BeNeLux Series: History Research (Hist. stuff etc.) - DUTCH

Users who are viewing this thread

Status
Not open for further replies.
BeNeLux Series: History Research (Hist. stuff etc.)

Hebben jullie nog wat kennis opgeduikeld van internet betreffend ons mod onderwerp? Post het dan graag hier, dan kunnen we het gebruiken.

Mijn eerste verzoek is eigenlijk of mensen weten of er in die tijd nog corssbows & bogen nog werden gebruikt of echt alleen maar firearms. En waren er nog andere afstandswapens naast de musketten, arqubusen etc. ?
 
Wat betreft wapens:

- tegen het einde van de 16de eeuw had de longbow afgedaan, zelfs bij de engelsen
- vroeg 16de eeuws vuurwapens waren handguns die ontstoken werden met "een trage lont" (een in salpeter gedrenkt stukje touw dat traag opbrandde wanneer je het aanstak)
- vanaf het eind van de eerste helft van de 16de eeuw was er echter een variant waarbij de lont op het wapen zelf was gemonteerd (of iets dergelijks), wat de lonten overbodig maakte (we zouden low tier troepen er wel nog mee knn uitrusten, aangezien het omwisselen van het ene wapen naar het andere in de geschiedenis altijd even duurde)


- in de 17de eeuw was de meerderheid van de vuurwapens al met een vuurslot- of een vuursteen-ontspanner uitgerust
- nog in de 17de eeuw verschenen de eerste echte patronen (cartridges), daarvoor waren het metalen of zelfs stenen balletjes of brokken die afgeschoten werden

Opmerking: granaten duiken pas voor het eerst op in de late 17de eeuw, nà de gebeurtenissen in BNL:EYoW
 
Beetje extra info op wat Peralta zei;
De eerste handvuurwapens die op het slagveld verschenen waren handkanonnen, ook wel donderbus genoemd. Dit was niet meer dan een klein kanon, met een korte loop, die aan het uiteinde van een stok bevestigd was. Uit de donderbus ontstond de haakbus met een langere loop, een primitieve kolf, een kruitpan en een mechanisme om de lont in de pan te drukken. Voor militair gebruik werd de haakbus in de 16e eeuw vervangen door de caliver, een haakbus met een standaard-kaliber.
Uitvergroting van de haakbus leidde tot de musketten, het zwaarste vuurwapen dat nog door één man bediend kon worden. Die waren aanvankelijk zo zwaar dat ze op een fourquet (vork) steunden. Aanvankelijk werden ze, net als de haakbus, afgevuurd met een brandende lont. Later werden de musketten handelbaarder, en er werd een ontstekingsmechanisme ontwikkeld dat met een stukje vuursteen werkte. Weer later werd dit vervangen door een percussiesysteem, waarbij een kleine hoeveelheid slagsas in een koperen hoedje werd ontstoken, het slaghoedje (ook genaamd percussieslaghoedje), door er een klap op te geven (zoals bij een klappertjespistool). Deze manier van ontsteken was minder gevoelig voor vocht en regen dan de twee voorgaande, maar belangrijker nog, was veel sneller en gaf geen lichtflits die het wild verjaagde.

Een geweer is een doorontwikkeling van de musket. Langzamerhand werd het wapen betrouwbaarder en handzamer. Het laden werd aanzienlijk vereenvoudigd (en versneld) met de komst van zgn. achterladers, waarbij een patroon, die de kogel, de lading en de ontsteking bevat, in één keer wordt ingebracht aan de achterkant van het wapen.
Gedurende de negentiende eeuw wordt de musket definitief verdrongen door geweren met getrokken loop, waarmee puntige kogels een draaiing krijgen tijdens het afvuren, waardoor het wapen nauwkeuriger wordt. Hoewel dit al veel eerder werd toegepast, komt het geweer pas echt tot goed gebruik met de komst van de Minié-kogel in 1846. Deze kogel, genoemd naar zijn uitvinder de Franse kapitein Minié, maakt het mogelijk om voorladers met een getrokken loop toch snel te laden. Het vier keer zo grote bereik van het geweer met Minié-kogels over de musket maakte dat deze op slag verouderd was.


Ik schrijf nu even een stukje over uit de grote pistolen en revolvers encyclopedie (van A.E. Hartink) uit het hoofdstuk de ontwikkeling van het vuistvuurwapen; alles hierin gaat over pistolen maar gaat logischerwijs ook op voor geweren. :wink:

Rond 1470 bevestigde men de lont aan een bewegende arm, die met een hefboom naar zundgat kon worden geduwd. Dit systeem wordt aangeduid als het lontslot. Dit was al een hele stap voorwaarts, maar had ook een aantal nadelen. Bij harde wind, maar vooral bij regen verliep de ontsteking niet altijd vlekkeloos. Voor militair toepassingen was de lontonststeking, vooral in het donker, niet bijzonder handig. De gloeiende lont gaf immers de positie van de schutter prijs.

