Våran klant till Kung (SWE)

Users who are viewing this thread

Úlfheðinn said:
Folk som tycker att i år 2014, borde vi fortfarande ha ett kungahus förstår jag mig inte på heller.  :wink:

Vi är ett demokratiskt land, vad behör vi ett kungahus för? Deras tid, likt dinosaurierenas är över.  :grin:

De är ju inte som om våran kultur eller historia försvinner om vi inte låter familjen Bernadotte sitta kvar på tronen.
+1 Great speech much applause.
 
Úlfheðinn said:
Folk som tycker att i år 2014, borde vi fortfarande ha ett kungahus förstår jag mig inte på heller.  :wink:

Vi är ett demokratiskt land, vad behör vi ett kungahus för? Deras tid, likt dinosaurierenas är över.  :grin:

De är ju inte som om våran kultur eller historia försvinner om vi inte låter familjen Bernadotte sitta kvar på tronen.

Låt oss tillsammans bränna bibliotek och museum med moderna tider som mantra det är det jag hör ifrån dom orden.
200 år på tronen har dom suttit, 200 år har vi haft fred låt oss ta bort traditioner I samma namn, broder.

Den enda lilla levande historian vi har kvar i kött och blod vill folk ta bort. Vasa ätt eller inte, skamligt är såna ord på folks läppar.
1980 var Sverige först i världen med att byta manlig tronarvinge till äldsta barnet, en tradition som funnits i mer än 1000år.
Det skulle inte förvåna mig om ni liberala tillslut får bort Vasa's kungatron och dom som sitter på den.

Och något folk också gärna vill glömma är att ''Victoria av Baden'' var är ättling till Gustav Vasa Och gift med Gustaf V av bernadotte ätten.
Så Gustav Vasas blod är fortfarande kvar I kungahuset mer eller mindre.
 
Crille said:
Låt oss tillsammans bränna bibliotek och museum med moderna tider som mantra det är det jag hör ifrån dom orden.
200 år på tronen har dom suttit, 200 år har vi haft fred låt oss ta bort traditioner I samma namn, broder.

200 år av fred har väldigt lite att göra med monarkin.  :wink:

Sen känns det lite väl dramatiskt att jämföra att avskaffa kungahuset med att bränna bibliotek och museum. "Straw Man Arguments" är rätt så tråkiga...

Om det känns bättre, så se det som att vi går ännu längre tillbaka i tiden då vi inte hade en enda kung som kunde säga att han ägde hela Sverige. :wink:

Crille said:
Den enda lilla levande historian vi har kvar i kött och blod vill folk ta bort. Vasa ätt eller inte, skamligt är såna ord på folks läppar.
1980 var Sverige först i världen med att byta manlig tronarvinge till äldsta barnet, en tradition som funnits i mer än 1000år.
Det skulle inte förvåna mig om ni liberala tillslut får bort Vasa's kungatron och dom som sitter på den.

Sveriges historia lever kvar i många fler ställen än hos en enskild familj. Om du inte kan se det så lider jag for dig och din självvalda blindhet.

Positivt nog, så tror jag bara det är en tids fråga tills vi blir fria från släkten Bernadotte, dock så hade jag gärna sett dom ge upp tronen eller bli fråntagna den i min livstid.  :razz:
 
Om jag sammanfattar allt jag sa utan att rätta dina feltokningar så kan jag runda upp det i tre enkla ord: Tradition, Historia och Respekt.
Något varje svenne borde ha, men tyvärr så är den vardagliga svensken snarare en som flyter med populära samtida åsikter.

(Deeply concerned smiley  :neutral:)
 
Vi har helt enkelt olika meningar.

Jag uppfatter det som helt mojligt att ha tradition, historia och aven respekt för alt som är Svenskt, men att ända undvika att stagnera i det förflutena (dvs. hålla kvar i monarkien). :wink:
 
Uppmana inte till ett krig likt Engelska inbördeskriget!  :eek: (Mellan Parlamentarister och Rojalister)

Vi vet alla vem Úlfheðinn skulle likna  :wink:
Oliver_Cromwell2.jpg
 
Javisst går det, men det är ju lite av en fråga om perspektiv, därav min vits. Då jag upplever att i denna subforum, värkar vissa vara av den meningen att man kan inte vara en stolt Svensk om man inte haller på Monarkin.  :wink:

Lite som USA under 1700 talet, vissa tyckte att det viktigast var att stötta kungen, medan andra tyckte att folkets frihet och rättighet gick först, samt att en regering som inte längre gynnar folket bör avsättas.

Vad jag har upplevet i mitt liv och i historia är att man inte ska blint stötta traditioner eller regeringar, t.e.x om Moderaterna gör "fel" så är det ologikst att fortsätta att rösta på dom. I samma bana, tycker jag inte längre att Kungahuset har någon specielt värde och därmed anser jag att det vore fel av mig att inte vara emot den.
 
Tror det egentliga problemet är medians ständiga smutskastning som formar samtida åsikter liksom Úlfheðinn's.
Några generationer tillbaks hade folk respekt för monarkin och en tavla på dom I sitt hem till och med.

 
Crille said:
Tror det egentliga problemet är medians ständiga smutskastning som formar samtida åsikter liksom Úlfheðinn's.
Några generationer tillbaks hade folk respekt för monarkin och en tavla på dom I sitt hem till och med.
+1
 
:lol:

Low blow och fel, i alla fall angaende mig, väldigt lite av min kritik av Monarkin och Kungen är baserad på vad jag läser eller ser från Svenskt media (d.v.s. inget av det), främst för att jag inte lägger specielt mycket värde på deras reportage.

Jag kan vara lika ensidig och säga att det är det faktumet att mest folk har gått ut gymnasiet som innebar att Monarkin har gått ner i popularitet  :wink:

Personlig, så är min opposition till Monarkin grundad i filosofi (inte Marx) och historia, absolut inte Aftonbladets reportage.
 
Úlfheðinn said:
:lol:

Low blow och fel, i alla fall angaende mig, väldigt lite av min kritik av Monarkin och Kungen är baserad på vad jag läser eller ser från Svenskt media (d.v.s. inget av det), främst för att jag inte lägger specielt mycket värde på deras reportage.

Jag kan vara lika ensidig och säga att det är det faktumet att mest folk har gått ut gymnasiet som innebar att Monarkin har gått ner i popularitet  :wink:

Personlig, så är min opposition till Monarkin grundad i filosofi (inte Marx) och historia, absolut inte Aftonbladets reportage.
Jag tror du skulle sluta driva denna fråga om Kronprinsessan Victoria blev drottning.  :razz:
 
Nej, det hade inte ändrat min åsikt överhuvudtaget.

Till exempel, jag hade inte heller accepterat en diktatur i Sverige aven om "rätt" person fick vara ledaren, då jag anser att en diktatur inte är en bra form regering, det har inte speciellt mycket att göra med vem ledaren är för mig i det här fallet. :wink:
 
Kungen har ju ingen makt så jag förstår inte varför du vill byta till en tråkig republik.  :roll:
 
Back
Top Bottom