Svenska valet

Vilket parti ska du rösta på?

• Vänsterpartiet

Votes: 7 19.4%
  • Socialdemokraterna

Votes: 7 19.4%
  • Miljöpartiet de gröna

Votes: 1 2.8%
  • Centerpartiet

• Folkpartiet Liberalerna

• Kristdemokraterna

Votes: 0 0.0%
  • Moderaterna

Votes: 4 11.1%
  • Sverigedemokraterna

Votes: 6 16.7%
  • Piratpartiet

Votes: 8 22.2%
  • Junilistan

Votes: 0 0.0%
  • Feminstiskt Initiativ

• Total voters
    36

Users who are viewing this thread

Bara en liten poll om vilket parti ni tänkte rösta på/skulle vilja rösta på om ni är under 18.

Själv skulle jag vilja rösta på vänsterpartiet, men jag är bara 13 :(.

Jag ger mig in i diskussionen trots att det var årtionden sen jag var under 18.

Piratpartiet, för det är det enda partiet som inte är redo att sälja sig som horor i de frågor som rör informationspolitik, fildelning, övervakning och internets framtid. Jag litar inte på något av de etablerade partierna där, dom böjer sig framåt och särar så fort USA vill att vi på ett rättsvidrigt sätt raidar några viktiga servrar.

Det er morsomt som valget politiske partier imellem altid falder på dem som man har mindst imod, og ikke hvem man egentlig kan lide, da der sjældent er nogle partier som tilnærmelsesvis til fulde kan repræsentere fornuftige menneskers holdninger.
Egentlig delvist modstridende hvad er demokrati burde være.

Feministisk Initiativ  :shock: Det lyder virkelig fælt, jeg ved få ting værre end moderne feminisme som vel efterhånden snarere er en form for kvindechauvanisme/-centrisme.

Var jeg svensk faldt mit valg uden tvivl også på piratpartiet, de kan selvfølgelig ikke bære regering alene men jeg synes de bør være med.

Er det ikke muligt at lave afstemningen/omrøstningen om så også folk der ikke har stemt kan se hvad resultatet er ?

Og hvad med en afstemning for folk der rent faktisk er gamle nok til at stemme ?

Ok, ni som röstat för piratpartiet.

Är ni helt från vettet lr? Visst jag laddar ner skit jag med, men att hoppas dem kommer in i riksdag är som ett stort långfinger för lagstiftningen. Praktiskt taget det ni säger är att det ska vara ok att stjäla?

Jag gissar att du är på högern eh? Jag håller med om att du har en poäng, men jag anser att Piratpartiet har en bättre poäng. Det är inte stöld säger jag. Jag tycker inte att allt ska delas, men musik, filmer och sånt är konst, och konst är till för alla.

@Eino, det er slet ikke så sort og hvidt, der er adskillige videnskabelige undersøgelser som belyser et helt andet og mindre dystert billede af pirateri, ja faktisk som en art digital revolution som kun går udover de i forvejen ligegyldige mellemled ( såsom producenterne ) som ikke engang er del af den kreative proces.

Indledningsvis må jeg anbefale at se følgene forelæsning som kommer ind på en del af disse punkter : http://www.youtube.com/watch?v=LxCoCTc3T5Q

Imorgon lägger jag en röst på Piratpartiet, det enda partiet som endast för politik jag stöder.

Eino said:

Är ni helt från vettet lr? Visst jag laddar ner skit jag med, men att hoppas dem kommer in i riksdag är som ett stort långfinger för lagstiftningen. Praktiskt taget det ni säger är att det ska vara ok att stjäla?

Så du föreslår att jag istället lägger min röst på ett parti som för en politik som går tvärs mot vad jag står för? Det är vad jag kallar helt från vettet, med det tankesättet får vi en frivillig diktatur.

Gule said:
Imorgon lägger jag en röst på Piratpartiet, det enda partiet som endast för politik jag stöder.
Jag håller med om att Piratpartiet har en sund syn på vad som bör vara privatliv och vad som bör vara statens angelägenheter, men det är i stort sett ett enfrågesparti. De har åsikter om integritet, upphovsrätt och patent, men om du läst deras valmanifest så är det inte mycket mer än det. Rick Falkvinge har också sagt i många intervjuer att de kommer att rösta lite efter vad de själva tycker i andra frågor som inte presenterats för väljarna, vilket innefattar ca. 90-95% av politiken som förs i Sverige idag.

Så givetvis kan man säga att de nu endast för en politik som du stöjder, men om de sedan kommer in i riksdagen så kommer de att ta ställning i andra frågor och därför också kanske mestadels föra en politik som du inte alls gillar (såvida inte de röstar blankt i allt som inte har att göra med deras hjärtefrågor, vilket jag är tveksam till att de gör.) Just därför tycker jag att det är lurigt att rösta på enfrågespartier, eftersom att man inte riktigt vet vad de kommer att göra. Visst, självklart kan man säga samma sak om de större partierna när de bryter vallöften men då blir de iallafall uthängda i median och förlorar förtroende. Men det är svårt att bryta löften som man inte gett.

Å andra sidan så hoppas jag faktiskt på att så många småpartier som möjligt kommer in i riksdagen. Inte för att jag tycker om dem, men för att jag vill att det under nästa mandatperiod skapas så mycket kaos och irritation inom politiken att de båda blocken vi har nu återgår till att vara partier istället och på nytt börjar föra sin egen politik. Sju partier är bättre än två.

Kittenhuffer said:
Gule said:
Jag håller med om att Piratpartiet har en sund syn på vad som bör vara privatliv och vad som bör vara statens angelägenheter, men det är i stort sett ett enfrågesparti. De har åsikter om integritet, upphovsrätt och patent, men om du läst deras valmanifest så är det inte mycket mer än det. Rick Falkvinge har också sagt i många intervjuer att de kommer att rösta lite efter vad de själva tycker i andra frågor som inte presenterats för väljarna, vilket innefattar ca. 90-95% av politiken som förs i Sverige idag.

Så givetvis kan man säga att de nu endast för en politik som du stöjder, men om de sedan kommer in i riksdagen så kommer de att ta ställning i andra frågor och därför också kanske mestadels föra en politik som du inte alls gillar (såvida inte de röstar blankt i allt som inte har att göra med deras hjärtefrågor, vilket jag är tveksam till att de gör.) Just därför tycker jag att det är lurigt att rösta på enfrågespartier, eftersom att man inte riktigt vet vad de kommer att göra. Visst, självklart kan man säga samma sak om de större partierna när de bryter vallöften men då blir de iallafall uthängda i median och förlorar förtroende. Men det är svårt att bryta löften som man inte gett.

Å andra sidan så hoppas jag faktiskt på att så många småpartier som möjligt kommer in i riksdagen. Inte för att jag tycker om dem, men för att jag vill att det under nästa mandatperiod skapas så mycket kaos och irritation inom politiken att de båda blocken vi har nu återgår till att vara partier istället och på nytt börjar föra sin egen politik. Sju partier är bättre än två.
Kunde inte sagt det bättre själv. Att rösta på ett parti som inte tar ställning i de flesta frågor känns inte helt säkert. Ska jag rösta på någon så vill jag gärna veta vad de tycker i mer än en fråga. Även om jag inte håller med om allt så vet jag i alla fall var de står...
Sen så har jag ännu inte bestämt mig för jag ska rösta på, försöker komma på vad som är minst dåligt. Att vi har fått ett tvåpartisystem ger ju tyvärr inte så många alternativ.

Mordgrim said:
Piratpartiet, för det är det enda partiet som inte är redo att sälja sig som horor i de frågor som rör informationspolitik, fildelning, övervakning och internets framtid. Jag litar inte på något av de etablerade partierna där, dom böjer sig framåt och särar så fort USA vill att vi på ett rättsvidrigt sätt raidar några viktiga servrar.
Det kan jag inte alls hålla med om. De enda som "horar ut sig" till USA är folkpartiet och moderaterna - och det är bara naturligt, då M delar ideologisk bas med republikanerna, och FP med demokraterna. Vänsterpartiet, till exempel, tycker precis som piratpartiet i de allra flesta integritetsfrågor - inklusive FRA, IPRED och legaliserad fildelning, som är piraternas slagskepp. Miljöpartiet också, i hög grad. Vad som skiljer dem från piratpartiet är egentligen tre saker.
Ett - att de tycker saker om annat också, som till exempel välfärd och utveckling, och är därmed även ärliga mot väljarna i förväg om vad de kommer att arbeta för - man köper inte grisen i säcken med dem, och öppnar inte vår finaste demokratiska representation för godtycke.
Två - de befinner sig redan i riksdagen, och kanske snart ett regeringssamarbete, och har därmed en oändligt större möjlighet att faktiskt göra en verklig skillnad i frågorna de tycker saker om, till exempel integritetsfrågorna.
Tre - de respekterar faktiskt de lagar och förordningar som gäller idag. Man kan tycka vad man vill om dem, men så länge de gäller skall man rätta sig efter dem. Sedan kan man göra allt man kan för att ändra på dem. Jag undrar däremot hur ni piratpartister skulle reagera om man till exempel avskaffade FRA-lagen, och FRA ändå fortsatte att avlyssna den elektroniska kommunikationen? Jag slår vad om min folkpension att ni skulle skrika "LAGBROTT!" i högan sky. Det är en litet konstig inställning att man själv kan välja att strunta i vissa lagar bara för att man inte tycker om dem, men inte kan acceptera när andra gör likadant.

