/fort = 60 = 30 soldaten x 1.4x = 42

Zo krijgen we dus het verschil tussen proffesionele legers die actief zullen blijven om zo ervaren legers te behouden en legers die bestaan die net opgeroepen zijn. Dan is het inderdaad wijs om een soort van staatsleger te behouden, want een ervaren/getrainde leger is beter dan een leger vol rekruten.
 
Triple post...why ? Because I can.  :cool:
Oke, dankzij Jezze heb ik een VOORBEELD ( EEN FREAKING/F***ING VOORBEEELLLLLDDDDDDD, DUS NIET DAT DIE METEEN GEBRUIKT WORD!!!) gemaakt over de startposities waaruit je kunt kiezen.

Elke positie heeft evenveel tegels in zijn range, 12 om precies te zijn ( hoewel dat misschien tot 15 of zelfs tot 20 kan oplopen, omdat ik er even mee zit te knoeien. :razz: ). Mocht er niet op een plek een speler komen en willen mensen toch beginnnen, dan heb je een NPC buur.

Daar moet je freaking/f***king blij mee zijn. NPC buren zullen namelijk NOOIT :

-oorlog aan jouw verklaren,
-een ander stad proberen te veroveren,
-proberen echt grote invloed en macht te vekrijgen etc.

Ze zijn dus eigenlijk stadjes die gewoon normaal functioneren en dus voor een echte speler een makkelijke doelwit kunnen vormen. Je kunt ze domineren, dus dat ze voor jouw gaan werken ( je kunt dus simpele orders geven over belasting die je elke beurt wilt, op wat ze zich moeten gaan concentreren etc. enz. ) of je kan ze gewoon bestormen en veroveren en dan word de stad helemaal van jouw en ben je geen Heer/Vrouwe, maar een Koning/Koningin.

Het kan dus erg goed in je voordeel werken, mocht je een NPC buur hebben, want geef toe : Wilt er nou geen makkelijke prooi bij zich hebben om die vervolgens op te nemen in zijn/haar groeiende rijk?

Edit : kaart vergeten ;

VOORBEELD kaart ;

sidee.png

 
Ik heb nog wel een voorstel al denk ik niet dat ik mee ga doen; bergen zijn ondoordringbaar behalve voor een tunnel die net als een weg werkt zeg maar alleen is het wat duurder ( agz je door steen moet hakken. )
 
iCock said:
Ik heb nog wel een voorstel al denk ik niet dat ik mee ga doen; bergen zijn ondoordringbaar behalve voor een tunnel die net als een weg werkt zeg maar alleen is het wat duurder ( agz je door steen moet hakken. )
Dat voorstel kan ook wel. Zou de noordelijke bergketens een goede verdedigingsbariere maken.
Maar ik wil eerst de disscusie over :

-Ervaren legers, door gevechten of trainingen?
-Startposities, vrij of keuze?

Die wil ik eerst af ronden, daarna zou ik best graag over de onderwerp : Bergen, ondringbaar of niet? , willen hebben.
 
Misschien dat als een leger 2 beurten lang '' staande '' is dat het een bonus van 0.2 krijgt ofzo?
 
iCock said:
Misschien dat als een leger 2 beurten lang '' staande '' is dat het een bonus van 0.2 krijgt ofzo?
Nou, ik zat eraan te denken dat de Barracken je troepen trainen, die in een staande leger aanwezig zijn.

Je leger ervaring gaat dan vooruit.
Dus van Verse recruten ----> Getrainde recruten ------> Soldaten -----> Getrainde Soldaten ------> Ervaren Soldaten -----> Veteranen -------> Experts ------> Elite.

Echter, hoeveel bonus of meer kans je op winnen heb, dat moet ook nog besloten worden.
Anders zal de Barracken je gewoon een 1.x aantal bonus geven.
 
Wolfang said:
Je zou het niet weten agz je maar tot beurt 4 ofzo geraakt zijt  :razz:
Denk je?

Oke, weet je wat?
Ik ga een nieuwe kaart maken. Een kaart waarin je niet over de bergen kan komen en dan zal ik het spel laten starten.
Althans, nadat ik ook een fouten uit de spelregels heb gehaald.
 
Giganticus komt er dadelijk aan. Moet alleen nog de grote landmasse in het midden/noordoosten nog afmaken en dan...proberen te posten.

Het is volgens mij gewoon een kaart van een wereld deel. :lol:
Maar dat zien jullie zo ook wel...
 
Oke...het is KLAAR.
Denk wel dat ik het deze keer heb overdreven met de size. :lol:

Het bied minstens plaats voor....schat 12 spelers. :lol:

Kijk uit, want ik meen het...het is een gigantische kaart. :lol:
civmap3politieke.png

Eigenlijk had ik een hele kleine kaartje moeten maken. :lol:
Maarja, ik heb je gewaarschuwd. :razz:

Als jullie deze beter vinden dan de huidige kaart, dan zal ik de nieuwe invullen met grondsoorten en met de oude verplaatsen.
 
Het is echt heel recht en je kan goed zien hoe je hebt gewerkt; met de rechte lijnen tool. :razz:
 
Back
Top Bottom