Språk

Lär ni er några nya språk? Vill ni lära er några nya språk?

  • Ja, jag vill/lär mig ett nytt språk. (Skriv vilket)

    Votes: 19 95.0%
  • Nej, jag vill inte lära mig ett nytt språk. (Varför inte?)

    Votes: 1 5.0%

  • Total voters
    20

Users who are viewing this thread

Vad tycker ni gränserna för dialekterna går?
Själv har jag oftast få hört att Gävleborg inte är Norrland men det kommer oftast från folk som inte vet skit.
Gävle är ju Norrlands äldsta stad, vi äter jävligt mycket Norrländskt (Gästriklands landskapsrätt är strömming med tunnbröd och lingonsylt t.ex)
Sen vet inte jag vad ni definerar Norrländskt men vi gör ju "Sjoooo" grejen, vi hoppar över böjelser med mera.

Vi kan ju fråga Shemaforash och Rhodokguard.  :razz:
 
Othurin said:
Tjaa, Norrland är det ju. Väldigt södra norrland dock, och då norrland är 60% av riket skiljer ni er mycket från säg pite eller ume.
Jovars. Man kan vara badass medans man är civiliserad.  :cool:
 
Hmmm... där jag bor vid Östersundstrakten, skiljer sig dialekten lite från Gävle. Där jag bor är det lite mer sjööööö grejen och det är en hel del skillnad. Här utanför Östersund skiljer sig dialekten en hel del från stan dock. Och här äter vi mer älgskött men annars så är det ganska blandat med vilka maträtter man äter. Skulle dock inte säga att Gävleborg inte tillhör Norrland.

Jag ska posta lite videos med dialekter där jag bor imorgon, jag ska låna en annan dator med bättre internet.
 
Shemaforash said:
I Umeå skulle jag inte säga att det är någon direkt dialekt, tycker bara språket låter det mest klara som går att hitta i hela Sverige. Är väl lite biased med det dock ;D

Den mytomspunna rikssvenskan återfinns alltså i Ume'. Otippat  :grin:
 
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
 
Shemaforash said:
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
Samma här. Jag bryter inte heller på någon stark dialekt, men de flesta människorna i min omgivning gör det.
 
det här var det enda jag kunde få tag på


Jämtlandsången, det är så här jämska låter, vi har vårt eget språk  :razz:


 
Tror faktiskt dom flesta tänker på Lappländska när dom tänker "Norrländska"
 
Shemaforash said:


Det här är mest likt av det jag kunde hitta men även hon som snackar i början av klippet är väldigt likt.
Själv bor jag i Gästrikland men jag låter mer Hälsingländsk.  :lol:

 
Rhodokguard said:
Shemaforash said:
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
Samma här. Jag bryter inte heller på någon stark dialekt, men de flesta människorna i min omgivning gör det.
Du kom inte på att du har svårare att se att du själv bryter än att andra gör det?

Aja, själv tycker jag väldigt få i Göteborg alls talar Göteborgska. Särskilt inte där jag bor, mer i traditionella områden som Majorna eller Haga antar jag.

 
Othurin said:
Rhodokguard said:
Shemaforash said:
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
Samma här. Jag bryter inte heller på någon stark dialekt, men de flesta människorna i min omgivning gör det.
Du kom inte på att du har svårare att se att du själv bryter än att andra gör det?

Aja, själv tycker jag väldigt få i Göteborg alls talar Göteborgska. Särskilt inte där jag bor, mer i traditionella områden som Majorna eller Haga antar jag.
Nu är det ju så att jag har spelat in min röst så jag vet att jag inte bryter på någon stark dialekt. Jag låter nästan lite som den där partiledaren i V, Jonas Sjöstedt.
 
Othurin said:
Rhodokguard said:
Shemaforash said:
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
Samma här. Jag bryter inte heller på någon stark dialekt, men de flesta människorna i min omgivning gör det.
Du kom inte på att du har svårare att se att du själv bryter än att andra gör det?

Aja, själv tycker jag väldigt få i Göteborg alls talar Göteborgska. Särskilt inte där jag bor, mer i traditionella områden som Majorna eller Haga antar jag.

Fast nu bor du ju inte i Göteborg. :lol:
Som svar på att man har svårt att avgöra sin egna dialekt är väl för att man inte tänker på den.
Var i ett skypesamtal med flera personer från flera delar av landet.
Frågade dem om de kunde avgöra var ifrån jag kommer ifrån, de svarade Göteborg. Så enligt mig själv har jag inte en stark dialekt men enligt andra har jag det.
Själv vill jag bryta på Skotska när jag snackar Engelska. :lol:
 
TheGranath said:
Othurin said:
Rhodokguard said:
Shemaforash said:
Jag är uppväxt 5-15 minuter från centrala Umeå så jag brukar inte höra någon extrem dialekt. Jag vet att om man far lite norr eller längre in i landet dock så kan man snabbt hitta större dialekter. Vet inte exakt vilken dialekt jag har men tycker inte den bryter på något starkt sätt, om någon är intresserad så kan vi alltid gå på teamspeak/vocaroo så läser jag något.
Samma här. Jag bryter inte heller på någon stark dialekt, men de flesta människorna i min omgivning gör det.
Du kom inte på att du har svårare att se att du själv bryter än att andra gör det?

Aja, själv tycker jag väldigt få i Göteborg alls talar Göteborgska. Särskilt inte där jag bor, mer i traditionella områden som Majorna eller Haga antar jag.

Fast nu bor du ju inte i Göteborg. :lol: Säger han som bor i ghettot och gick i skola i ett ännu värre ghetto.
Som svar på att man har svårt att avgöra sin egna dialekt är väl för att man inte tänker på den.
Var i ett skypesamtal med flera personer från flera delar av landet.
Frågade dem om de kunde avgöra var ifrån jag kommer ifrån, de svarade Göteborg. Så enligt mig själv har jag inte en stark dialekt men enligt andra har jag det.
Själv vill jag bryta på Skotska när jag snackar Engelska. :lol:
 
Back
Top Bottom