För övrigt syns det mig bara konstigt att piratpartister vill in i riksdagen för att stoppa IPRED, till exempel, med tanke på att IPRED grundar sig på ett EU-direktiv som vi enligt lag måste införa. Och det stämmer ju i och för sig in väl med inställningen i att vi bara kan strunta i lagar som inte passar oss, men det försätter oss i en litet svår situation i och med att vi redan idag får böta utav bara satan för att vi förhalar införandet. Vi är fällda av EU för slöhet i den frågan, och det kan man inte påverka på nationell nivå. Vill man påverka EU-policy får man söka sig till EU, inte till vårt nationella parlament.

Om vi tar vänsterpartiet som exempel, eftersom att de i allt väsentligt håller med piratpartiet (eller snarare - piratpartiet håller med vänsterpartiet, eftersom att vänsterpartiet var först med att driva åsikterna)... Vänsterpartiet vill rulla tillbaka FRA-lagen och de vill legalisera nedladdning - och upprätta ett finansieringssystem baserat på skatten, där skatteintäkter läggs i en fond vars utdelning delas ut till upphovsrättsinnehavare baserat på deras marknadsandelar i nedladdningen. På så sätt kan alla ladda ned fritt till minimal kostnad (för den blir mycket minimal när den sprids bland alla medborgare), samtidigt som alla upphovsrättsinnehavare får säkrad inkomst för de verk de producerar, och därmed kan producera vidare. De vill även försöka stoppa IPRED så gott det går genom förhandlingar med EU, men om det inte går kan man lätt knyta det till deras högre mål - Vänsterpartiet är, och har alltid varit, uttalade EU-motståndare som allra helst vill ut så snart som möjligt. EU inkräktar på vår nationella suveränitet och är en odemokratisk institution som till och med går så långt att de ignorerar sina egna reglementen och omröstningar, och dessutom lagstiftar mot vissa politiska inriktningar. Utan EU skulle vi inte ha IPRED, och sannolikt heller inte FRA-lagen. Vi kommer aldrig att kunna frigöra oss från integritetsbrott så länge vi är medlemmar i en organisation som per dess definition är integritetskränkande i grunden.

Vänsterpartiet, och miljöpartiet, står för väsentligen samma politik som Piratpartiet - fast med skillnaden att de faktiskt har en politik över hela spektrumet. De har dessutom idag ett reellt inflytande, ett inflytande som bara kan bli större. Piratpartiet kommer inte att komma in i riksdagen detta val, och sannolikt inte nästa, eller valet efter det. En röst på piratpartiet är en röst på fortsättning.

För övrigt är det borgarna som till syvende och sist är de som "böjer sig" för USA, och det är de som har en tveksam inställning till integritet. En röst på piratpartiet är inte bara en röst på fortsättning, det är en röst på fortsatt borgarstyre. Ett borgarstyre som håller på att köra Sverige i botten, och som fortsätter att behandla såväl internet som medborgare som irritationsmoment. Vill man förändra politiken, inte minst integritetspolitiken, skall man rösta på det parti som faktiskt har en reell möjlighet att påverka, som är öppna med sina åsikter, som respekterar folkets bestämmelser i form av lagstiftning, och som redan har levererat trovärdiga lösningsförslag i tusentals motioner och utskottsunderlag. Vill man förändra politiken skall man rösta på vänsterpartiet.

----
Angående vad som faktiskt är trådsyftet... Är det någon som ännu inte identifierat mina sympatier? Jag röstar vänster.

Eino said:
[...]
Praktiskt taget det ni säger är att det ska vara ok att stjäla?
Upphovsrättsbrott är inte stöld. Det är upphovsrättsbrott. Därav att det kallas upphovsrättsbrott, inte stöld. Hade det varit stöld hade det kallats stöld, och inte upphovsrättsbrott. Misshandel är inte våldtäkt, mord är inte förskingring. Upphovsrättsbrott är inte stöld.

Det är skillnad. Stor skillnad.

Håller fullt med dig. Jag har alltid varit en Vänsterpartist. Och ni som säger att Moderaterna har gjort landed bättre, glömmer kanske att det finns många som har blivit mycket fattigare under moderaterna på grund av att även om de inte kan jobba får dom ingen a-kassa eller bidrag.

Hvis jeres Sverigesdemokrater er tilnærmelsesværdigt så ilde som vores Dansk Folkeparti så føler jeg virkelig med mit broderfolk, DF har sandelig forværret og fordummet det danske politiske klima siden de kom ind.

Jeg stemmer for intelligens- og videnstest før stemmeret.

Eino said:
Were ****ed.

Sverigedemokraterna är med I riksdag och det verkar vara 4 år till med M.
Förutsatt att man inte lyckas få till en misstroendeomröstning så att det blir nyval. Med tanke på hur opinionen svängde nu mot slutet är jag rätt säker på att läget varit ett annat efter valet om de röda fått en vecka till på sig.

Back
Top Bottom