Tragiska händelser som drabbat Skandinavien

Users who are viewing this thread

Rhodokguard

Jag tänkte starta en ny tråd om tragiska händelser som drabbat Sverige, Norge, Danmark, ja hela Skandinavien till exempel slag, pest och massakrer. Jag kan börja med slaget vid Lutzen då den svenske kungen red vilse i dimman och blev nedskjuten 1632. Känn er fria att kommentera och berätta!
 
Gestricius said:
Rhodokguard said:
Gestricius said:
M/S Estonia 1997.  :sad:
ja det var en tragisk tragedi :sad:.fast var det inte 1994 den inträffade?
Hade fan för mig att det var '97.

Men det var tydligen 1997
Det kanske var 1997 som du säger, det stod 1994 i Wikipedia men man kan ju aldrig lita oå Wikipedia.
 
Rhodokguard said:
Jag tänkte starta en ny tråd om tragiska händelser som drabbat Sverige, Norge, Danmark, ja hela Skandinavien till exempel slag, pest och massakrer. Jag kan börja med slaget vid Lutzen då den svenske kungen red vilse i dimman och blev nedskjuten 1632. Känn er fria att kommentera och berätta!
Erik av Pommern. Stockholms blodbad. Två saker som gjorde att Kalmarunionen var aningen tyrannisk och dog. Ett förenat Skandinavien/Norden hade ju varit görgôtt... Läste en artikel att en federal stat Norden skulle vara rik nog att ta plats i G7, och det var utan att räkna in Skottland, som också är kåta på en union...
 
Vasaskeppet var riktigt tragisk och ett riktigt fiasko dessutom. Fast jag vet dock inte hur många det var som dog
 
Othurin said:
;_;; RYSSJÄVLAR
ja Ryssland har vi haft många krig med. Under andra världskriget så bombade dem Stockholm och sänkte flera svenska båtar. Trots att Sverige inte ens var med i kriget!! :mad:. Och efter det så skyllde dem ifrån sig och sade att deras flygplan "åkt vilse".
 
Urgrevling said:
Verdalsraset i 1839 tok livet av 116 menneske og gjorde fleire heimlause
Massakren 22. juli 2011 er så klart den verste nylege. Eg hugsar enno på Sleipner-ulykka i 1999. Storeggaraset gjekk ca. 6000 f. kr., men folk på den tida kunne ikkje skrive og hadde ikkje omtanke nok til så mykje som å teikne katastrofa for oss.
på länken står det att verdalraset hände 1893, inte 1839.
 
Othurin said:
Det är två siffror som behöver byta plats. Du kunde inte kommit till slutsatsen att han SKREV FEL?
Visst den slutsatsen kom jag fram till. Och det utan din hjälp. Jag kunde inte bara rätta till det på grund av dålig internet anslutning
 
Rhodokguard said:
Urgrevling said:
Verdalsraset i 1839 tok livet av 116 menneske og gjorde fleire heimlause
Massakren 22. juli 2011 er så klart den verste nylege. Eg hugsar enno på Sleipner-ulykka i 1999. Storeggaraset gjekk ca. 6000 f. kr., men folk på den tida kunne ikkje skrive og hadde ikkje omtanke nok til så mykje som å teikne katastrofa for oss.
på länken står det att verdalraset hände 1893, inte 1839.

Japp, tasta feil! Rettar på det.
 

Similar threads

Back
Top Bottom