Forum spel IV bespreking

Wat zou jij aan CIV IV willen toevoegen?

  • Meer gebouwen?

    Votes: 2 50.0%
  • Meer religies

    Votes: 0 0.0%
  • Meer opties ( post graag )

    Votes: 0 0.0%
  • Dat de dingen nog meer worden verhoogd

    Votes: 2 50.0%

  • Total voters
    4
  • Poll closed .

Users who are viewing this thread

Eigenlijk wil ik een kaart met een grote landmassa en dan wat eilanden.

Maar ik post morgen wel een kaart.
De afbeeldingen van gebouwen schieten ook lekker op en tot nu toe ben ik daar ook erg tevreden over.

Dus denk dat als iedereen CIV IV wilt laten starten, dat het dan best goed komt.
Moet alleen nog een groep van 6-8 personen hebben, anders ,tot wolfs zijn gezaag en spijt, zal ik toch de NPC's staatjes erin moeten gooien....(VOOR MEER OORLOG :grin: !!)
 
Wolfang said:
Ja maar jou kaart is gewoon een lomp waar je zonder gedacht wat lijntjes hebt getrokken.
Zonder gedachte?
Juist.  :neutral:

Edit : ben bezig met een nieuwe kaart. Vind hem al zelf beter dan de vorige, maar denk pas dat ik hem vanavond post.
 
Je wou eerlijkheid, dat is eerlijk, ik kan zo zien dat je u grenzen van de lijntjes als lange lijnen hebt getrokken langs de kaart, niet individueel. Elke tegel is ongv even groot en der zijn absoluut geen tactische tegels ofzo.
 
Ik zou zowiezo een nieuwe kaart op prijs stellen, dus geen standaard ding gejat uit een boek of wat dan ook. Ik zie ook niet wat er echt mis is met Avenger's kaart. Anders maakt iedereen gewoon een kaart en gaan we erover stemmen of zo om te zien welke het beste bevalt.

Een een tweede, introduceer VASTE startposities. Anders hebben andere spelers echt gewoon een drie keer een betere start dan de rest, dan is het gewoon een kwestie van het beste plekje als eerste inpikken. Vaste posities lijkt me dan wat meer gebalanceerd. In elke RTS, TBS of wat voor spel je kan bedenken zit het ook, dus waarom hier niet :wink: ?

En ja, ik denk dat het militaire systeem wel een opfrissing mag gebruiken. Voorbeeld,

Avenger heeft mij WK door de neus geboord (of ijzer, kies maar :razz: ), ik wil ze terug, dus ik stuur mijn oorlogsvlootje de zilte zee over om ze terug te halen. Daar kan ik eenmaal brand stichten, plunderen etc. Maar de max. buit die ik kan krijgen is 15 WK, en onderhoud is 20 WK per beurt. Maar realistisch gezien lijkt mij dat de buit hoger moet liggen. Of je moet het kansbepalend maken, bv. van 10 WK tot 30 WK. En zo zijn er nog wel een paar dingen die de rest kan noemen.
 
Jezze ik denk dat het erg dom is met vaste posities. Alsof de Romeinen aankwamen en dachten '' WAT EEN PRACHTIGE PLEK MAAR JAMMER GENOEG MOGEN WE HIER NIET ZITTEN. OH NOU DAN MAAR VERHONGEREN HE JONGENS. ''
 
Alsof de beste plek krijgen van de gehele kaart realistisch is :razz:. Lijkt me sterk dat de Romeinen op de Europese kaart keken en zeiden, JA, daar moet Rome komen!

En ik zei ook niet dat het meteen een kutplek moet zijn. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Doe het dan bij 3-4 tegels met grasland en misschien een rivier/zee in de buurt.
 
Ik heb altijd wel ideeen gehad om de start te verbeteren en meer gelijk te maken :smile: misschien als ik ooit nog een civ start invoeren, maar nu is CIV III belangrijkste.
 
Jezze said:
Alsof de beste plek krijgen van de gehele kaart realistisch is :razz:. Lijkt me sterk dat de Romeinen op de Europese kaart keken en zeiden, JA, daar moet Rome komen!

En ik zei ook niet dat het meteen een kutplek moet zijn. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Doe het dan bij 3-4 tegels met grasland en misschien een rivier/zee in de buurt.

Nee maar ze kozen wel een plek waar je kan overleven op een gemakkelijke manier en dus geen olympische spelen moet winnen om brood te krijgen. :razz:
 
Das zo. Maar van zo'n groot oppervlak lijkt het me sterk dat je er meteen de beste plek zou kunnen vinden. Daarom, maak die startposities om niet al te moeilijke plek om te beginnen, maar ook niet te makkelijk :razz:.
 
Als iedereen gelijk zou zijn dan zou er geen oorlog zijn, en indien wel, dan zouden de oorlogen in een stalemate beeindigen  :neutral:
 
Jezze's idee spreekt me aan.
Trouwens als iedereen in een gebied start waar de omgeving gelijk is aan de andere betekent niet dat de een even zo sterk is al de andere, want de andere zal zich meer op andere dingen gaan focusen dan de een. En ook moet je rekening houden met metalen, want die kunnen ook voor een voordeel zorgen.
Zit er ook aan te denken om verschillende religies erin te stoppen, daar neem ik rustig me tijd voor, om zo ook ervoor te zorgen dat het afhangt van de keuze van de speler.

Hoewel ik me vorige kaart best aardig gelukt vond en toch niet helemaal eens ben met Wolfangs commentaar.
Sommige plekken bieden een goede verdedigingsgrond en hoewel sommige gebiedjes erg vruchtbaar zijn, is de weide omgeving niet altijd ook meteen goed in tegenstelling in gebieden waar de grond redelijk is.

Hoe dan ook, ik heb nieuwe kaart bijna klaar en vind het al stukken beter, en GROTER :lol:, dan de oude kaart.
Toch, misschien dat ik een poll laat beginnen om over Jezze's idee te stemmen. Toch wel een leuk idee en Jezze : je hebt gelijk. Bij elke strategie spel heb je of random positie, hier geen goed idee ( anders krijg je weer gezaag dat je iemand anders een beter positie heb geven omdat omdat etc. etc. gezeik gezeik gezaag) of een vaste begin plaats.

iCock said:
Jezze said:
Alsof de beste plek krijgen van de gehele kaart realistisch is :razz:. Lijkt me sterk dat de Romeinen op de Europese kaart keken en zeiden, JA, daar moet Rome komen!

En ik zei ook niet dat het meteen een kutplek moet zijn. Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Doe het dan bij 3-4 tegels met grasland en misschien een rivier/zee in de buurt.

Nee maar ze kozen wel een plek waar je kan overleven op een gemakkelijke manier en dus geen olympische spelen moet winnen om brood te krijgen. :razz:
Hoe zit het dan met de dudes in een woestijn? :razz:
Just kidding....no, serieus, why the **** would you try to build a empire in the freaking sand?
WHY? TELL ME, WHYY?
-geen serieuze opmerking- :razz:
 
@ Avenger, strategische plekken zitten er in u kaart absoluut niet, ik zie nergens een plaats waar ik bvb een fort zou moeten bouwen, behalve indien ik dit op elk van de 7-8 tegels van de lange grens met mn buur zou zetten.

De landmassa's zijn gewoon zeer saai. Ik teken al kaarten sinds ik heeeeel klein ben, altijd gefacineerd geweest door cartografie (heb ook wat les gevolgd :razz: ).

( Hier is bvb de volledige versie (enorm uitgezoomd) van mijn kaart waar ik goed heb nagedacht over elke regio/berg/tegel :grin:

MAPSELFMADECIVPNG.png
 
Hier is een deel van mijn counter-attack (kaart) :lol:
2decivmapgrond.png


En ik kan deze ook nog uitbreiden, dus net zoals in CIV II gepland stond zul je in in CIV IV ook expeditie reizen mogen organiseren en kunnen ook uit de rijkjes uit de deel van de andere kaart een expeditie vlootje sturen.

Maar, terugkomend op de 2de kaart die ik heb gemaakt. De bossen kan je niet omkapen, je kunt wel een houthakkerij en jachtsgroep erin zetten, maar ook zullen bossen voor de eigenaar een bonus van 1.1x aan je troepen geven, wanneer er in je bossen een slag plaats vind.
(insperatie = slag bij Teutonenwoud, waar de Romeinen werden verslagen door Germanen.)
 
Edit : Kaart is nu ook in de topic en ook de legenda is verder geupdate. De volgende dingen die ik ga toevoegen aan de legenda zijn ;

-Stenen + houten kasteel/fort.
-Vissersvloten
-Markt
 
Als je niet gelijk begint aan het begin, dan weet je al meteen wie het meeste kans heeft om te winnen of niet. Maakt het ook veel minder interessant. Als je gelijk zou beginnen dan is het juist een stuk interessanter en spannender voor iedereen om ook mee te blijven meedoen.

Of iedereen moet precies dezelfde omgeving starten, dus wat grastegels, bosjes, en een riviertje. En dan zou je juist de bergen in het midden kunnen zetten van de kaart, of meerdere plekken, zodat daar het meeste conflict om kan staan :wink:. Dan weet je zeker dat iedereen gelijk begint en geen gezeur krijgt, maar dan is het wel eentonig, maar wel een stuk eerlijker.

En juist als iedereen op ongeveer hetzelfde niveau zit, dan word het tenminste interessante oorlog. Ik kan nu in de huidige CIV niet veel doen dan bij de zuidelijken gaan, sinds ik bijna geen rivieren heb/grasland voor een baby-boom.
 
Jezze said:
Als je niet gelijk begint aan het begin, dan weet je al meteen wie het meeste kans heeft om te winnen of niet. Maakt het ook veel minder interessant. Als je gelijk zou beginnen dan is het juist een stuk interessanter en spannender voor iedereen om ook mee te blijven meedoen.

Of iedereen moet precies dezelfde omgeving starten, dus wat grastegels, bosjes, en een riviertje. En dan zou je juist de bergen in het midden kunnen zetten van de kaart, of meerdere plekken, zodat daar het meeste conflict om kan staan :wink:. Dan weet je zeker dat iedereen gelijk begint en geen gezeur krijgt, maar dan is het wel eentonig, maar wel een stuk eerlijker.

En juist als iedereen op ongeveer hetzelfde niveau zit, dan word het tenminste interessante oorlog. Ik kan nu in de huidige CIV niet veel doen dan bij de zuidelijken gaan, sinds ik bijna geen rivieren heb/grasland voor een baby-boom.
Daarom, wil best wel startposities gaan markeren.
Trouwens, ik dacht ook dat je bij de Alliance ging, omdat je me mocht en onze contact erg goed verliep! :eek:

Gebruik je me alleen maar?  :cry:
Oh, Jezze hoe kon je?!
 
Back
Top Bottom