Tragiska händelser som drabbat Skandinavien

Users who are viewing this thread

Úlfheðinn said:
Thokan said:
Úlfheðinn said:
Jo, men igen, om du tror det är vad som leder till brott, så tänker du fel.

T. ex. ekonomisk ojämlikhet är en faktor som korrelerar mest till nivån av brott.

Saknar du utbildning, pengar och möjligheter så ser ett rån plötsligen ut som en bra ide.

Edit: Ninjade.



+1

Yes! Äntligen någon som hört talas om sociologi ens!

Hoppas det, annars blir min "superviser" rätt så sur på mig.  :lol:


Haha, nu tappade du mig helt dock. En supervisor? Är du på parole? Eller? Eller? Eller? 
 
Thokan said:
Úlfheðinn said:
Jo, men igen, om du tror det är vad som leder till brott, så tänker du fel.

T. ex. ekonomisk ojämlikhet är en faktor som korrelerar mest till nivån av brott.

Saknar du utbildning, pengar och möjligheter så ser ett rån plötsligen ut som en bra ide.

Edit: Ninjade.

+1

Yes! Äntligen någon som hört talas om sociologi ens!


Othurin said:
Rhodokguard said:
Úlfheðinn said:
Sen, tror jag sällan att härdade straff är vad som drar ner brottsligheten.

I så fall borde ju länder som Kina och USA vara mycket säckare en t. ex. länder i Europa.
När det gäller USA så är det inte så konstigt, när man lätt kan få tag på handeldvapen och utföra väpnade rån.
Nej mannen. Bara nej. Sverige är också relativt högt på listan av vapen/invånare. Inga skolskjutningar här inte. Sweizch är 3a på listan tror jag. Alla som går igenom värnplikten där får en AUTOMATKARBIN med sig hem, och de har mycket färre våldsbrott än USA. Kriminella bryr sig inte om lagen, de får tag på vapen ändå.

Men gu, sluta ursäkta vapen. Skillnaden är att här finns inte en vapenälskande kultur som det gör i USA.
Sade jag något annat än att USAs mentalitet och kultur är felet? Hela min post handlade om att länder med i stort sett lika fria vapenlagar som USA har mycket färre vapenrelaterade brott.
 
Othurin said:
Thokan said:
Úlfheðinn said:
Jo, men igen, om du tror det är vad som leder till brott, så tänker du fel.

T. ex. ekonomisk ojämlikhet är en faktor som korrelerar mest till nivån av brott.

Saknar du utbildning, pengar och möjligheter så ser ett rån plötsligen ut som en bra ide.

Edit: Ninjade.

+1

Yes! Äntligen någon som hört talas om sociologi ens!


Othurin said:
Rhodokguard said:
Úlfheðinn said:
Sen, tror jag sällan att härdade straff är vad som drar ner brottsligheten.

I så fall borde ju länder som Kina och USA vara mycket säckare en t. ex. länder i Europa.
När det gäller USA så är det inte så konstigt, när man lätt kan få tag på handeldvapen och utföra väpnade rån.
Nej mannen. Bara nej. Sverige är också relativt högt på listan av vapen/invånare. Inga skolskjutningar här inte. Sweizch är 3a på listan tror jag. Alla som går igenom värnplikten där får en AUTOMATKARBIN med sig hem, och de har mycket färre våldsbrott än USA. Kriminella bryr sig inte om lagen, de får tag på vapen ändå.

Men gu, sluta ursäkta vapen. Skillnaden är att här finns inte en vapenälskande kultur som det gör i USA.
Sade jag något annat än att USAs mentalitet och kultur är felet? Hela min post handlade om att länder med i stort sett lika fria vapenlagar som USA har mycket färre vapenrelaterade brott.

Men det är ju att ursäkta vapen  :grin:

Úlfheðinn said:
Ja, exakt, ibland glommar jag min Svenska.  :lol:

Gnuttans. Då är jag med på banan  :grin:

Är det rakt av i sociologi du daltar?
 
Thokan said:
Gnuttans. Då är jag med på banan  :grin:

Är det rakt av i sociologi du daltar?

Psykologi och sociologi, gillar båda så det blir mycket Social Psykologi, fast Neurovetenskap är javligt spännande, så jag siktar på att komibnera det med dom andra två fälten.  :razz:

Just nu haller vi på med att forska i "social affordance", så mest om hur folk bestemmer hur dom ska agera i olika situationer.
 
Úlfheðinn said:
Thokan said:
Gnuttans. Då är jag med på banan  :grin:

Är det rakt av i sociologi du daltar?

Psykologi och sociologi, gillar båda så det blir mycket Social Psykologi, fast Neurovetenskap är javligt spännande, så jag siktar på att komibnera det med dom andra två fälten.  :razz:

Just nu haller vi på med att forska i "social affordance", så mest om hur folk bestemmer hur dom ska agera i olika situationer.

Ouuuh. Så intressant så det är nästan äckligt  :grin:
 
Har läst en psykologikurs på gymnasiet #intellektuell. Ganska intressant men lyckades inte vidare bra betygsmässigt...

Edit: Det låter som shh rhodokguard
 
Othurin said:
Har läst en psykologikurs på gymnasiet #intellektuell. Ganska intressant men lyckades inte vidare bra betygsmässigt...

Edit: Det låter som shh rhodokguard
jag vet men det står ju trots allt att den här tråden ska handla om tragiska katastrofer och så vidare. Bara vi inte glömmer för mycket om vad den här tråden egentligen ska handla om så är det okej :grin:
 
Högre straff fungerar. Men är kanske ändå inte effektivt för samhället.

Kostnaden för ett brott är sannolikheten för att åka fast gånger sannolikheten att bli dömd gånger kostnaden för att bli dömd.

Dessutom tillkommer ett riskpremium på det. (Och en eventuell kostnad att omvärdera din självbild)

Kostnaden för att bli dömd är ju dels beroende av själva straffet, men mest är det alternativkostnaden. Dvs, vad man går om miste om genom straffet.

Har man dödsstraff på felparkering lär färre människor felparkera. Sen är det frågan om samhället tjänar på att döda produktiva individer för att minska felparkering?

Det andra problemet är att ifall van har dödsstraff på allt kommer man bjuda in mer brottslighet då en mindre brottsling redan förlorat allt. Så du kan lika gärna döda lapplisan och hoppas på att du inte åker dit för mordet i stället för att åka dit för med säkerhet för felparkeringen.
 
Hekko said:
Högre straff fungerar. Men är kanske ändå inte effektivt för samhället.

Kostnaden för ett brott är sannolikheten för att åka fast gånger sannolikheten att bli dömd gånger kostnaden för att bli dömd.

Dessutom tillkommer ett riskpremium på det. (Och en eventuell kostnad att omvärdera din självbild)

Kostnaden för att bli dömd är ju dels beroende av själva straffet, men mest är det alternativkostnaden. Dvs, vad man går om miste om genom straffet.

Har man dödsstraff på felparkering lär färre människor felparkera. Sen är det frågan om samhället tjänar på att döda produktiva individer för att minska felparkering?

Det andra problemet är att ifall van har dödsstraff på allt kommer man bjuda in mer brottslighet då en mindre brottsling redan förlorat allt. Så du kan lika gärna döda lapplisan och hoppas på att du inte åker dit för mordet i stället för att åka dit för med säkerhet för felparkeringen.
Jerzy Sarnecki håller inte med dig alls.
Men visst, straffen avskräcker t.ex dig från att begå brott. Om du redan åkt fast och suttit tio år är det inte så effektivt för en redan kriminell att sluta. Sedan kostar fängelsestraff väldigt mycket, läste att en fånge kostar en miljon per år. Ur den synpunkten är giljotinen bättre, även om det inte är så humant.
 
Úlfheðinn said:
Skandinaviska forumet växer.  :razz:

Mest slödder och trams dock. Jag tyar inte ens läsa igenom trådarna, det är ju bara de samma politiska, urspårade diskussionerna som förkommer. Sen kan man säga vad man vill, men det är väl nittio procent svenskar här, så vete fan om man kan kalla det ett skandinavisk forum längre.
 
OT är oftast rätt så OT, det stämmer.  :lol:

Och visst det är många svenskar har, men det finns ända Norskar och Danskar som postar.  :razz:

Tyvärr lär vi nog inte expandera hur mycket som helst om inte Bannerlord kommer ut någon gång snart.
 
De flesta av oss är ju ändå haverister ifrån FSE-forumen sen Oscar blev bannad av obvious reasons  :grin:

Vi är här för att prata politik och trolla den lilla nazisten. Det är ju antingen det eller ett dött languageboard som är alternativen.
 

Similar threads

Back
Top Bottom