De volgende ontwikkeling was het radslot. Dit slot bestond huit een ronde metalen schijf met een spiraalveer. Deze veer werd met een sleutel opgewonden en vastgezet met een pal. Deze pal was weer verbonden met de trekker. Na het overhalen van de trekker kwam de pal vrij, die op zijn beurt weer de blokkering van de spiraalveer ophief. Hierdoor draaide de metalen schijf met een flinke snelheid terug en schraapte langs een vuursteen. Zo ontstond een vonkenregen die in een bakje werd opgevangen. In het bakje zat ook een beetje fijngestampt kruit dat door de vonken ontbrandde. Het bakje, de kruitpan genaamd, was verbonden met het eerder genoemde zundgat, zodat vlam van aanvuurlading overslaan in de hoofdlading in de loop. Het radslot was erg ingewikkeld en daardoor duur om te maken. Dit type geweren was dan ook minder geschikt en te kostbaar om er hele legers mee uit te rusten. Men ging dus op zoek naar een goedkoper alternatief. Dit werd de vuursteenonteking. In feite werden het wieltje en het veermechanisme gewoon achterwege gelaten.

De vuursteen werd in een beweegbare bek vastgeklemd, net als dit bij het lontslot het geval was. De arm met de vuursteenbek werd de 'haan' genoemd. Deze haan werd, tegen de druk van een bladveer in, gespannen. Een tweede type haan fungeerde als een soort aambeeld. Deze werd vlak boven de kruitpan geplaatst. Zodra de schutter de trekker overhaalde, sloeg de haan met de vuursteen tegen het aambeeld. Hierdoor viel een vonk in de kruitpan, zodat het fijne pankruit ontbrandde. Deze 'vlam in de pan' ontstak via het zundgat de hoofdlading in de loop.
Hierna komt een stukje over dat er twee eeuwen lang met deze sloten werd geprutst en dat in een ander boek van de zelfde uitgeverij er meer over gelult wordt. Daarna iets over een ontwikkeling in 1799, maar dat is véél te laat. :razz:
 
Niet letterlijk een paard, maar de game denkt dat het een paard is. Lijkt mij een simpele oplossing dan kan je dus het kanon 'mounten' en dan ga je ervoor staan. en beweegt die langsaam als je ergens heen loopt, klik en je schiet, nogmaals klikken en je begint met tyfuslang herladen...
 
MaHuD said:
Niet letterlijk een paard, maar de game denkt dat het een paard is. Lijkt mij een simpele oplossing dan kan je dus het kanon 'mounten' en dan ga je ervoor staan. en beweegt die langsaam als je ergens heen loopt, klik en je schiet, nogmaals klikken en je begint met tyfuslang herladen...

ik heb dat al eens eerder gezien bij een andere mod..
 
IN age of machinery zat ook zoiets volgens mij, kreeg ik tenminste van Highlander te horen als ik kanon in mod wou, kijk maar naar dat systeem. Ik zal binnenkort weer eens vragen hoe je dat precies moet doen. Er zit geen source bij helaas :sad: . En anders vraag ik voor zijn artillery, en anders moet ik maar eigen script/iets verzinnen.
 
tip

waarom niet dat in het begin van mount and blade van die langzame geweren waren en niet sterk.

en dat na dag 300 ofzo opeens betere geweren je kunt kopen en ook dat al je legers die krijgen maar dan wel per rang verschillende soorten sterke wapens (dus als je het allerlaagste bent ook de slechtste wapen en als je het beste bent 1 van de beste wapens)
 
Ik heb al wel bv., dat de betere Spaanse eenheden 2 keer kunnen shieten voordat ze weer moeten herladen. Denk niet dat dit erg realistisch maar ze moeten wel langer herladen. Spanjaarden gebruikten ook die haakbussen, die je moest neer zetten in de grond en dan moest schieten. Gaat alleen wel model werk in zitten, ga binnenkort maar eens beetje leren hoe dat moet.
 
Haakbussen waren licht genoeg om niet op vork te hoeven. Lees't dikke stuk maar van mijn eerste post in deze thread. :smile:
 
Hm, ja, heb ze verdraaid. Peralta is in ieder geval begonnen met het zoeken/maken naar nieuwe models. Ik ga binnenkort de makers van de pepolusian war of we wat firearms models van hun mogen gebruiken.

Nog wat puntjes

#1 Hebben jullie bekende geuzen die de plekken van hoorne en egmond kunnen vervangen? Dit omdat het ook zit met de historische accuratie etc.
#2 Weet iemand nog wat van de sallet helms? Ik heb gewikipediad, en zegt dat ze in 1300 werden gebruikt, maar ook niet wanneer ze verdwenen of niet meer gebruikt werden. Het zou wel jammer zijn als we ze niet konden gebruiken, want ze zien er ubervet uit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sallet, gebruikt tot midden 15e eeuw, in italie veel en noord-europa, het zou historisch kunnen, maar of het ook zou was dat ze het gebruikten, weet ik niet.

Eindelijk wat;

combmor.jpg


cabacete.gif


cabasset.gif

(is weer beetje adners dan morion :???:)

bellows.jpg

(gebruikten ze ook, wat ik zag op enkele plaatjes/schildeirjen

 
Eerste en derde zijn Morions, de tweede een Cabasset en volgens mij is de laatste een soort Armet, toch?

Huh? Peloponnesian war met vuurwapens? :???: Dat is toch tussen oude Grieken?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom