Språk

Lär ni er några nya språk? Vill ni lära er några nya språk?

  • Ja, jag vill/lär mig ett nytt språk. (Skriv vilket)

    Votes: 19 95.0%
  • Nej, jag vill inte lära mig ett nytt språk. (Varför inte?)

    Votes: 1 5.0%

  • Total voters
    20

Users who are viewing this thread

ᚢᛑᚮᚢᛂᚱ᛬ᛆᛐ᛬ᛚᛅᚱᛂ᛬ᚿᛦᛂ᛬ᛋᛕᚱᚮᚵ᛬ᚢᛁᛚᛚᛂ᛬ᛑᛂᛐ᛬ᚮᚵᛋᛆᛆ᛬ᚢᛅᚱᛂ᛬ᛁᚿᛐᛂᚱᛂᛋᛋᛆᚿᛐ᛬ᛆᛐ᛬ᛚᛅᚱᛂ᛬ᛂᛐ᛬ᚿᛦᛐ᛬ᛆᛚᚠᛆᛒᛂᛐ

ᛘᛆᚿ᛬ᛒᚢᚱᛑᛂ᛬ᚿᛅᛋᛐᛂᚿ᛬ᚴᚢᚿᚿᛂ᛬ᛐᛦᛑᛂ᛬ᛒᛆᛆᛑᛂ᛬ᚴᛦᚱᛁᛚᛚᛁᛋᚴᛂ᛬ᚮᚵ᛬ᚵᚱᛅᛋᚴᛂ᛬ᛒᚮᚵᛋᛐᛆᚢᛂᚱ᛬ᛑᛆ᛬ᛑᛂ᛬ᛁᚴᚴᛂ᛬ᛆᛑᛋᚴᛁᛚᛚᛂᚱ᛬ᛋᛁᚵ᛬ᛋᛅᚱᛚᛁᚵᛐ᛬ᚠᚱᛆ᛬ᛑᛂ᛬ᛚᛆᛐᛁᚿᛋᚴᛂ
ᚼᚢᛂᚱᚴᛂᚿ᛬ᛁ᛬ᚠᚮᚱᛘᛂᚿ᛬ᛂᛚᛚᛂᚱ᛬ᛁ᛬ᛘᛆᛆᛑᛂᚿ᛬ᚼᚢᚮᚱᛕᛆᛆ᛬ᛑᛂ᛬ᛒᛚᛁᚢᛂᚱ᛬ᛒᚱᚢᚵᛐ
ᛑᛂᛐ᛬ᛋᛆᛘᛘᛂ᛬ᚵᛅᛚᛑᛂᚱ᛬ᚠᚮᚱ᛬ᚱᚢᚿᛂᚱ᛬ᛋᚮᛘ᛬ᛑᚮᚵ᛬ᚼᛆᚱ᛬ᚿᚮᚵᛚᛂ᛬ᚢᛆᚱᛁᛆᚿᛐᛂᚱ᛬ᛑᛂᚱ᛬ᛆᛑᛋᚴᛁᛚᛚᛂᚱ᛬ᛋᛁᚵ᛬ᛚᛁᛑᛐ
ᚠᚮᚱ᛬ᛂᚴᛋᛂᛘᛕᛂᛚ᛬ᛒᚱᚢᚵᛂᚱ᛬ᛁᛂᚵ᛬ᚼᛂᚱ᛬ᛘᛁᛑᛑᛂᛚᛆᛚᛑᛂᚱᚱᚢᚿᛂᚱ᛬ᚿᛅᛋᛐᛂᚿ᛬ᛘᛆᚵᛂᚿ᛬ᛐᛁᛚ᛬ᛑᛂᛘ᛬ᛑᛂᚱ᛬ᚠᛁᚿᛑᛂᛋ᛬ᛁ᛬ᚴᚮᛑᛂᚴᛋ᛬ᚱᚢᚿᛁᚴᚢᛋ

ᚠᛁᚱᛂ᛬ᛆᚠ᛬ᚼᚮᚢᛂᛑᚠᚮᚱᛘᛂᚱᚿᛂ᛬ᚴᛆᚿ᛬ᚠᛁᚿᛑᛂᛋ᛬ᛁ᛬ᛑᛂᛐ᛬ᛐᛆᛋᛐᛆᛐᚢᚱᛚᛆᛦᚮᚢᛐ᛬ᛁᛂᚵ᛬ᚼᛆᚱ᛬ᛚᛆᚢᛂᛐ᛬ᚮᚵ᛬ᛋᚮᛘ᛬ᚴᛆᚿ᛬ᛑᚮᚢᚿᛚᚮᛆᛑᛂᛋ᛬ᚼᛂᚱ


ᚢᛂᛁᛋᛐᚢ᛬ᚼᚢᛂ᛬ᚱᛁᛋᛐᛆ᛬ᛋᚴᛆᛚ?




Udover at lære nye sprog, ville det også være interessant at lære et nyt alfabet.

Man burde næsten kunne tyde både kyrilliske og græske bogstaver, da de ikke adskiller sig særligt fra de latinske.
Hverken i formen eller i måden, hvorpå de bliver brugt.
Det samme gælder for runer, som dog har nogle varianter, der adskiller sig lidt.
For eksempel bruger jeg her middelalderruner næsten magen til dem, der findes i Codex Runicus.

Fire af hovedformerne kan findes i det tastaturlayout, jeg har lavet, og som kan downloades her.


Veistu, hvé rísta skal?
 
Bara en massa rektanglar för mig. Som SenpaiHinds sa, jag talar inte i infanteribataljoner men det var en imponerande armé du har där.
 
Funkar for meg, gud signe vårt dyre fedreland.

Det funka ikkje i den internasjonale språktråden, men kanskje eg var på telefonen da eg såg det.
 
TheGranath said:
Tänkte ställa en fråga angående lingvistik.
Är det någon här som funderar på att lära sig ett eller fler nya språk?

Själv funderar jag på två språk att lära mig.
Det ena är ett Slaviskt språk, funderat på Serbo-Kroatiska men vågen börjar luta lite mer åt det Ryska hållet.
Jag talar ju redan två Germanska språk och skulle vilja lära mig ett annat Indo-Europeiskt språk. Något av de Romanska språken lockar mig inte särskilt mycket.

Det andra är ett utom Indo-Europeiskt språk nämligen Turkiska.
Det låter skoj och talas ändå av ganska många miljoner människor. Skulle också vara användbart om man av någon anledning tänkt jobba i områden där det talas, såsom Turkiet och Azerbadjan.
Också det faktum att det är ett agglutinerande språk vilket för mig låter helt främmande gör att det känns som att det kan bli en rolig utmaning.
Mitt moderspråk är Turkiska. Jag pratar lite Engelska, Bulgariska. Jag lär mig Arabiska och Svenska. Vi kan öva tillsammans om du vill.
 
Back
Top Bottom