M&B FAQ (työn alla)

Users who are viewing this thread

Status
Not open for further replies.

Jukka

Regular
Yritän tähän ensimmäiseen viestiin kerätä pienen kysymyksiä & vastauksia kokoelman josta olisi haun avulla helppo löytää tietoa omiin ongelmiinsa. Tuohon toiseen postaukseen laitan linkkejä mahdollisimman kattavasti. Jos tulee mieleen asioita joita itse haluaisit täällä nähdä ja lukea niin ehdota. Mikäli olen käyttänyt vastauksessa jonkun jäsenen kirjoituksia, ilmoitan hänen nimensä tämän postauksen lopussa.

Alunperin tätä FAQ:ta aloiteltiin kun uusin versio taisi olla 0.800 eteenpäin joten vastaukset ovat niihin. Muutan ajan kanssa vastaukset versioon 1.010/1.011 sopiviksi. Mikäli jokin versio eroaa tuosta ratkaisevasti, pyrin lisäämään siitä tiedon erikseen.


Pelaamiseen liittyvät kysymykset:

Kysymys: Mistä voi seurata oman hahmonsa moraalia, asemaansa ja yms?
Vastaus:
Karttatilasta löydät ruudun alalaidassa napin [reports]. Sitä painamalla löydät kaikki asiaan liittyvät tiedot.

Versiot 0.808 ja 0.892
Versiossa .808
Menee hieman hapuiluksi, mutta muistelisin että karttatilassa perustamalla leirin [Camp] napilla, voit tarkastella raportteja.

Versiossa .892:
Moraalin näkee kun karttatilassa (yläviistosta kuvattu pelitila) painaa [reports] nappia. Täältä löytyy vaihtoedhot:

    * View party morale report (Näyttää tämänhetkisen moraalin, sekä mitkä tekijät siihen vaikuttavat)
    * View Character report näyttää:

            - Oman factionisi (puolue)
            - Fiefs/Estates (omistamasi kylät/linnat)
            - Reknown  (tunnettuvuutesi, tätä vähintään 100, niin alkavat kysellä factioniin)
            - Honor rating (Kunnia, ei vielä toteutettu)
            - Friends (ystävät, ei vielä toteutettu kunnolla)
            - Enemies (viholliset, - ,, - )

    * View party size report (Näyttää minkä kokoisen ryhmän voit haalia, ja mitkä tekijät siihen vaikuttaa)

Kannattaa myös tutkailla [quests] napin alla olevia sivuja, sieltä lötyy mm. logit, viimeisimmät viestit, tehtävät, pelissä olevat hahmot, pelissä olevat paikat sekä puolueet (tässä järjestyksessä), huomaa myös että jokainen sininen teksti on pikalinkki toiseen sivuun.


Kysymys: Miten voin palkata vankeja omiin joukkoihini?
Vastaus:
Vankeja voi rekrytoida kerran pelivuorokauden sisään. Rekrytointi tapahtuu painamalla karttatilassa [Camp] nappia, sekä valitsemalla sieltä "Recruit from prisoners", rekrytointi vähentää 3 moraalia per rekrytoitu vanki, lisäksi vangeilla on tietty todennäköisyys karata yön pimeinä tunteina, kuuden tunnin välein. Tämän voi toki kiertaa laittamalla rekrytoidut vangit ensimmäiseksi yöksi linnaan puolustamaan. Lisäksi, mikäli saat kehitettyä vangitsemiasi hahmoja korkeammalle tasolle, he eivät karkaa.

Kysymys: Miten saan oman kylän?
Vastaus:
Oman kylän saa, kun jokin factionin kuningas/johtaja kysyy sinua liittymään joukkoonsa. Tämä tapahtuu kun reknown arvosi on yli 100. Eli jos aloitat pienen aatelisen lapsena (Son/Daughter of a minor noble) saat heti alussa 100 reknownia, jolloin sinun ei tarvitse kovin montaa taistelua taistella enenkuin kyselyitä alkaa satelemaan. Saat yhden kutsun per faction, Jos kieltäydyt, sinulle ei lähetetä toista kutsua samasta factionista.

Toinen tapa saada fieffejä on valloittaa jonkin factionin väreissä linna. Linnan valtauksesta kuluu jokin aika, jonka jälkeen yleensä kuninkaasi kysyy sinulta haluatko jomman kumman, linnan vai kylän itsellesi. Aina sinulta ei kysytä, eikä sinun anneta valita mieleisintä. Vaan kuningas tarjoaa sinulle joko linnaa tai kylää.

Kysymys: Stun lock - Miten saan muutettua sitä?
Vastaus:
Jotta voit tuota arvoa muuttaa, sinun täytyy etsiä tämä tiedosto: M&B/Modules/Native/Module.ini
Se löytyy täältä: http://i76.photobucket.com/albums/j17/klonkkupower/muita%20kuvia/tut_1.jpg
Kyseisestä tiedostosta löydät komennon;

# damage below this will not interrupt melee attacks
damage_interrupt_attack_treshold      = 0.0

missä 0.0 on muutettava arvo. Mitä isompi arvo on kyseessä sitä enemmän vahinkoa hahmoosi täytyy tuottaa jotta lyöntisi katkeaisi.
http://i76.photobucket.com/albums/j17/klonkkupower/muita%20kuvia/tut_2.jpg

Lisää tietoa löydät täältä --> http://forums.taleworlds.com/index.php/topic,26925.0.html

Kysymys: Miten valtaan linnan, kylän tai kaupungin?
Vastaus:
Linnat ja kaupungit vallataan samalla tavalla. Mikäli tahdot vallata kaupungin tai linnan sinun on oltava kyseisen alueen vihollinen. Kun saavut jompaan kumpaan alkuvalikkoon ilmestyy valinta "Besiege castle". Tämän valitsemalla aukeaa toinen valikko josta engineer -taidostasi riippuen voit valita hyökkäyksen eri tavoin. Myös piirittäminen onnistuu.

Mikäli piirityksesi tai hyökkäyksesi onnistuu linna/kaupunki siirtyy omalle "factionillesi". Voit myös pyytää sitä omaksesi.

Modeihin liittyvät kysymykset:

Kysymys: Miten asennan modin?
Vastaus:
Modien asentaminen riippuu modista. Usein mukana on vain asennustiedosto (.exe) joka siis ajetaan ja tehdään niinkuin neuvotaan. Monet modit kuitenkin tarjoavat vain module-kansion. Tämä kansio, esim. The_Last_Days, puretaan sellaisenaan Mount&Blade/Modules kansioon, eli sen polku on Mount&Blade/Modules/The_Last_Days. Tämän jälkeen käynnistetään Mount&Blade normaalisti ja valitaan ilmestyneestä valikosta Nativen sijaan haluttu modi. Jokaisella modilla on omat tallennustiedostonsa, joten joudut aloittamaan uuden pelin joka modia varten tai siirtämään vanhat tiedostosi.

Puuttuvia asioita:
  • modaukseen liittyvää suomenkielistä ohjeistusta kaipailen
  • itse peliin liittyviä vinkkejä ja ohjeita, pieniä hyväksi koettuja kikkoja
  • kokemuksia joukkojen käskytyksestä, strategioita taistelukentältä



Kiitokset; Athan, Theo, Rebel, Dynamite_Cow,
 
Mount&Blade - sivustoja

Pelin viralliset sivut
Hyödyllistä infoa pelistä enkuksi

Modit & modaus:

Listoja modeista:

Pipulin suomenkielinen modi-lista
[http://forums.taleworlds.com/index.php/topic,41715.0.html]Modi-lista foorumin englannin kieliseltä puolelta[/url]
[http://forums.taleworlds.com/index.php/topic,44196.0.html]Nativen modin yhteen kerättynä.[/url]
[http://forums.taleworlds.com/index.php/topic,58063.0.html]Modi-lista tämäkin. Mukana jokaisesta modista pieni sisältötiivistelmä.[/url]
Monipuolinen modien lataussivusto arvosteluineen. Englanninkielinen
M&B modaukseen pyhitetty englanninkielinen foorumi

Ohjeita modaukseen:

Kysymys&vastaus - tyylinen opas modaukseen englanniksi
Hyödyllisiä linkkejä modauksen saloihin
M&B modaukseen pyhitetty englanninkielinen foorumi

Työkaluja modaukseen:

Streetofeyes.com on erittäin monipuolinen paikka. Kannattee viettää aikaa sen selailuun.

