Språk

Lär ni er några nya språk? Vill ni lära er några nya språk?

  • Ja, jag vill/lär mig ett nytt språk. (Skriv vilket)

    Votes: 19 95.0%
  • Nej, jag vill inte lära mig ett nytt språk. (Varför inte?)

    Votes: 1 5.0%

  • Total voters
    20

Users who are viewing this thread

TheGranath

Sergeant
Tänkte ställa en fråga angående lingvistik.
Är det någon här som funderar på att lära sig ett eller fler nya språk?

Själv funderar jag på två språk att lära mig.
Det ena är ett Slaviskt språk, funderat på Serbo-Kroatiska men vågen börjar luta lite mer åt det Ryska hållet.
Jag talar ju redan två Germanska språk och skulle vilja lära mig ett annat Indo-Europeiskt språk. Något av de Romanska språken lockar mig inte särskilt mycket.

Det andra är ett utom Indo-Europeiskt språk nämligen Turkiska.
Det låter skoj och talas ändå av ganska många miljoner människor. Skulle också vara användbart om man av någon anledning tänkt jobba i områden där det talas, såsom Turkiet och Azerbadjan.
Också det faktum att det är ett agglutinerande språk vilket för mig låter helt främmande gör att det känns som att det kan bli en rolig utmaning.
 
Läser en bok av Hermann Hesse på tyska - går ganska långsamt med mitt begränsade ordförråd, men jag tänker att det var så jag lärde engelska när jag var yngre så det är ett steg i rätt riktning i alla fall.

Sen till höst skall jag börja på ett "tilvalg" (valfritt ämne på Köpenhamns Universitet) som kommer att handla om indoeuropäiska.
 
Tyska skulle väl inte vara helt fel. Helst den Österrikiska eller Bayerska versionen.
Finska skulle också vara bra men vettefan hur det skulle gå till.  :lol:
 
Jag önskar att jag i skolan lärt mig tyska istället för franska. Annars vet jag inte, Tolkien-alviska hade varit ganska fräckt att kunna men borde vara ett helvete att lära sig...
 
Finska är inte så svårt att plocka up. Allt stavas som det sägs. Problemet är ändelserna.

Tack för er feedback! Blir kiitos palautteestanne! På finska. Där esta betyder för och nne er i detta sammanhang.

Sen ska du ha det kongruent med eventuella adjektiv och adverb...

Have fun!
 
Samma här.

Finns en kanal på Youtube med svenska dialekter.
Den andra talaren låter väl något mer som mig men jag antar att jag är mer Norrlänning än Upplänning.  :razz:

 
Jeg önsker at lære tysk og Spansk. Og selfölgelige blive bedre at snakke og skrive (Eller forstå en dansker når han snakker, som er umuligt) Dansk/Norsk.
 
Back
Top Bottom