Tippejä & Vinkkejä

Users who are viewing this thread

Gatherset

Recruit
Mietin tuossa, että tähän topicciin kokeneemmat voisivat jakaa hyödyllisiä neuvoja ja asioita m&b:stä, mitä ovat pelistä huomanneet eli tämä toimisi mount&bladen salaisuudet paljastavana aiheena.  :shock:

Mielummin editoidaan uusi vinkki entiseen postiin, kuin kirjoitetaan uusi vastaus, sillä kukaan ei jaksa lukea järjettömiin lukuihin paisunutta sivumäärää. FAQ:sta tämä eroaa sillä tavalla, että tänne tulee kaikki yksityiskohdat, mitä FAQ:ssa ei kysellä. Jos tämä kuitenkin on turha aihe, modit, sen kuin poistatte.



Hyödyllisiä asioita, mitä itse olen huomannut Mount&Blade versiossa 0.903:
Kun pitää inventoryssa 2 hevosta (testasin asiaa ja 2 oli suurin määrä mikä vaikutti asiaan, mutta tutkittavaa vielä on) liikkumisnopeutesi kasvaa 0,2, mutta mitä enemmän ruokaa on inventoryssa, sitä hitaampaa kuljet. Sotasaaliin (=aseiden ja haarniskojen) määrä ei näyttänyt hidastavan liikkumistasi mitenkään.

VAIKKA ruoan monipuolisuus tuo lisää moraalia, sen tuoma lisämoraali ei auta nopeuden parantamisessa. Huom! Saman ruokalajin hamstraaminen ei tuo ruoan monipuolisuusmoraalia (esim vaikka Butteria eli voita olisi 100, tulee moraalia siitä vain se 5).

Nopeutesi riippuu myös kuten arvata saattaa path findingistä (taito) ja sen lisäksi joukkojesi nopeudesta. Jos omistat pelkkiä hyviä ratsumiehiä, liikut nopeammin kuin jos partyssasi olisi mukana huonoja jalkamiehiä. Muista antaa joukoillesi tekemistä (=taisteluja) vähän väliä, sillä mitä enemmän taisteluja olet käynyt viime aikoina, sitä nopeammin joukkosi liikkuvat (kyseisen moraalin näkee täältä: Reports -> Party morale -> Recent events)

Tämä asia on varmaan yleisestikin tiedossa, mutta areenalla voi tienata hyvinkin paljon rahaa. Uxhalin kaupungin (swadian/oranssit) areena on paras tähän, sillä jokainen siellä käytävä ottelu on 4 puolueen ottelu eli saat suurimmat veikkausrahat sieltä. Ideana on, että sinulla on aluksi hieman rahaa, kun menet areenalle. Voitat yhden taistelun ja häviät muutaman ja teet tätä siihen asti että potti, minkä saat voitettuasi on kasvanut 1170 denariin asti (Laitat likoon 100 denaria ja voitat 1170, kätevää eikö?)  :wink:. Siitä se ei enää kasva. Huom, jos olet kauan poissa tältä areenalta, potti pienenee taas pikku hiljaa ja saatat joutua uudestaan korottamaan sitä.
 
Vilu said:
Hyvä tämmönen on. En usko, että kellää mitää tämmöstä vastaa.

Onhan tämä hyvä uusille pelaajille. Itse tajusin nuo asiat jo parin pelitunnin jälkeen ja omasta mielestä se oli paljon mielenkiintoisempaa keksiä ne itse kuin lukea jostain :smile: Mutta ei mulla mitää tätä vastaan...
 
Mjoo, ihan hyviä vinkkejä. :wink: Mutta eikös suurin osa noista ole bugeja, kuten tuo että haarniskat ei paina mutta ruoka painaa. No, voi kait näitä kokeilla, mutta itse pelaan mielummin ilman että käytän tämän kaltasia "huijaustaktiikoita".
 
are11 said:
Mjoo, ihan hyviä vinkkejä. :wink: Mutta eikös suurin osa noista ole bugeja, kuten tuo että haarniskat ei paina mutta ruoka painaa. No, voi kait näitä kokeilla, mutta itse pelaan mielummin ilman että käytän tämän kaltasia "huijaustaktiikoita".

Käsittääkseni nämäkin ovat vielä versiokohtaisia asioita.

Eikö pitäisi kirjoittaa yleispäteviä neuvoja? Vai onko se hiukka turhaa, kun ei ole edes 1.0 versiota nähty?
 
Kysymys tähän armeijan nopeuteen liittyen: Mikä määrää jonkin joukon "luontaisen nopeuden"? Onko se esim. jalkaväellä athletics skill ja ratsuväellä riding skill? Vai onko se jotain aivan muuta :?:
 
Kyllähän se vaikuttaa kartalla liikkumisnopeuteen. Siis että mitä hemmoja on mukana. Itse olen mm. TLD:ssä huomannut että 30 hengen armeijalla Rohanin joukkoja (kaikki heppasetiä) on vauhtia ollu 7,5 tai jotain sitä luokkaa, mutta aikasemmin kun pelasin elviksillä ja kaikki olivat jalkaväkeä, oli nopeus huomattavasti pienempi. Olisi tosiaan mukava selvittää miten se nopeus lasketaan.
 
EN ole täysin varma. Mutta voi riippua siitä kuinka paljon sinulla on sotilaita ja kuinka paljon vihollisella. Jos esim: Sinulla on 3 vastaan 50 niin siinä tietääkseni on suurempi määrä  renownia kuin 50 vs 50. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vastustajien ja omien sotilaiden taidoilla eli siis leveleillä on suurin merkitys. Eli jos vihollisilla on parempia sotilaita ja ehkä myös enemmän, heidän voittamisestaan saa enemmän renownia. Tarkkaa kaavaa en tiedä, pitäis varmaan tutkia modulesysteemiä. Kanattaa vaan tapella sillon kun juuri ja juuri uskoo voittavansa tai jotain sinne päin ...  :wink:
 
[quote author=Finnman]
Sinun on jo ennen taistelua tiedettävä, että voitat sen! Muuten olet väärällä alalla...
[/quote]

:lol:
 
Liikkumisnopeus kartalla lasketaan aika monipuolisesti. Isompaa armeijaa on hankalampi siirtää joten poppoon koko laskee nopeutta vaikka kaikki olisivatkin ratsailla. Haavoittuneiden mukana raahaaminen hidastaa menoa. Varusteetkin painavat mutta yleensä aika vähän verrattuna siihen että ruoka ja muut kauppatavarat painavat jotain 20-30kg kappale, joten kuormajuhtia on hyvä olla muutama. Itse hevosten liikkumisnopeuden vaikutuksesta kartalla ei ole tietoa, joten parilla kymmenellä dinaarilla saa jotain rampoja kaakkeja kantamaan ne ylimääräiset epix lootit ja porukan muonavarat ja liikkumanopeus paranee ihan kivasti.
 
Siis vaikuttavatko inventoryssa olevat hevoset partyn liikkumisnopeuteen? Jossain on muistaakseni myös väitetty, että inventoryssa olevat kuormahevoset lisäävät paikkoja inventoryyn tai jotain vastaavaa. En tiedä siitä sitten.
 
Painavat tavarat kuten ruoka tai yleiset kauppa tavarat hidastavat vauhtia, mutta kuormahevoset auttaa pienentämään tätä vauhdin heikentymistä. Helppo testata, katot mitä vauhti on ilman hevosia ja muutamalla tavaralla, ja sitten ostat pari kolme kaakkia niin johan vauhti kartalla nopeutuu.

Muistan lukeneeni jostain myös, että hevoset saattais nopeuttaa hitaimpien kävelijöiden vauhtia, mutta en oo ihan varma auttaako se tässä (voi olla huhu), paljo parempi kun joukon jäsenillä kuten NPC sankareilla on omat hevoset.

Mutta tavaroitten raahaamiseen hevoset inventoryssa auttavat.

Rebel said:
Jossain on muistaakseni myös väitetty, että inventoryssa olevat kuormahevoset lisäävät paikkoja inventoryyn tai jotain vastaavaa.

Ei lisää paikkoja, vievät paikkoja inventoryssä mutta lisäävät vauhtia. Ehkä tuo inventoryn paikkojen lisäys on joku ehdotus tai sitten Wanha versio M&B:sta. (muistan itekkin nähneeni jotain tuon kaltaista)
 
Back
Top Bottom