Muuta

Teknistä tukea:

Englanniksi --> http://forums.taleworlds.com/index.php/board,6.0.html


 
Ihan hyvä idea.

Itse ainakin jos jaksan taas M&B:iä pelata niin löytyypähän täältä ainakin nopeasti modit.

Suomenkielistä ohjeistusta tuskin tulee, mutta neuvoja saattaa tulla täältä foorumilta.

Itseäni laiskottaa joten en taida neuvoa... (lue: en vain osaa)
 
QinNai said:
Ihan hyvä idea.

Itse ainakin jos jaksan taas M&B:iä pelata niin löytyypähän täältä ainakin nopeasti modit.

Suomenkielistä ohjeistusta tuskin tulee, mutta neuvoja saattaa tulla täältä foorumilta.

Itseäni laiskottaa joten en taida neuvoa... (lue: en vain osaa)

Modit on aika hyvin listattuna joka paikassa. Ainoa ongelma mikä itselläni tuli vastaan ovat juuri noihin oikeisiin versioihin kuuluvien modien löytäminen. Pitää kehitellä joku kätevä systeemi niiden löytämiseksi.

Ohjeisiin liittyen mun varmaan kannatee opetella kyselemään oikeita kysymyksiä. Helpottaa sitten niiden vastaustenkin saamista :wink:

Nyt kahlaan läpi tuota enkun kielistä opasta ja siitä voin (jos kiinnostusta ilmenee) poimia tänne parhaat palat.
 
Mua askarruuttaa se että miten voin päivittää vallatun linnan rakennuksia? Kun sitä yritän niin peli väittää sen olevan mahdotonta tässä versiossa. Versiohan on siis tuo uusin. Missä versiossa se sitten on mahdollista? Tuleeko pian päivitys joka mahdollistaa sen vai pitääkö noita modeja kytätä sillä silmällä.

Entäs kaupunkien valtaus? Onnistuuko se missään vaiheessa?
 
Jukka said:
Mua askarruuttaa se että miten voin päivittää vallatun linnan rakennuksia? Kun sitä yritän niin peli väittää sen olevan mahdotonta tässä versiossa. Versiohan on siis tuo uusin. Missä versiossa se sitten on mahdollista? Tuleeko pian päivitys joka mahdollistaa sen vai pitääkö noita modeja kytätä sillä silmällä.

Entäs kaupunkien valtaus? Onnistuuko se missään vaiheessa?

M&B on jatkuvan kehitystyön alla. Se linnojen kehittäminen ei ole vielä toteutettu, joten sitä ei päästetä käpistelemään. Veikkaan siis linnojen hallinnan oikea version olevan joku tulevista julkaisuista.

Kaupunkien valtauksesta on käyty tuolla englanninkielisellä puolella melko lailla aktiivista keskustelua. Osa on sitä mieltä, ettei kaupunkeja saisi valloittaa, sillä se johtaisi pelin loppumiseen. Osan mielestä niitä ei saisi suoraan valloittaa ja osan mielestä niitä tulisi kohdella kuin linnoja.

Koska linnojen itsetarkoitus on olla hankalasti valloitettavia, voitte vain kuvitella kuinka yksinäinen tuntematon ratsastaja valloittaa koko Calradian yhdessä viikossa, näillä nykyisillä toteutuksilla :razz: Jälleen tulevaisuus näyttää, sillä kehitystiimi ei tunnu kauheasti kertoilevan suunnitelmistaan, lukevat hiljaa pelaajien ideoita, ja sitten toteuttavat omasta mielestä hyviä ideoita peliin.

[Kelan tätien aivo-esitelmistä pitäville]
Sinänsä jännä.. Peli ilmoittaa olevansa betassa, mutta silti peliin tuodaan uutta materiaalia.. :smile: "oikeaoppisesti" (lue. minä olen ihan itse miettinyt) beta versiossa suoritetaan enään bugimetsästystä ja pieniä sisällön hienosäätöä. Joten pelin kuuluisi olla "oikeasti" vielä alpha. Alphahan on ns. esittely versio. Eräänlainen "tälläistä ajateltiin, saadaanko rahaa toteuttamiseen". Joten ymmärrettävästi tämä saattaa aiheuttaa hieman väärinkäsityksiä. Mutta pitäähän sitä kulkea trendin mukana, onhan Web2.0:kin lähinnä leiskaan sopiva kiiltelevä "Beta" tarra...  (tämän takia olenkin alkanut kutsumaan web2.0:aa web1.5b:ksi.. Tosin jos yllämainittua lukisi, niin sen pitäisi olla alpha.. Sillä kukaan ei vieläkään tiedä, mitä 2.0 tarkoittaa, niinkuin oikeasti :smile:
[/Kelan tätien aivo-esitelmistä pitäville]


Niin ja parannusehdotuksena tuohon modien listaamiseen, ja muihinkin linkkihärdelleihin:
Kun naputtelee sen url-tagin muotoon: url=<url> ja tagin sisään kuvaus (lopetus on normaali /url), niin kuvauksesta tulee linkki urliin. Kannattaa siis linkittää modin ketjun alkupäähän (jossa yleensä on versiotiedot), ja laittaa kuvaukseksi modin nimi. Väittäisin kaikista selkeimmäksi näin. Kenties linkin alle voisi sijoittaa lyhyen kuvauksen modista, niille jotka eivät englantia osaa, tai eivät jaksa lukea useampaa riviä englanniksi.

Muuten pitää sanoa, että hyvää jälkeä. Vaikka tämä nyt on periaatteessa toistoa, niin eise tunnu olevan pahitteeksi, sillä mitä useammin saman asian toistaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä uusi "kyllä mä osaan, ei mun tartte lukea ohjeita"-henkilö lukee tiedon, ennenkuin naputtelee uuden kysymyksen samasta aiheesta ;P
 
Athan said:
M&B on jatkuvan kehitystyön alla. Se linnojen kehittäminen ei ole vielä toteutettu, joten sitä ei päästetä käpistelemään. Veikkaan siis linnojen hallinnan oikea version olevan joku tulevista julkaisuista.

Eli tämä ei ole ollut vielä missään versiossa mahdollista? No miten se kaupunkien valtaus?

Ps: Huomasin että sulla on hyviä vastauksia muihinkin kysymyksiin täällä foorumilla. Saanko käyttää niitä tuohon "kysymyksiä & vastauksia"- osioon minkä ajattelin tohon ekaan viestiin laittaa?
 
Jukka said:
Ps: Huomasin että sulla on hyviä vastauksia muihinkin kysymyksiin täällä foorumilla. Saanko käyttää niitä tuohon "kysymyksiä & vastauksia"- osioon minkä ajattelin tohon ekaan viestiin laittaa?

Kyllähän se käypi.

 
Athan said:
Jukka said:
Ps: Huomasin että sulla on hyviä vastauksia muihinkin kysymyksiin täällä foorumilla. Saanko käyttää niitä tuohon "kysymyksiä & vastauksia"- osioon minkä ajattelin tohon ekaan viestiin laittaa?

Kyllähän se käypi.

Hieno homma! Tuohon ekaan viestiin jotain laitoin ja lisää keräilen sitä mukaan ku vastaan tulee.
 
Athan said:
Niin ja parannusehdotuksena tuohon modien listaamiseen, ja muihinkin linkkihärdelleihin:
Kun naputtelee sen url-tagin muotoon: url=<url> ja tagin sisään kuvaus (lopetus on normaali /url), niin kuvauksesta tulee linkki urliin. Kannattaa siis linkittää modin ketjun alkupäähän (jossa yleensä on versiotiedot), ja laittaa kuvaukseksi modin nimi. Väittäisin kaikista selkeimmäksi näin. Kenties linkin alle voisi sijoittaa lyhyen kuvauksen modista, niille jotka eivät englantia osaa, tai eivät jaksa lukea useampaa riviä englanniksi.

Muuten pitää sanoa, että hyvää jälkeä. Vaikka tämä nyt on periaatteessa toistoa, niin eise tunnu olevan pahitteeksi, sillä mitä useammin saman asian toistaa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä uusi "kyllä mä osaan, ei mun tartte lukea ohjeita"-henkilö lukee tiedon, ennenkuin naputtelee uuden kysymyksen samasta aiheesta ;P

Laitatko mulle tuosta url tagista ihan konkreettisen esimerkin niin menee helpommin kaaliin. Tiedän mitä haet tuolla mutta en ole varma sen koko komentorivin kirjoitustavasta.

Voin noita modeja lisäillä listaan hieman yksityiskohtaisemmin myöhemmin mutta nyt laitoin vain linkit niille sivuille mistä modit löytyvät. Tälle foorumille on tehty hyvät listat niistä joten vielä en katso tarpeelliseksi lisätä niitä tänne. Myöhemmin ehkä.

Ajattelin että tästä voisi kehitellä pienen FAQ:n tänne vaikka stickyksi johon voi ohjata aloittelijaa etsimään apua ongelmiinsa. Vastauksiin kannattee varmasti lisäillä linkit nihin topickeihin joissa asiaa puidaan tarkemmin. Tämä ei silloin tee tyhjäksi jo aiemmin asiasta käytyjä keskusteluja.
 
Jukka said:
Laitatko mulle tuosta url tagista ihan konkreettisen esimerkin niin menee helpommin kaaliin. Tiedän mitä haet tuolla mutta en ole varma sen koko komentorivin kirjoitustavasta.

Voin noita modeja lisäillä listaan hieman yksityiskohtaisemmin myöhemmin mutta nyt laitoin vain linkit niille sivuille mistä modit löytyvät. Tälle foorumille on tehty hyvät listat niistä joten vielä en katso tarpeelliseksi lisätä niitä tänne. Myöhemmin ehkä.

Ajattelin että tästä voisi kehitellä pienen FAQ:n tänne vaikka stickyksi johon voi ohjata aloittelijaa etsimään apua ongelmiinsa. Vastauksiin kannattee varmasti lisäillä linkit nihin topickeihin joissa asiaa puidaan tarkemmin. Tämä ei silloin tee tyhjäksi jo aiemmin asiasta käytyjä keskusteluja.

Code:
[url=www.google.com]Googlen kivat sivut[/url]
ja tulos on: Googlen kivat sivut

Juu tuon modilistauksen laajennusta tuossa hivenen kritisoinkin jo, ja pikaisella päätelmällä pipuli on vielä hengissä, joten hän varmaan päivittää listaa itse :smile:

FAQ:it voisivat olla muuten hyvä idea, mutta oman kokemuspohjani mukaan 90% ihmisistä joiden soisi lukevan FAQin ennen kysymisiä, eivät näin tee.. Tosin jatkossa olisi tietenkin helpompi iskeä linkki kysymykseen.. Eli ei se työ tietenkään hukkaan mene :smile:

Niin ja ihan ideana, FAQ (Hieno suomennoshan tuolle on UKK tai "Kekkonen", joskin jälkimmäinen vaatinee aina hieman selitystä :smile:) voisi koostua niin, että yksi kysymys ja siihen vastaus. Tämä siksi että SMF-foorumi mahdollistaa suoraan postaukseen linkittäminen (Esimerkki), jolloin pidemmässä FAQista voisi suoraan laittaa oikeaan kohtaan linkin. Optimi olisi, jos vaikka tuolta pienet kysymykset (sekä muualta, luonnollisesti) kerättäisiin kysymykset siistiksi, ketju rauhoitettaisiin kaikelta offtopikilta ja turhan jauhannalta. (Kysymyksiä voisi siis esittää toisessa ketjussa)
 
Athan said:
Juu tuon modilistauksen laajennusta tuossa hivenen kritisoinkin jo, ja pikaisella päätelmällä pipuli on vielä hengissä, joten hän varmaan päivittää listaa itse :smile:

FAQ:it voisivat olla muuten hyvä idea, mutta oman kokemuspohjani mukaan 90% ihmisistä joiden soisi lukevan FAQin ennen kysymisiä, eivät näin tee.. Tosin jatkossa olisi tietenkin helpompi iskeä linkki kysymykseen.. Eli ei se työ tietenkään hukkaan mene :smile:

