Sverige-Finland i Nato?

Users who are viewing this thread

Thokan said:
Kul att du har hängt med på lektionerna. Varför blev skottet till ett världskrig då?
Inget man lärde sig på lektionerna.
Ja det var ju allianserna, själv beskyller jag Ryssland och Gavrilo Princip.
Gavrilo för att han sköt arvingen och Ryssland för att dom mobiliserade.
Allt detta hade kunna lösts om Ryssland bara struntade i Serbien.
Men tyvärr, girighet.
 
Gestricius said:
Thokan said:
Kul att du har hängt med på lektionerna. Varför blev skottet till ett världskrig då?
Inget man lärde sig på lektionerna.
Ja det var ju allianserna, själv beskyller jag Ryssland och Gavrilo Princip.
Gavrilo för att han sköt arvingen och Ryssland för att dom mobiliserade.
Allt detta hade kunna lösts om Ryssland bara struntade i Serbien.
Men tyvärr, girighet.

Om ändå nationalismen hade funkat så  :grin:
 
Nationalism startar krig.  :???:

Nu var det ju mer av en Pan-Slavism som herr Gavrilo och Nikolai hade i åtanke, men men..
 
Österrikarna borde i mina ögon ha förklarat Serbien krig omedelbart efter skotten.
Då skulle man kunna hävda att det var en knäryckningsreaktion precis som när doktorn slår på ens knä så det hoppar till.
Istället för att vänta så att Serberna fick internationella sympatier och Ryssland sitt ypperliga tillfälle att hjälpa sina Slaviska bröder.

Efter det Ryssland gör nu så är jag väldigt positivt inställd till en allians med Finland samt medlemskap i NATO.
 
Pan-Slavism är nationalism, tanken om en slavisk nationalstat. Även om nationalism ofta leder till krig så kan det ju vara enande. Personligen hade jag gillat ett nordiskt land, vilket ju hade varit en till viss del nationalistisk idé.

Thokan said:
Kul att du har hängt med på lektionerna. Varför blev skottet till ett världskrig då?
För att Lenin gjorde revolution. Innan det höll ju USA sig utanför kriget, men efter det blev det ett världskrig.

ang. allianser är jag inget USA-fan heller så **** nato och östern.
 
Othurin said:
Pan-Slavism är nationalism, tanken om en slavisk nationalstat. Även om nationalism ofta leder till krig så kan det ju vara enande. Personligen hade jag gillat ett nordiskt land, vilket ju hade varit en till viss del nationalistisk idé.

Thokan said:
Kul att du har hängt med på lektionerna. Varför blev skottet till ett världskrig då?
För att Lenin gjorde revolution. Innan det höll ju USA sig utanför kriget, men efter det blev det ett världskrig.

ang. allianser är jag inget USA-fan heller så **** nato och östern.
Sveriges drottning var syster till Kaiser Vilhelm II, under samma tid som dom tre skandinaviska kungarna hade trekungamötet så kom hon tillbaka med ett erbjudande : Om Sverige ställer upp på Tysklands sida så ska Sverige leda ett Nordiskt rike.
 
Gestricius said:
Othurin said:
Pan-Slavism är nationalism, tanken om en slavisk nationalstat. Även om nationalism ofta leder till krig så kan det ju vara enande. Personligen hade jag gillat ett nordiskt land, vilket ju hade varit en till viss del nationalistisk idé.

Thokan said:
Kul att du har hängt med på lektionerna. Varför blev skottet till ett världskrig då?
För att Lenin gjorde revolution. Innan det höll ju USA sig utanför kriget, men efter det blev det ett världskrig.

ang. allianser är jag inget USA-fan heller så **** nato och östern.
Sveriges drottning var syster till Kaiser Vilhelm II, under samma tid som dom tre skandinaviska kungarna hade trekungamötet så kom hon tillbaka med ett erbjudande : Om Sverige ställer upp på Tysklands sida så ska Sverige leda ett Nordiskt rike.
Och? eh, jag tror nog jag vet svaret på frågan, de sade nej eller hur?
 
Back
Top Bottom