Språk

Lär ni er några nya språk? Vill ni lära er några nya språk?

  • Ja, jag vill/lär mig ett nytt språk. (Skriv vilket)

    Votes: 19 95.0%
  • Nej, jag vill inte lära mig ett nytt språk. (Varför inte?)

    Votes: 1 5.0%

  • Total voters
    20

Users who are viewing this thread

Har alltid haft problem med e:n.

Även om man inte säger e:et här så.

"Biin" och "Båt(u)nn"

Irriterande  :neutral:
 
Skulle en sydlänning komma upp hit där jag bor så skulle inte de fatta ett smack "Man schöfft ju en skoter å drar den till schöscha!" Många pratar på det viset, inte alla men majoriteten pratar på det sättet. Som tur är så pratar inte allla på det sättet :lol:

TILLÄGG: och inte någon annan norrläning helller, för den delen förutom de som bor/har bott i området
 
Gestricius said:
Väktaren av Jämtland said:
Hmmm....jag undrar om jag ska lära mig ett fjärde språk efter tyska. Kanske ryska?
Norska eller jämtska.  :wink:
jämska! varför tänkte jag inte på det? tja, det kunde ju vara kul att lära sig jämska, elller norska. Fast jag tycker att norska och svenska är så likt varandra så att man inte behöver lära sig norska :smile:
 
Holder på å lære meg russisk. Et rikt og vakkert språk, slik jeg forstår det. Men lett er det ikke!
 
Sanscenti said:
Holder på å lære meg russisk. Et rikt og vakkert språk, slik jeg forstår det. Men lett er det ikke!

Velkomen på laget! Det er absolutt eit herleg språk å lære seg. Ikkje berre blir folk imponerte, du får tilgang til ein kultur dei fleste ikkje kjenner godt til. Med tida blir det som om kulturregisteret ditt blir dobla i omfang.
 
Urgrevling said:
Sanscenti said:
Holder på å lære meg russisk. Et rikt og vakkert språk, slik jeg forstår det. Men lett er det ikke!

Velkomen på laget! Det er absolutt eit herleg språk å lære seg. Ikkje berre blir folk imponerte, du får tilgang til ein kultur dei fleste ikkje kjenner godt til. Med tida blir det som om kulturregisteret ditt blir dobla i omfang.
Takker! Kult at det er flere her inne som tenker som jeg. Det er nettopp kulturen som er så "mystisk" og avlukket synest jeg, ettersom at det er så mange russere som ikke snakker engelsk. Snakker du flytende da eller er du under læring, som jeg? Man kan trygt si at jeg er i startfasen.
 
Eg har studert det på universitetet, så eg bruker å seie at eg prater nesten flytande, men det er alltid rom for betring.  :smile:
Stå på, det kan vera tungt i starten men etter kvart kjem det meir på glid.
 
Hållt på att lära mig tyska, går enligt standardtyska (Hochdeutsch) då det är relativt enkelt i jämförelse med andra dialekter.  :dead:
 
Jag tänker fortfarande försöka lära mig lite Schweizer Hochdeutsch/Schriftdeutsch då det endast är skriftligt.

Chuchichästli
 
Back
Top Bottom