Vad har du på hjärtat? / Hva tenker du på? / Hvad har du på hjerte?

Kampradturk fyller 90 år!

  • Leve han!

    Votes: 6 75.0%
  • Leve han, men inte lika mycket!

    Votes: 2 25.0%

  • Total voters
    8

Users who are viewing this thread

Untitled. said:
:lol: Premiärminister? Tycker det är ett lite väl laddat ord...
Precis, premiär har ju etymologisk koppling till att en person är främst, och alla ska ju vara lika i vårt samhälle :smile:

Någorlunda relaterat:
3ad6ce140a.png
Ord som kan göra någon ledsna är väl LIIITE väl brett? Särskilt eftersom mottagaren kan definiera sin ledsenhet/kränkthet väldigt löst.  Jag kan bli ledsen om jag spenderat någon timma på att göra en sak och någon kritiserar det, betyder inte att ingen borde kritisera säg mina skolarbeten om de är under godkänd nivå.

Borde sluta läsa n24 det skadar mig bara
 
Den förlorade sonen har återvänt.
Åkte hem igen efter drygt två veckor, det kanske var förhastat men det kändes inte rätt då och ville inte vänta och se om det skulle ändra sig.
Tror inte det hade känts bättre och nu sparar jag ju pengar, slapp ju betala terminsavgiften nu så det är ju bra.
Annars så var det ganska skoj där, träffade en del schyssta personer och Seattle var väl ganska fint, åtminstone området vid pike fish market, stämningen påminde lite om kulturkalaset.

Fast där jag bodde så var det lite utav en håla, långt till affären och dåliga plastpåsar.
Folk som blev arresterade såg vi också. Dålig kollektivtrafik med, ett plus är alla ekorrar jag såg.. jag gillar ekorrar.

Får nog försöka öka in till kriminologprogrammet nästa år i Göteborg.
Är alltför hemmakär.

Amerikansk frihet är ingenting för mig, ge mig Svensk frihet alla dar i veckan.
IGHYULL.gif
 
Sociologi är väldigt intressant även fast jag håller det på en icke-skolad nivå.  :razz: School of Life är en bra Youtubekanal om man gillar sånt.
 
Othurin said:
Jag är allergisk mot flum, så jag är glad att jag slipper sociologi. Tyvärr läser jag filosofi och psykologi dock...

:lol:

Skämt?

Vet inte riktigkt hur man bedriver sociologi i Sverige nu för tiden, men har i USA så har sociologi som fält blivit enormt mer empiriskt/vetenskapligt. Hade nästan sagt att på många sätt och vis ligger dom före aven psykologi.

Men personligen, tycker jag att man måste använda sig av båda sociologi och psykologi i dom flesta fallen, annars missar man lätt den hela bilden.
 
Anser själv att filosofi, sociologi och psykologi går hand i hand. Vi måste först veta vilket sorts samhälle vi vill ha, därefter måste vi veta hur detta samhälle skulle fungera och till slut måste vi veta vad folks tankesätt och hur deras liv är i detta samhälle.
 
Uff. Forsøger selv at skifte fra etnologi (der bruger tonsvis af sociologi nutildags) til historie - mest for at for så vidt muligt slippe for antropologisk og sociologisk teori.
 
Grejen med socologi är att det är ett stort fält, så alla delar av den är inte riktigkt "up to standards".

T. ex, jag jobbar mest med sociologiska teori angående sma grupper och men vi använder lika mycket (om inte mer) från pyskologi (evolutionär och social cognition) så det blir väldigt lite trams, (Psykologisk Social Psykologi uber alles!  :wink:).

Gestricius said:
Anser själv att filosofi, sociologi och psykologi går hand i hand. Vi måste först veta vilket sorts samhälle vi vill ha, därefter måste vi veta hur detta samhälle skulle fungera och till slut måste vi veta vad folks tankesätt och hur deras liv är i detta samhälle.

Mer forskare borde använda delar av andra disciplin och man borde sträva efter mer sammarbete över löjliga academiska gränser ("Det har ämnet tillhör vårt fält och vi är bäst på det!!!").

Som ett exemepel, var en av dom mest interesanta bökerna jag har läst om Andra Varldskriget skriven av en psykolog och en historiker där dom använda delar av båda sina disciplin för att förklara vad som hända angående massmordet av civila.
 
Úlfheðinn said:
Othurin said:
Jag är allergisk mot flum, så jag är glad att jag slipper sociologi. Tyvärr läser jag filosofi och psykologi dock...

:lol:

Skämt?

Vet inte riktigkt hur man bedriver sociologi i Sverige nu för tiden, men har i USA så har sociologi som fält blivit enormt mer empiriskt/vetenskapligt. Hade nästan sagt att på många sätt och vis ligger dom före aven psykologi.

Men personligen, tycker jag att man måste använda sig av båda sociologi och psykologi i dom flesta fallen, annars missar man lätt den hela bilden.
Notera tyvärr, alltså är filosofi en automatisk kurs för hela programmet. Slipper genom att inte läsa beteendeinriktningen sociologi dock. Filosofi har förresten några konkreta delar, som i att diskutera hur riktig vetenskap och forskning ska genomföras, även om det finns extremt luddigt flum av det slag att man ifrågasätter ALLT
 
Othurin said:
hur riktig vetenskap och forskning ska genomföras

Bästa delan av filosofi.  :razz:

Men skämt åsido så finns det väldigt intressanta filosofer som använder forskning från fält som biologi, psykologi, och mer som basis för deras teorier (eller i alla fall som stöd).
 
Håller med, det är rätt så synd att folk lägger sin egenkärlek framför samhällets framgång och sociala utveckling. Visst kan jag förstå att det måste kännas bittert om en person som studerat i X-antal år på ett ämne inte kommer på någon bra teori men sedan kommer det någon som har studerat ett Y-antal år på ett annat ämne och lite på den andres område och kommer på en teori så är ju det ett slag i den andres ego. Sen om vi ska gå in med detta koncept på politik och decemberöverenskommelsen så tycker jag däremot att det är en dålig idé då denna sorts isolering av populistpartier användes av Giovanni Giolitti (Italiens premiärminister) vilket kallades Trasformismo där alla partier gick emot dom radikala och slutresultatet var en svag regering vilket banade väg för fascismen i Italien. Samarbeta inte med syftet att samarbeta, samarbeta för syftet av ett bättre samhälle.

Ninjad av Ulf och Othurin.
 
Gestricius said:
Håller med, det är rätt så synd att folk lägger sin egenkärlek framför samhällets framgång och sociala utveckling. Visst kan jag förstå att det måste kännas bittert om en person som studerat i X-antal år på ett ämne inte kommer på någon bra teori men sedan kommer det någon som har studerat ett Y-antal år på ett annat ämne och lite på den andres område och kommer på en teori så är ju det ett slag i den andres ego.

Makt, status och pengar.  :razz:

Folk gillar inte när dom förlorar möjligheten att hävda sig som expert utan konkurrens.
 
Framgång betalar inte hyran, det gör dock status quon.  :razz: Man kan ju förespråka direkt demokrati där folket själva sitter i förarsätet men då riskerar man inkonsistent politik. "Vi ska legalisera alla droger, ha låg skatt men samtidigt ska vi ha en välfärdsstat. Hur har vi tänkt att finansiera detta? Vi har absolut ingen aning men det är bara att köra.  :smile: " Nu har väl Schweiz en blandning av direkt och representativ demokrati då dom fortfarande har partier.
 
Gestricius said:
Framgång betalar inte hyran, det gör dock status quon.  :razz:

Problemet just nu är att ofta så är den enda forskning som fixar prestige den som kommer med något "nytt och spännande" när det är minst lika viktigkt att kopiera studier och att jobba sig gradvis viddare.
 
Är väl lite så med rika som bestämmer sig för att donera en viss summa pengar till att öppna en fastighet eller liknande, det ger dom enormt med prestige för men att ge samma summa överskottspengar till att förbättra livskvalitén för dom utsatta ger inte samma prestige. Låt oss säga att en fabrikägare öppnar ett museum med hjälp av överskottspengar han anser att han inte behöver, det är ju bra men är det inte bättre att förbättra fabriken för arbetarna med en bonus eller höjda löner? Bara en tanke.
 
Hur kan man motsätta sig en person som han?  :razz:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21467866.ab
 
Back
Top Bottom