Uskooko kukaan täällä Jumalaan?

Uskotko Jumalaan?

  • En

    Votes: 126 66.0%
  • Kyllä

    Votes: 65 34.0%

  • Total voters
    191

Users who are viewing this thread

ÖÖÖhhh... ei.... Jokainen on oman onnensa seppä.. jos haluaa jotakin se pitää ottaa, eikä rukoilla sitä joltain Jumalallta...
 
Tuli iankaikkisesta elämästä mieleeni. Rai Rai

You know I'm born to lose, and gambling's for fools,
But that's the way I like it baby,
I don't wanna live for ever!
And don't forget the joker!


No, mutta mikä ikinä keikuttaakin sinun venettäsi niin mikäs minä olen siitä itkemään.
 
Sound Chaser said:
Jotakin, ei kai syy miksi uskot jumalaan ole se, että pääset taivaaseen? Yksi pahimmista Raamatun ristiriidoista ainakin mielestäni onkin juuri se, että ihmisiä pitäisi kohdella tasavertaisesti ja rakastaa kaikkia, mutta vain uskovat pääsevät taivaaseen. Miten päin tahansa sitä katsoo, kyseessä on arvottaminen. Onko moraalisesti oikeutettua että pelastuksen saa jollain tietyllä ansiolla? Moraalinhan pitäisi olla riippumatonta palkinnoista. Esim. "Mikko auttaa Pekkaa, koska tietää että tältä saa karkkia" -VÄÄRIN.

Itse en voi sanoa uskonko Jumalaan tai mihinkään yliluonnolliseen, sillä loppujen lopuksi mitään ei voi todistaa. Pohdiskelut johtavat aina kysymykseen siitä, miten maailmankaikkeus on syntynyt. En usko että Jumalan olemassaoloa voi todistaa ihmeillä tai muilla vastaavilla. Jos niiden taustalla jokin jumala olisikin, emme voisi kuitenkaan tietää mikä niistä. Ei voida siis tietää, mikä voima on minkäkin asian taustalla, ja se, etää väittää tietävänsä Jumalan olemassaolon, onkin täysin absurdi väite. Uskonto ja tiede ovat täysin eri asiat, mikä ilmenee niiden nimistäkin. Uskonnon ideana on näet koetella ihmistä. Jos Jumala antaisi ihmisen saada selville olemassaolonsa, miksi hän ei olisi vielä tehnyt sitä? Jumala haluaa erotella jyvät akanoista, ja siksi ei anna ihmisen tietää itsestään. Kyse on uskosta, ei tiedosta.

Uskonnon voi ajatella myös postmetafyysisenä(vai mikä se nyt oli). Taivas ja helvetti ehkä symboloivat ihmisen päämäärää idean tasolla; Ihminen joka on vahva, saa pelastuksen, kun taas heikot lankeavat houkutuksiin. Puhutaanhan usein siitä miten "elämä on yhtä helvettiä", ja että "tuntuu kuin olisi taivaassa".

Jep, pahoittelen mahdollisesti epäjohdonmukaista etenemistä. Tein vauhdilla.

Parhainkin teko on Jumalan edessä kuin likainen vaate. Kaikki ovat syntisiä. Ihmiset ovat teoissa tasavertaisia. Jos pystyisit elämään täysin synnittömän elämän (missä olet äärimmiäisen todennäkoisesti jo epäonnistunut) ja kuuluisit Israeliin sinä pääsisit Taivaaseen koska olet elänyt Lain mukaan. Mutta siihen ei ole kukaan ihminen pystynyt. Etkä voi enää hyvittää syntejäsi uhraamalla lain mukaan sillä Jeesus kuoli ristillä uhrina kaikkien maailman syntien tähren. Vain uskomalla Jeesukseen saat syntisi pois tieltä.

Raamattu eroaa muista. Vain Raamattu selittää miksi on mahdollista että muitakin kuin Jumalan nimessä tapahtuvia ihmeitä (meediot, ennustajat, noidat jne) voi tapahtua. Ne ovat pahojen henkivaltojen (Saatanan) aikaansaannoksia ja tarkoitus on eksyttää ihminen. Ja tästä pääsemme siihen miten minä tiedän että Jumala on. Jumalan nimessä tapahtuu ihmeitä nykypäivänäkin. Esimerkiksi eräällä henkilöllä sydänläppä vuosi verta. Tavallisestikin se vuotaa hiukan mutta tämä heppu kuolisi jollei tehtäisi vaarallista leikkausta. En muista miten mutta hän päätyi uskovaisten seuraan ja hänen puolestaan rukoiltiin. Hän muistaakseni oikein tunsi lämpimän voiman virtaavan lävitseen ylhäältä alas. Ennen leikkausta tehtiin vielä tutkimuksia. Tutkimusten valmistuttua hämmästynyt lääkäri ilmoitti hänelle että hänen sydänläppänsä on täydelllinen. Se ei päästänyt tippaakaan verta läpi.


Merc, olen 16 ja rippikoulua en käynyt.
 
No on se ihmeellistä. Täällä on ateisti (tai no, uskonnoton) joka uskoo Jumalaan.
Minä kun luulin itseni olevan hieman erikoinen, kun olen kristitty, mutten pahemmin Jumalista välitä.

Mutta ei siinä, uskoo mihin tykkää. Jokaisen oma asiahahan se on.
Kunhan ei ala yli-innokkaaksi.

Setä Sensei said:
En usko evoluutioon, täysin. En usko raamattuun, täysin.
Molemmissa on varmuuksia ja puutoksia.
Molempia varmasti on sovellettu ihmisen käden kautta.

Voisitko hieman selventää tätä kommenttia, sillä haluaisin tietää mitä sinä tällä tarkoitat.
 
Vain uskomalla Jeesukseen saat syntisi pois tieltä.

Tarkoitin siis sitä, että eikös hyviä asioita pitäisi tehdä sen takia, että rakastaa ihmisiä eikä sen takia, että pääsee taivaaseen?

QinNai said:
No on se ihmeellistä. Täällä on ateisti (tai no, uskonnoton) joka uskoo Jumalaan.
Minä kun luulin itseni olevan hieman erikoinen, kun olen kristitty, mutten pahemmin Jumalista välitä.

Kuka?

Mercadier said:
ÖÖÖhhh... ei.... Jokainen on oman onnensa seppä.. jos haluaa jotakin se pitää ottaa, eikä rukoilla sitä joltain Jumalallta...

Jepjep. Kuulosti vaan vähän turhan mahtipontiselta meikäläisen korvaan :grin:

Rukoilustakin sen verran, että sitä ei kannata ajatella vain niin että Jumalalta pyydetään kaikkea kivaa tavaraa, mitä hänen pitäisi antaa. Olen huomannut monen kristitynkin yrittävän kovasti perustella missä kaikissa eri muodoissa Jumala on vastannut rukouksiin, mutta tosiasiahan on, että pahoillekin ihmisille käy onnenpotkuja (en nyt ota kantaa ihmeisiin). En siis millään usko että rukouksista on mitään konkreettista hyötyä. Uskon kuitenkin että ne ovat monille tärkeitä lohduntuojia, ja ajattelen että niiden tarkoitus onkin vain se, että on joku joka yleensä kuuntelee. Tämä voidaan itse asiassa rinnastaa siihen, miten lapsilla on mielikuvitusystäviä joille he voivat puhua yksinäisinä hetkinä.

Pidän kristinuskoa yleisesti hyvänä asiana. Sen periaatteet ovat oikeudenmukaisia ja moni ihminen, jopa murhaaja tai muu rikollinen voi parantaa tapansa sen ansiosta. Ehkäpä taivaaseen pääseminen tarkoittaakin vain sitä, että kuolee tietäen eläneensä hyvän elämän. Ehkäpä tässä olisikin tarpeeksi aihetta uskoa, että Jumala on olemassa jollain tasolla.
 
Sound Chaser said:
Tarkoitin siis sitä, että eikös hyviä asioita pitäisi tehdä sen takia, että rakastaa ihmisiä eikä sen takia, että pääsee taivaaseen?


Rukoilustakin sen verran, että sitä ei kannata ajatella vain niin että Jumalalta pyydetään kaikkea kivaa tavaraa, mitä hänen pitäisi antaa. Olen huomannut monen kristitynkin yrittävän kovasti perustella missä kaikissa eri muodoissa Jumala on vastannut rukouksiin, mutta tosiasiahan on, että pahoillekin ihmisille käy onnenpotkuja (en nyt ota kantaa ihmeisiin). En siis millään usko että rukouksista on mitään konkreettista hyötyä. Uskon kuitenkin että ne ovat monille tärkeitä lohduntuojia, ja ajattelen että niiden tarkoitus onkin vain se, että on joku joka yleensä kuuntelee. Tämä voidaan itse asiassa rinnastaa siihen, miten lapsilla on mielikuvitusystäviä joille he voivat puhua yksinäisinä hetkinä.

Pidän kristinuskoa yleisesti hyvänä asiana. Sen periaatteet ovat oikeudenmukaisia ja moni ihminen, jopa murhaaja tai muu rikollinen voi parantaa tapansa sen ansiosta. Ehkäpä taivaaseen pääseminen tarkoittaakin vain sitä, että kuolee tietäen eläneensä hyvän elämän. Ehkäpä tässä olisikin tarpeeksi aihetta uskoa, että Jumala on olemassa jollain tasolla.

Siis eihän teoillaan voi juuri mitään vaikuttaa pääseekö Taivaaseen. Pitäisi olla Israelilainen ja täysin synnitön. Mutta käsittääkseni teoillasi voit kerätä aarteita Taivaaseen. On siis niistäkin jonkunlainen palkinto.

Onnenpotku?! Että sydänläppä on yhtäkkiä kunnossa? Siis kyllähän rukoilusta on aivan varmasti hyötyä. Sekin tyyppi tuli sitten uskoon. Siitä oli Jumalallekin hyötyä. Nyt kun lopun ajat ovat jo käsillä Hän yrittää tietysti pelastaa mahdollisimman monta. Olihan se Raamatussa se vertauskuvakin Hyvästä Paimenesta ja eksyneestä lampaasta. Ja Vastapuoli lähettää eksyttäjiä. Niin ja vielä siitä pyytelystä... Siis eihän ole mitään järkeä pyytää tänne mitään kun siitä ei pääse nauttimaan ku muutama kymmenen vuotta korkeintaan. Jumala tietää sen ja siksi ehkä hylkää järjettömimmät pyynnöt. Parempi keskittää kaikki Taivaaseen.
 
Siis eihän teoillaan voi juuri mitään vaikuttaa pääseekö Taivaaseen. Pitäisi olla Israelilainen ja täysin synnitön. Mutta käsittääkseni teoillasi voit kerätä aarteita Taivaaseen. On siis niistäkin jonkunlainen palkinto.

Eli jos autan ihmisiä, saan taivaassa suklaata ja kultaa ja naisia? Entäs pyytteetön auttamisenhalu?

Siis eihän ole mitään järkeä pyytää tänne mitään kun siitä ei pääse nauttimaan ku muutama kymmenen vuotta korkeintaan. Jumala tietää sen ja siksi ehkä hylkää järjettömimmät pyynnöt. Parempi keskittää kaikki Taivaaseen.

Millä perusteella joillekin tapahtuu ihmeitä ja toisille ei, jos Jumala kerta valikoi ne tarkasti? Tyttöystäväni on kristitty ja uskovainen, ja hän rukoilee usein, mutta hänen elämäänsä ei kuitenkaan ole tullut mitään uusia kivoja juttuja sen takia. Ei hän rukoilekaan siksi että saisi tahtonsa läpi, vaan että saisi rauhoittua ja puhua jollekin, jonka hän tietää kuuntelevan. Minusta se on suurin lahja mitä rukouksilla voi saada, ja ehkäpä maallisen hylkääminen tarkoittaakin juuri sitä.
 
Sound Chaser said:
QinNai said:
No on se ihmeellistä. Täällä on ateisti (tai no, uskonnoton) joka uskoo Jumalaan.
Minä kun luulin itseni olevan hieman erikoinen, kun olen kristitty, mutten pahemmin Jumalista välitä.

Kuka?

No tämä topikin aloittaja "jotakin"?

Häneltä muuten haluaisin saada tietää, miten hän perustelee sen, että maailmassa on niin paljon kärsimystä?
 
Eiköhän anneta olla, päättyy luultavimmin jonkin sortin bashaamiseen yms... Tämän sortin keskusteluissa on vikana juurikin se, ettei väärän mielipiteen omaavaa voi tarttua pillistä ja myllyttää pitkin poskia. Niinhän ne oikeat väittelyt siis tietenkin käydään.
 
QinNai said:
Sound Chaser said:
QinNai said:
No on se ihmeellistä. Täällä on ateisti (tai no, uskonnoton) joka uskoo Jumalaan.
Minä kun luulin itseni olevan hieman erikoinen, kun olen kristitty, mutten pahemmin Jumalista välitä.

Kuka?
Häneltä muuten haluaisin saada tietää, miten hän perustelee sen, että maailmassa on niin paljon kärsimystä?

Antaa perkele ihmisten kärsiä. Me ansaitaan se.

Merc said:
Olen satanisti


moi

Ban
 
Sound Chaser said:
Siis eihän teoillaan voi juuri mitään vaikuttaa pääseekö Taivaaseen. Pitäisi olla Israelilainen ja täysin synnitön. Mutta käsittääkseni teoillasi voit kerätä aarteita Taivaaseen. On siis niistäkin jonkunlainen palkinto.

Eli jos autan ihmisiä, saan taivaassa suklaata ja kultaa ja naisia? Entäs pyytteetön auttamisenhalu?

Siis eihän ole mitään järkeä pyytää tänne mitään kun siitä ei pääse nauttimaan ku muutama kymmenen vuotta korkeintaan. Jumala tietää sen ja siksi ehkä hylkää järjettömimmät pyynnöt. Parempi keskittää kaikki Taivaaseen.

Millä perusteella joillekin tapahtuu ihmeitä ja toisille ei, jos Jumala kerta valikoi ne tarkasti? Tyttöystäväni on kristitty ja uskovainen, ja hän rukoilee usein, mutta hänen elämäänsä ei kuitenkaan ole tullut mitään uusia kivoja juttuja sen takia. Ei hän rukoilekaan siksi että saisi tahtonsa läpi, vaan että saisi rauhoittua ja puhua jollekin, jonka hän tietää kuuntelevan. Minusta se on suurin lahja mitä rukouksilla voi saada, ja ehkäpä maallisen hylkääminen tarkoittaakin juuri sitä.

Luullakseni ne aarteet ovat jotakin hienompaa ja kestävämpää. Onhan niistä ikuisuus aikaa nauttia. Ja pyyteetön halu auttaa palkitaan.

Yksi syy miksi ihmeitä tapahtuu on ainakin se että ihmisiä tulisi uskoon. Ihmeitä tapahtuu myös jotta niistä todistettaisiin. Ja jos kertoisit tuttavallesi että taivaalta sataa mannaa niskaasi kun vain pyydät, niin eiköhän hänkin yrittäisi pyytää sitä sun tätä kivaa, ja luultavasti viis veisaa muusta. Ei! Sehän olisi vain Jumalan hyväksikäyttöä. Jokin suurempi ihme, ja valmius todistaa siitä. Näin kuulijasi tulevat mahdollisesti uskoon kun kerrot heille esim. että olit rampa ja sitten nousit rullatuolista ja lähdit lenkille ja se oli Jumalan ihme. Ja kun heidän ystävänsä ihmettelevät miksi hän uskoo Jumalaan, hän voi kertoa saman jutun heille. Jokin oikea hätä mihin sinä oikeasti tarvit ihmeen ja valmius todistaa siitä.


QinNai, ihminen karkotettiin Paratiisista tänne. Ja siitä lähtien on ihminen kuollut palatakseen Taivaaseen tai ikuiseen kipuun. Ole sinä vaan ilonen ettei jouduta ikuisesti täällä olemaan.
 
Jotakin, nää varmaan uskonnollisena ossaat sanua että minkä takia kaikki gospel-populäärimussiikki on niin uskomattoman karvahanurista, ettei sanat riitä kuvvaileen?
 
Itse en sitä kuuntele enkä tiedä siitä mitään, joten hankala sanoakaan mitään. Minä pidän enemmän vanhoista hienoista virsistä.
 
jotakin said:
QinNai, ihminen karkotettiin Paratiisista tänne. Ja siitä lähtien on ihminen kuollut palatakseen Taivaaseen tai ikuiseen kipuun. Ole sinä vaan ilonen ettei jouduta ikuisesti täällä olemaan.

Emmä tiiä, minusta on ihan mukava olla täällä, en sitten niistä taivaista tiiä.

Mutta tämä ei kyllä vastannut kysymykseeni "Miksi maailmassa on kärsimystä?"
 
Maailmassa on kärsimystä koska yhteisöt nyt ovat semmoisia kuin ovat. Ja ihmiset ovat kehittyneet semmoisiksi kuin ovat, pystyvät tuntemaan kärsimystä ja maailma on tämmöinen kuin on. Ei siihen tarvita maagisia selityksiä.

Miksi pitäisi uskoa kristinuskon Jumalaan tai mihinkään muuhun jumalaan? Ihme, selittämätön tapaus, ei tarkoita sitä että juuri tämä olento, joka perustuu vanhojakin vanhempiin perinteisiin jotka on sittemmin kirjattu ylös, aiheuttaisi ne, vain koska tapaus on selittämätön. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Itse asiassa, miksi pitäisi uskoa mihinkään mihin ei ole järkevää syytä uskoa? Joulupukki, Jumala, Lentävä spagettimonsteri...
 
Eluqqa said:
Maailmassa on kärsimystä koska yhteisöt nyt ovat semmoisia kuin ovat. Ja ihmiset ovat kehittyneet semmoisiksi kuin ovat, pystyvät tuntemaan kärsimystä ja maailma on tämmöinen kuin on. Ei siihen tarvita maagisia selityksiä.

Miksi pitäisi uskoa kristinuskon Jumalaan tai mihinkään muuhun jumalaan? Ihme, selittämätön tapaus, ei tarkoita sitä että juuri tämä olento, joka perustuu vanhojakin vanhempiin perinteisiin jotka on sittemmin kirjattu ylös, aiheuttaisi ne, vain koska tapaus on selittämätön. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Itse asiassa, miksi pitäisi uskoa mihinkään mihin ei ole järkevää syytä uskoa? Joulupukki, Jumala, Lentävä spagettimonsteri...

Toi "järkevä syy" uskoa taitaa itseasiassa olla aika suhteellinen juttu ja koko tän keskustelun avain. Mikä nyt kellekin on järkevää. Uskonnot on kuitenkin siinä mielessä inhimillisesti aika universaali juttu, että ois aika luontevaa ajatella niillä olevan edes jokin funktio. Ja usein onkin. Ne selittävät maailmaa ja luovat siten luovat siihen turvallista järjestystä. Tiede on tässä tietty ilmiönä hyvin samankaltainen. Muutenkin monet uskonnot (tiede mukaan luettuna) on ihan kivoja. Ongelma uskontojen kanssa kuitenkin on kunnioituksen säilyttäminen muita kohtaan.

Uskonto perustuu siihen, että uskoo/tietää oman uskontonsa totuuteen, jolloin väistämättä muut totuudet saavat epätoden leiman. Tästä on seurauksena mihin tahansa universaaliin selitysmalliin kätkeytyvä muiden vastaavien mallien halveksunta. Tässä mielessä tieteellinen maailmankuva on ihan samanlainen. Jos uskovainen hyväksyy tieteellisen selityksen ihmeelleen, hän ei ole enää uskovainen. Jos tutkija ottaa Jumalan mukaan teoriaansa, hän ei ole enää tutkija.

Kysymys siitä, onko Jumalaa ilman ihmistä on ihan yhtä mieletön kuin kysymys siitä, onko tiedettä ilman ihmistä.
 
Back
Top Bottom