Niin ja ihan ideana, FAQ (Hieno suomennoshan tuolle on UKK tai "Kekkonen", joskin jälkimmäinen vaatinee aina hieman selitystä :smile:) voisi koostua niin, että yksi kysymys ja siihen vastaus. Optimi olisi, jos vaikka tuolta pienet kysymykset (sekä muualta, luonnollisesti) kerättäisiin kysymykset siistiksi, ketju rauhoitettaisiin kaikelta offtopikilta ja turhan jauhannalta. (Kysymyksiä voisi siis esittää toisessa ketjussa)

Tuota siisteyttä itsekin haen. Vaikka koko homma osottautuisi turhaksi ja tyhjänpäiväiseksi niin olen itse saanut tästä sen hyödyn ja opin minkä haluankin. Jääpähän nämä asiat tänne kätevästi itselle muistilistaksi :smile:

Pipulia voisi auttaa tuon modilistan kasaamisessa. Tarjoudun vapaaehtoiseksi. Parhaillaan kokeilen käytänössä eri modeja tälle uusimmalle versiolle. Mielellään noita tekstuurejakin kokeilen mutta niiden toimimaan saattaminen on vielä minulle outo juttu. Jos joku osaisi pienen oppitunnin pitää siitä niin olen kiitollinen. Jossain vaiheessa voisi sitä modaamistakin opetella, sen verran hyvät oppaat näyttää löytyvän tuolta foorumin kätköistä.

Korjailen nyt noita linkkejä hieman siistimmäksi.
 
Obelix said:
Taitaa tuo Jukka olla parasta mitä tälle foorumille on sattunu vähään aikaan.
Niinpä... Kerrankin nyyppä joka ei ole nyyppä (Nyypällä tarkoitan englannin "Newbie" sanaa  :smile:)
 
Mikkinaattor said:
Obelix said:
Taitaa tuo Jukka olla parasta mitä tälle foorumille on sattunu vähään aikaan.
Niinpä... Kerrankin nyyppä joka ei ole nyyppä (Nyypällä tarkoitan englannin "Newbie" sanaa  :smile:)

Kiitos kiitos :smile: Ihan tässä punastuu  :oops:

No, täytyy tunnustaa että, niinkuin jo aiemmin sanoin, ihan puhtaasti itsekkäistä syistä tätä puuhailen. Saan tietoa pelistä ja modaamisesta helposti omaan muistiini ja samalla saan kysellä ilman noobin leimaa :wink: Jos joku muukin hyötyy tästä samalla niin hieno homma.

Tehdään tätä porukalla niin saadan tästä kattava apu meille kaikille. Kyselkää, vastatkaa ja antakaa vinkkejä eri asioista niin kokoan niitä yhteen.
 
Hei, tämähän on hieno idea. Jukka on mies. Olen mukana kehittämässä, jos apu kelpaa. Tosin en enää kovin aktiivisesti käy täällä foorumilla, vähän vähemmälle tuo M&B:n pelaus viime aikoina jäänyt, modaus myös. Mutta kyllä mäkin täällä yhä pyörin, valitettavasti. :grin:
 
Rebel said:
Hei, tämähän on hieno idea. Jukka on mies. Olen mukana kehittämässä, jos apu kelpaa. Tosin en enää kovin aktiivisesti käy täällä foorumilla, vähän vähemmälle tuo M&B:n pelaus viime aikoina jäänyt, modaus myös. Mutta kyllä mäkin täällä yhä pyörin, valitettavasti. :grin:

Mikäli sulla tuosta modauksesta on hieman kokemusta niin pientä opasta siihen voisit rustailla. Ihan jotain alkeisjuttuja alkaen siitä että mihin kansioon esim tekstuurit laitetaan ja miten ne saa toimimaan. Kaikki vastaavanlaiset pikkuvinkit ovat muiltakin tervetulleita.

Jos alatte moisia väsäämään niin älkää asettako itsellenne mitään hurjia deathlineja niin pysyy ilo touhussa :smile:
 
Tässä yksi kysymys: Miten kaupunkeja voi vallata? Siis kaupunkeja, ei linnoja. Onko joku raja, paljonko tarvitaan insinööri-/pioneeritaitoja (engineering)?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom