Definitionen av svenska samhällsklasser.

Users who are viewing this thread

Status
Not open for further replies.

Swissky

Ja, vad är definitionen av alla svenska samhällsklasser? (Arbetarklass, medelklass och överklass)
Startar en ny tråd då ingen verkar veta riktigt.

Vi kan ju definiera dom efter några punkter.

1. Inkomst.
2. Utbildning.
3. Levnadsomständigheter.
4. Social status.


Sidnot : Vi går inte efter marxismens definition med privilegierad arbetarklass = medelklass.

Exempel : Min morsa är lärare på en grundskola, min farsa är för tillfället arbetslös men var tidigare förman över en grupp på Ovako stålverk.
 
Allt du behöver veta står här

6286174.jpg

Vsg för info

Sidnot: Jag ogiltigförklarar din definition av privilegierad arbetarklass som icke medelklass. Definiera båda först, och läs marxism.
 
Thokan said:
Det är roligt att du vill diskutera klass när du alltid annars förbiser all slags samhällsanalys, förövrigt.
Jag analyserar din felskrivning, för övrigt.  :razz:
 
Gestricius said:
Ja, vad är definitionen av alla svenska samhällsklasser? (Arbetarklass, medelklass och överklass)
Startar en ny tråd då ingen verkar veta riktigt.

Vi kan ju definiera dom efter några punkter.

1. Inkomst.
2. Utbildning.
3. Levnadsomständigheter.
4. Social status.


Sidnot : Vi går inte efter marxismens definition med privilegierad arbetarklass = medelklass.

Exempel : Min morsa är lärare på en grundskola, min farsa är för tillfället arbetslös men var tidigare förman över en grupp på Ovako stålverk.
1. Under 22k/månad kanske är arbetarklass, medan 50k är väldigt mycket. Mellan dem kanske medelklassen ligger?
2. Medelklass har universitetsutbildning, överklass har lundsbergsutbildning

Så det är för att ni varit här ordinarie trådar ej uppdaterats!
 
Så, farsan får 24k/månad efter skatt. Morsan runt 35k/månad.

Nu ska vi definiera vad er familj är för klass.  :razz:
 
Ganska fint område, Eriksberg men bor i hyresrätt när de flesta bor i bostadsrätter. Far är pensionerad men tjänade tidigare 50k före skatt, avsevärt mindre som pensionär. Mamma tjänar 24k tror jag

TheGranath said:
Jag har cirka 16 -18 papp efter skatt.
Arbetarklass olol, gib moar moneyz pls.
Som ung, ja. Du får sätta i kontexten att din familj bor i Långedrag
eller inte
 
Prekariatet då? Vilken klass är de?

Gestricius said:
Thokan said:
Det är roligt att du vill diskutera klass när du alltid annars förbiser all slags samhällsanalys, förövrigt.
Jag analyserar din felskrivning, för övrigt.  :razz:

Fast nej. Det är giltigt.

Vet du förövrigt vad internet säger om individer som meninglöst, irrelevant pekar på grammatik?
 
Trodde du menade internet kollektivt, där majoriteten talar engelska.
 
Ska låsa denna tråd nu men njut av denna bild av Edward Blom hållandes sockervadd.  :razz:

d7318d057781d3af1d18584258dffe9c.png
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom