NIEUWE RP - LORE + IDEEËN

Users who are viewing this thread

Jome

Oké, dus Jezze en ik zaten laatst een beetje te praten over de verschillende RP's en wat er nou wel en niet goed is en waarom. Ik wou dus een beetje een goede organisatie van de dingen en hoe ik erover denk, en dan kunnen jullie denken '' ja, wat hij zegt klopt '' of '' nee dat klopt niet. '' Bij beiden mag je ook zeggen waarom want daar help je ons weer een stukje verder mee, zodat we de RP telkens kunnen verbeteren i.p.v hoe we nu telkens dezelfde RP herhalen. Want als je erover nadenkt..

- Altijd een of andere orde die opereert uit de schaduw
- Een vijand, meestal in het geloof of een persoon met enorm veel macht die gewoon evil is
- Altijd assasins creed-esque figuren
- Nadruk ligt veel op het vechten, elk karakter is militair gericht, of in elk geval bezig met vechten, begrijpelijk want dat is nu eenmaal het leukst om over te schrijven

Niet speciaal slecht, wel repetitief. Ik heb besloten om als eerste alvast materiaal te verzamelen voor een nieuwe RP, zodat zodra we de interesse een beetje kwijt raken we gewoon een nieuwe RP klaar hebben liggen. Mijn ideeën waren als volgt.

- Kleinere kaart, waardoor je
  - meer interactie krijgt
  - geen posts krijgt waarin niets gebeurt behalve reizen van een plek naar de ander
  - minder facties waardoor de belangrijke facties naar voren komen
- Een limiet op het aantal karakters dat je mag hebben aan één kant (indien er sprake is van een twee kanten conflict)
  - hierdoor is er aan beide kanten altijd wel rollenspel i.p.v nu alleen aan de kant van bijvoorbeeld Rindar.
  - minder karakters aan één kant, het is meer gebalanceerd waardoor je een tegenspeler hebt.
  - je een neutraal karakter kan hebben dat bijvoorbeeld meer zijn eigen doelen behartigt.
- Meerdere ordes en gildes toevoegen i.p.v één gilde van de schaduw / assasins creed esque orde.
  - kleine oorlogen op het formaat tien tegen tien gevechten, orde tegen orde, gilde tegen gilde, orde tegen gilde, gilde tegen orde.
  - een verzameling van mensen met dezelfde kwaliteiten.
  - neutrale karakters kunnen zich aansluiten bij gildes zodat er ook een verhaal ontstaat over hun beroep.
  - ordes zullen gericht zijn op militaire doeleinden, denk aan een orde van de Blauwe Kraai waarin bijvoorbeeld ridders zitten die uitkomen voor de Blauwe kraai,
    etcetera.
- Meerdere geloven bedenken, of één geloof bedenken
  - een geloof dat door iedereen geloofd word (los van eigen karakters, keuze daarin vrij) door het hele continent, los van factie.
  - niet noodzakelijk maar mogelijk wel de '' slechteriken '' zoals ze nu worden afgebeeld.
  - kunnen verschillende moralen hebben en een eigen '' orde '' in bovenstaand punt. Denk aan de Paladijnen van het Licht, of de tempeliers.
  - zullen vrijwel altijd neutraal zijn in oorlogen tenzij ze er zelf een rol in spelen.
 
MEER



De kaart.

De kaart is meestal een beetje een moeilijk punt omdat niemand van ons zelf een kaart kan maken en het er ook nog eens goed uit kan laten zien. Hiervoor editten we meestal zelf een kaart en flansen we wat in elkaar. Omdat ik zelf op zoek ging naar een kleinere kaart heb ik gekeken en de volgende kaarten gevonden.

the_lorelands___fantasy_map_by_djekspek-d4zzlai.jpg
Deze kaart kan ik gemakkelijk opdelen in twee/drie verschillende landen, en het met wat tijd in een paint programma het er nog redelijk uit kunnen laten zien ook. Het is relatief klein en zal genoeg zijn voor twee grootmachten, '' Rindar en Iros '' en een klein neutraal land dat zich als handelsland vestigt of iets anders, hoe de spelers het willen invullen.

the_hecinian_peninsula_by_abstractality-d5a2no6.png
De tweede kaart is iets abstracter en groter. En best wel straight-forward, wat ook handig is. Het nadeel is dat we weinig meer kunnen invullen naar onze eigen wensen, de grenzen zijn al gelegd, de namen zijn al gegeven.. etcetera, we kunnen weinig meer zelf bepalen. Ook zijn er veel rijken wat ik best wel irritant vind omdat we meestal twee van deze rijken gebruiken en de rest vergeten. Rindar en Iros zijn veel in gebruik, over de rest hoor je eigenlijk weinig. Er zijn dan wel plannen mee, maar eigenlijk boeit niemand dat want het speelt zich in de toekomst af en meestal raken de RP's vast doordat iedereen interesse verliest en komen deze plannen nooit aan bod.

Ikzelf zou dus voor de eerste kaart gaan, maar oké, dat kan worden overlegd en misschien heeft een ander betere kaarten.



Magie.

Jezze had het erover dat hij meestal niet zo graag met magie speelde waar ik best in kon komen, het is nogal iets wat voor de een anders is dan de ander. Ook is het makkelijk om met magie OP te worden, en daarbij kijk ik vooral even in de spiegel want ik weet dat ik dat best nog wel eens doe. Dat komt omdat je vaak bij een magiër denkt aan een onwijs krachtig persoon, denk aan een Gandalf of Saruman in Lord of the Rings, beide onwijs krachtig (stampen beiden legers plat met hun piemeltjes) en hebben gewoon simpelweg epische momenten en '' aanvallen. '' Het is ook makkelijker een mooi beschreven aanval te maken met magie omdat je creatief kan zijn terwijl vechten met zwaard, speer of ander wapen vaak nogal recht toe recht aan is. Ik steek je, jij valt dood neer, en zo verder naar de volgende vijand. Daarom word magie vaak als OP gezien, wat het ook wel is. Ik denk dat we dit het beste per RP kunnen aanwijzen, zouden we magie toestaan of niet? En zo ja, tot welke vorm? Misschien alleen magie zoals bezweringen. ('' Ik vervloek je, en je familie, dat ze duizend jaar tegenspoed op zich zullen krijgen! '' waarna vervolgens de vader van de familie sterft, al hun gewassen sterven en de moeder ernstig ziek word.) of laten we het toe in gevechten? Graag hierop jullie meningen, is iets wat ik niet alleen kan noch wil bepalen omdat sommigen hier gewoon hun mening niet over hebben laten horen.



Karakters.

Naar mijn mening zijn er veel mensen die gewoon goed zijn in alles wat ze doen. Zonder hierbij beschuldigingen te uitten van JIJ DOET HET FOUT EN JE MAG NOOIT MEER MEEDOEN! wil ik even als voorbeeld geven een steamgesprek tussen mij en Roran waarin ik voorstelde dat er een sluipmoordenaar achter Halt en Ilse terecht zou komen en Gareth zich zou opofferen en een kruisboogpijl zou opvangen voor hen. Dit werd begroet door een '' nee '' gevolgd door '' dat zou Halt direct opmerken. '' Ok.
Wederom, geen beschuldiging, uiting van woede, liefdesverklaring of wat dan ook, maar een voorbeeld want iedereen heeft deze momenten en sommigen meer dan anderen. Maar niemand is perfect en dat geld ook voor je karakters. Er kan altijd wat gebeuren en in deze situatie was bijvoorbeeld Halt in een beleg, een situatie waar hij niet erg bekend mee is en dan gebeuren er wel eens dingen die normaal niet zou gebeuren. Wederom, niemand is perfect. Dus af en toe zal je karakter iets niet opmerken, een gevecht verliezen, een situatie fout inschatten, etc. Noem het maar op. Ik denk dat we het hier allemaal wel mee eens zijn maar dat is eigenlijk heel hypocriet want iedereen doet dit. Daarom is het geen probleem als we vanaf nu gewoon zeggen '' Nee hoor, iedereen maakt fouten '' waardoor de ander er even aan herinnerd werd dat zijn personage niet alles supergoed kan.



Tegenspelers.

Ik merk dat iedereen het liefst aan één kant van het verhaal zit, en vaak '' de goeierikken '' want ja die zijn gewoon ongelooflijk tof met hun witte pantser en hun engels-vleugels. Toch? Nouja, ik vind het zelf leuker om de slechterik te spelen in het verhaal, of in ieder geval iemand die vaak moord. Want die mensen zijn er ook, niet iedereen kan strijden voor gerechtigheid, niet iedereen is de held die Gotham nodig heeft. Ik weet dat dit moeilijk gaat zijn om te controleren want het ligt 'm meer aan persoonlijke voorkeur van '' het goeie '' en de vorming van '' het kwade '' en daarom denk ik dat het noodzaak is vooraf af te spreken dat A) er enkele mensen een karakter aanmaken bij '' de slechterikken '' of B) er een oorlog word gestreden tussen twee neutrale facties die gewoon oorlog hebben omdat het kan, zodat er geen slechterikken ontstaan. Voorbeeld: '' het licht '' word afgebeeld als slecht. Wat nou als '' de schaduworde '' als slecht was afgebeeld, juist dan zat iedereen bij het Licht.
Een betere oplossing zou zijn het zo te doen als Rindar en Iros, twee landen die oorlog hebben waarin geen van beide de slechterik is, hierdoor waren er mensen die bij Rindar streden en bij Iros en dat maakt het een stuk leuker voor mijn gevoel. Ik weet niet hoe jullie erover denken maar dat is hoe ik erover denk.

 
Over die super-personages:

Omdat iedereen daar zo'n ******** OP magie heeft, en ik daar niet van hou zijn die van mij super extreem goed in wat zij doen. Richard en Merkus maken Roran direct in met magie. Dus is hij uberleet zwaardvechter ;D




Ik zou de eerste kaart pakken met een game of thrones-achtige verdeling:

Een paar grote huizen (5-:cool:, geregeerd door een koning. Elk huis is heel trots, machtig etc etc... en vormen de basis van het rijk. De oude koning gaat er stilletjes aan aan (ziekte, moord, ouderdom) en het rijk breekt in burgeroorlog uit tussen de verschillende huizen.

"The Cold" kunnen we goed gebruiken als 'het gebied achter de muur' van game of thrones. Er leven alleen woesteling (niet echt woestelingen, ook gewone mensen, iets als Germanen tijdens Rome) daar in die barre koude. Er is een grote muur om het rijk van 'the cold' af te splitsen, de grote Noordelijke muur (duh). Er leeft nog iets gruwelijkers daar. Vele eeuwen zijn ze niet gezien, in de vergetelheid geraakt en als fantasietjes verkondigd in het huidig tijdperk, maar nu staat de koude dood weer op. Als er mensen in die vreselijke koude sterven, staan ze met ijslbauwe ogen als quasi-zombies weer op. (opnieuw, zie game of thrones - white walkers) of iets in die aard. Zij worden in de end-game de grote vijand, terwijl early en mid-game alles om de burgeroorlog zal gaan.

BTW, geen magie ;D Alleen mssn fabeltjes over magie die er vroeger was, en minieme kenmerken van toen. Misschien zelfs de zeldzame (hyper zeldzaam) persoon die er zelfs iets fatsoenlijks over weet.



Maar een idee he ;D
 
Ik ben het wel eens met de meeste punten en zou het niet erg vinden om een nieuwe RP NAAST de huidige RP te maken. Een RP met magie etc. en het oldschool stuff van ons en een RP met deze regelstelling etc.
Maar ik post later op de avond wel iets, wat misschien leuk zou zijn voor de nieuwe RP.
 
Even mijn gedachten ordenen over deze subjecten. Ik ben het niet 100% met je eens, maar je hebt wel enkele sterke punten.


De kaart

Aangezien niemand van ons echt meesterlijke kaarten kan maken (Voor IoA was dat een Oblivion kaart met allemaal lijntjes op getekend via paint; bovendien was dat een heel onnauwkeurige kaart gezien bv. Ys in een grote zee lag en niet door slechts een kleine greppel gescheiden was van de rest) spreekt het voor zich dat we voorgemaakte kaarten gebruiken en aanpassen. Daar offeren we al een gedeelte van onze vrijheid op, maar dat is niet erg. De namen van rivieren of bergketens zijn neutraal en maken geen zak uit; who cares of dat nu het Taygetos-of het Pindos gebergte heet? Nobody. Wat ik wel vind is dat we, als er verschillende landen zijn, deze zelf kunnen bepalen. Veel te voorgekauwde kaarten zijn dus stom. Ergens moeten we nog een discretionaire ruimte hebben om zelf een wereld te scheppen om in te RPen, anders is de lol er veel te snel af. Wat de grootte van de kaart betreft, vind ik dan weer dat een te kleine kaart te krap is. Ja, het is leuk dat er zo meer interactie is, maar een grotere kaart laat meer keuze aan de spelers. Als er bovendien stukken land zijn waar nog niets is aangeduid, is het zelfs leuker omdat de spelers dan zelf daar iets kunnen invullen - met de regel: het beste idee wordt ingevoerd.



Magie

Ben het 99% met je eens. Ik vind magie ook niet echt leuk, daarom dat mijn personages nooit magische gaven hebben of shiz. Voor mij heeft het iets weg van een 'cheat mode' of is het in ieder geval een 'story-breaking element'. Sorry voor de magie-fans hier, maar ik ben niet voor magie. Je kunt het nog zo veel matigen als je wilt, ergens blijft magie wel OP. (bv. de toekomst voorspellen; geeft niet rechtstreeks voordeel in een gevecht, maar je kan zo wel die sluipmoordenaar ontdekken of dat gevecht voorspellen etc...). Als je dan toch magie wil invoeren, zorg dan dat iedereen magie heeft en maak er duidelijke regels rond, punt.



Personages

Ik ben het wel met je eens, elk personage maakt fouten, maar dan moeten ze de gelegenheid hebben om die te maken. Laat ze bij voorkeur belangrijke of zelfs doorslaggevende fouten maken. Je moet je ook niet te veel hechten aan je personages: als je er iets te veel hebt, laat er dan een paar dood gaan of zo. Wat ik soms wel merk is dat er vrij veel stereotypen gebruikt worden. Niet dat stereotypen slecht zijn, integendeel, want die zijn pas slecht als die stereotypen daarbij nog eens clichés zijn. (Als je het echt niet kunt laten, mag je me via pm vragen wat ik eerlijk van je personages denk; ik verwacht wel een eerlijk antwoord over mijn personages terug.) De meeste van ons RPen nu al bijna 3 à 4 jaar, dus hebben de meeste ook wel een beetje ervaring opgedaan. De tijd van "lol 3 huscarls kill 30 kniggets" in FactionWars is grotendeels voorbij, en steeds zetten we een stap dichter naar het realistische toe. Je personages moeten geen boerekinkels zijn waarbij je bij elke post beschrijft hoe ze de koeien gemolken hadden, maar het moeten nu ook geen überheroes zijn. Wat wel kan is een gulden middenweg, een soort 'voorbestemdheid', maar dan 'light'. Je personages moeten zich gewoon onderscheiden van alle andere mensen, anders had je evengoed niet kunnen meedoen.



Tegenspelers

Wat dit betreft ben ik van mening dat er wel moeite is gedaan om ook de 'bad guys' perspectief te geven. De 'bad guys' vechten met een neutrale partij tegen een andere neutrale partij. (Licht+Iros vs. Rindar) Op zich een leuke combinatie, ware het niet dat het Licht an sich niet de bad guys zijn. Zij hebben hun motieven en lijken gewoon slecht omdat iedereen (en nu zeg ik het cru) een beetje te veel Assassin's creed gespeeld heeft en hun daarom als de bad guys moet beschouwen. Probeer die van het Licht dan op z'n minst te beschouwen als een vijand in de neutrale zin, zoals Rindar en Iros. Twee neutrale partijen tegen elkaar is natuurlijk het makkelijkst en het eenvoudigst, maar ook het repetitiefst. Zoals het nu is, is het bijna net goed. (Iros+Licht vs Rindar en  Belim vs Daernis en Norlos die afwacht). In deze RP hebben we ons best gedaan om niet allemaal 'lol yay schaduworde = the awesomest' te gaan, maar dat kan nog ietsje verder.
 
HHmmm...Ben begonnen aan een kaart.
Zeg maar wat jullie ervan vinden.
Grootste stippen zijn de hoofdsteden, middelmatige stippen normale steden en kleine stipjes zijn dorpen.
Forten/kastelen lijken me duidelijk zat.  :lol:
Ben aan de namen begonnen en zal dit hopelijk morgenavond verder af kunnen maken.
Techtijd : Liefst de tech van de Donkere eeuw. Dus geen ridders in plaat harnassen of kruisbogen etc. etc. , maar krijgers in volle malienkolders. Dus zoiets als het feodaal tijdperk geval.

Mijn voorstel is dan ook : Laten we nog een RP starten, maar degene die bezig is, mee doorgaan. Dan kunnen we kijken welke beter draait en welke RP we het meeste aandacht aan besteden.

De kaart :
rpkaart.png

Zijn twee facties en één neutrale.
Zeg maar wat jullie ervan vinden, wil best ook een andere kaart maken met tot een max van 5 a 6 facties of de kaart groter maken, voor mensen die later met hun charr een eigen rijk willen stichten.
 
Het tijdperk? Hebben we daar al over nagedacht?

Ik heb enkele suggesties:


Vroege middeleuwen (500-1000):
Gewoonlijks leer, maliën zijn enkel voor de elite

Middeleeuwen (1000-1300)
Padded en leather is de standaard, het beste is hogekwaliteitsmaliën, maar ook al zeer veel gewone maliën.

Late Middeleeuwen (1300-1500)
Vooral coat of plates, maliën, padded, maar ook al plate, partial plate etc...
 
Meeste punten zijn al wel gedekt, maar ik denk dat er nog wel wat bij kan.

Karakters
Wat ik nog eigenlijk mis bij karakters zijn hun angsten en zwaktes. Vaak komen voornamelijk de beste punten van de karakters naar voren, terwijl de zwaktes toch wel de boel wat gebalanceerder kunnen maken. Goed voorbeeld van een bio die alles wel zou dekken:

Character's Full Name:

Character's Date of Birth (month and day):

Character's Age:

Character's Gender:

Character's Nationality:

Character's Skin Colour:

Eye Colour:

Hair Colour:

Hair Length:

Body Markings:

Occupation:

Interests:

Style of Dress:

Likes:

Dislikes:

Fears:

Allergies:

Personality:

Appearance:

Brief History:
Sommige dingen zijn dan wel wat minder van toepassing dan de andere, maar de basis is prima. Hiermee bedoel eigenlijk, elk karakter moet iets van een zwakte hebben. Het zou niet normaal zijn als een karakter alles kon en nergens bang voor zou zijn bijvoorbeeld.

Kaart
Kaart kan inderdaad wel kleiner, maar niet te klein als MR al aangaf. Het makkelijkst is denk ik, maak een kaart van een continent, met max. 4-5 landen. Deze hoeven geeneens zo groot te zijn. Je kan per land makkelijk een cultuur bepalen, pak die gewoon uit Native of verzin er wat anders voor. Elk land kan bv. zijn nationale crisis hebben, wat je kan gebruiken voor je verhaal. Hoeft niet natuurlijk, maar het kan wel. Land 1 kan problemen met een giga-bandieten troep, de één met een voedsel crisis, de ander met een burgeroorlog enz. Het verhaal rond de facties kan je ook heel gemakkelijk maken, ze willen gewoon allemaal controle om het continent. Niets meer en niets minder. Hoe simpeler je het houd, hoe gebalanceerder het is aan het eind.

Goed-en-Kwaad
Wat je ook wilt, is dat mensen meer tegen elkaar gaan spelen, dan met elkaar. Tenminste, dat lijkt mij leuker. Met elkaar meespelen is ook leuk, maar wat meer player vs. player lijkt me leuker. Nu is de Order van het Licht de gedoodverfde bad guy, dus iedereen richt zich daar op. Dus wat je wilt is het vermijden van een goed-en-kwaad scenario. Liever zie ik dat dit helemaal verdwijnt in de volgende RP. Laat de karakters bepalen wat goed of kwaad is. Het is lastig, want vaak heb je dat in de RP mensen samen bepalen wie de bad guy is. Dit is geen probleem, zolang niet dit iedereen dit doet op dezelfde factie/groep naar mijn mening. Leukste lijkt mij als je een aantal spelers aan verschillende kanten hebt staan, die elkaar beschouwen als een vijand. Dat is al een stuk leuker dan zelf je tegenstander te moeten schrijven.

Magie
Persoonlijk ben ik geen voorstander van magie, in ieder geval in zo'n verre dat het word gebruikt in gevechten. Als het in verhaal zou worden gebruikt, als eerder gezegd als fabels/legenden, dan vind ik het prima. Maar dat is mijn persoonlijke mening.



Ik vind de huidige RP wel zeker potentie hebben om eerlijk te zijn. Karakters zijn best interessant en zit al aardig in het verhaal om eerlijk te zijn. Om een RP ernaast te beginnen is prima. Ben alleen bang dat ik dan minder ga schrijven :razz:. En ja, studie en alle rotzooi komt er ook weer aan. Dus moet daar ook weer mee bezig.
 
MorningRain said:
Even mijn gedachten ordenen over deze subjecten. Ik ben het niet 100% met je eens, maar je hebt wel enkele sterke punten.


De kaart

Aangezien niemand van ons echt meesterlijke kaarten kan maken (Voor IoA was dat een Oblivion kaart met allemaal lijntjes op getekend via paint; bovendien was dat een heel onnauwkeurige kaart gezien bv. Ys in een grote zee lag en niet door slechts een kleine greppel gescheiden was van de rest) spreekt het voor zich dat we voorgemaakte kaarten gebruiken en aanpassen. Daar offeren we al een gedeelte van onze vrijheid op, maar dat is niet erg. De namen van rivieren of bergketens zijn neutraal en maken geen zak uit; who cares of dat nu het Taygetos-of het Pindos gebergte heet? Nobody. Wat ik wel vind is dat we, als er verschillende landen zijn, deze zelf kunnen bepalen. Veel te voorgekauwde kaarten zijn dus stom. Ergens moeten we nog een discretionaire ruimte hebben om zelf een wereld te scheppen om in te RPen, anders is de lol er veel te snel af. Wat de grootte van de kaart betreft, vind ik dan weer dat een te kleine kaart te krap is. Ja, het is leuk dat er zo meer interactie is, maar een grotere kaart laat meer keuze aan de spelers. Als er bovendien stukken land zijn waar nog niets is aangeduid, is het zelfs leuker omdat de spelers dan zelf daar iets kunnen invullen - met de regel: het beste idee wordt ingevoerd.

Dat de kaart kleiner is, wilt niet zeggen dat invloeden uit het buitenland compleet weg zijn, het geeft gewoon meer vrijheid details in te voegen over de landen die iedereen gaat gebruiken op zeker, en als iemand anders een oosterse samurai wilt aanmaken dan zou die best nog wel eens via de boot naar dit land zou kunnen gekomen zijn, of misschien is deze kaart wel een kaart van een miniscuul eilandje en ligt er een kilometer van de kust af een super groot land met daarin meer facties. :grin:
 
Say the word en zal proberen een grotere kaart maken.
Dat zal ook meteen ruimte geven om meer soorten terein ( besneeuwde etc. ) gebieden geven.
Dus, mij maakt het weinig uit.
 
Lore van naties :

Naam :
Norsk, het rijk van het ijzige Noorden.

Naam huidige leider :
Hoge Koning Grulf Bloedbijl.

Cultuur :
Nords

Religie :
Noors.
Een geloof die geen altaren of tempels bouwt voor haar goden/godinnen, maar oude en heilige plaatsen gebruikt om offers ( waaronder ook mensen ) te offeren aan haar grimmige en wrede godheden. De mensen zeggen dan ook dat de koude en nogal ongunstige klimaat een test van hun goden, om zo ervoor te zorgen dat alle lafaards en zwakke uit de bevolking worden uitgeroeid. Daarnaast vinden de Norsk krijgers het ook belangrijk om hun oorlogsgoden te eren door zoveel mogelijk bloed van hun vijand of hun zelf in een slag te laten vloeien, anders zullen ze bij de volgende slag minder gunst krijgen van hun goden.

Ges samenvatting :
Het rijk van Norsk bestaat al erg lang. Het was er al voor de opkomst van het Oude Imperium en mensen zeggen dat door de taaiheid van de Nords, dat Norsk altijd zal blijven bestaan zolang er maar een groepje Nords blijven leven. Het rijk word geregeerd door een Hoge Koning, die heerst vanuit Helmfall over de twee mindere heren van Vörn en Nordis.
De Nords genieten van een grimmige reputatie. Ze vallen al eeuwen lang de rijken van Alethea, Renwold en Dunkara binnen. Ze zouden zelfs Cotin proberen aan te vallen, maar de rijke republiek huurt Nords in hun legers, waardoor de roofgroepen uit Norsk liever de andere landen aanvallen. Gezien hun geloof en hun mentaliteit, zorgen ze voor veel problemen langs de kusten van die drie landen.

Echter gezien hun wrede en koude klimaat is de rijk van Norsk niet erg rijk. De koning van Norsk komt vooral aan zijn geld door de roven van andere landen en door troepen uit te huren aan de Republiek van Cotin. En hoewel de mensen van Norsk taaie en geharde mensen zijn, hebben geharde mensen ook eten nodig, waardoor Norsk vaak ook gedwongen is om voedsel te importen.
Misschien dat er ooit een dappere krijger de Hoge koning uitdaagt en hem van zijn troon stoot, maar wie durft het tegen een koning op te nemen die meer bloed heeft vergoten dan wie dan ook?
Leger kenmerken :
De hoofdtroepen van het Norsk Rijk bestaan uit grimmige en strijdklare vechtersbazen. Ze strijden en vergieten maar al te graag bloed om hun goden eer te bewijzen. Daarom vechten ze het liefst in gevechten van man-tot-man. Ze vinden de bijl en zwaard de geschikste wapens en vinden bogen lafaardswapens. Speren worden ook met regelmaat gebruikt, die worden aan jongere krijgers gegeven, gezien alleen mannen van status en eer met een echte zwaard of bijl mogen vechten.
Viking_warriors.jpg


De groepen worden Heerbans genoemd en worden meestal geleid door een hoofdman, die weer of zelf opereert tijdens een roof of onder dienst staat van een Thegn ( Heer ) of Jarl ( Hoge Heer, waarvan er maar twee zijn : Vörn en Nordis )

Vloot kenmerken :
Naast de grimmige en bloederige strijders, hebben de Nords een eigen soort van boten : Drakenboten.
Deze slanke en snelle schepen doen zowel dienst als transportvervoer als schepen waarin handelswaren worden vervoerd. Daarom staan de drakenboten van de Nords als onverspelbaar. De ene keer vaart er eentje langs waarvoor je broek vol schijt, maar je totaal niks doet. En dan zal de volgende de meeste van je bemaning uitmoorden en met al je waren ervandoor gaan en je schip zwaar beschadigen, in het minst erge geval. Toch ondanks hun snelheid zijn de drakenboten niet in staat om zoveel troepen te vervoeren als de schepen van de Republieken van Cotin en Lirus

Naam :
Alethea, Rijzende Schild

Naam huidige leider :
Koning Erik Alaric

Cultuur :
Midden-Noordse Rijk
Religie :
Het Oude Geloof met in het noordoosten veel aanbidders van de Heilige Drie

Dit geloof is nog afkomstig van het Oude Imperium, een geloof waarin meerdere goden en godinnen een rol spelen en niet zo een wrede of grimmige karakter hebben zoals die van de Nords. De oude goden zijn ook weer niet dat ze veel om hun aanbidders geven. Erger nog, ze staan totaal onverschillig tegenover de mensheid. Soms lijkt het alsof een begaafd iemand wel de zegen heeft gehad of de goddelijke aandacht van een van de goden, maar dat zijn maar enkelingen en dan zelfs zullen de meeste begaafde personen niet erkend worden door de priesters, tenzij door een zogenaamde heilige boodschap, die uit van alles en nog wat kan bestaan.

De Heilige drie word meer behandeld in de topic van Cotin.

Ges samenvatting :
Als noordelijkste provincie van het Oude Imperium, heeft Alethea altijd te kampen gehad met rooftochten van Norsk en enkele van Cotin. Alethea heeft een zware tijd gehad en bleek daarna een tijd verloren te gaan aan de Nordse invloeden, als het niet aan Krammos had gelegen, die hun te hulp kwamen en ervoor zorgde dat Alethea weer erboven kwam. Erger nog, Alethea combineerde de Nordse en Midden cultuur tot een, waardoor er zelfs gezegd word dat Alethea er zelfs beter en sterker van geworden is!

Echter heeft Alethea niet de religie overgenomen van de Nords, maar de gesettelde Nords hebben die van de Middlanders overgenomen en eventuele Cotin immigranten. Het Oude Geloof en de geloof in de Heilige drie zorgde er wel voor dat de meeste Nordse immigranten een minder hard leven gingen leiden en dus niet zo grof en taai werden als hun Nordse broerders in hun land van herkomst, maar zorgde wel voor dat Alethea een mengelmoes van Middenlandse en Nordse cultuur kreeg.

Leger kenmerken :
Het leger van Alethea is een mengelmoes van Nordse tradities en een soort van weerspiegeling van het Oude Imperium. De Nordse tradities zorgde ervoor dat hun vechters een meer wrede en brute manier van vechten aannamen, maar ook dat de boog een minder belangrijke rol ging spelen. Daarnaast zorgde ervoor dat de discipline van haar troepen naar beneden ging, sinds nu eer voor de individu belangrijker werd dan de groep.
Ook de ruiterij, die een redelijke rol speelde in het Oude Imperium, werd minder belangrijker. Toch ondanks dat de legers van Alethea een kleinere en minder goede variatie van ruiters en boogschutters heeft, zijn haar voetsoldaten van zeer goede kwaliteit. Met geweldige schoktroepen, grote invloed van Norsk, en de getrainde voetsoldaten zijn de troepen van Alethea toch een gevreesde vijand.

Ruiterij :
Norman_knight.jpg

Typische voetsoldaten :
dhm1173.jpg

dhm1168.jpg



Vloot kenmerken :
De vloot is niet zo heel anders dan die van de Nords. Alethea heeft langboten, wat een soort van drakenboten zijn, maar meer troepen kunnen vervoeren ten koste van snelheid en kracht. 


Naam :
Cotin, de Republiek van het Noorden.

Cultuur :
Nieuw Midden

Naam huidige leider :
Doge Castor, de Edelmoedige

Religie :
Drie Heilige.

1ste Heilige : Cornis, de heilige die de handelaren bewaakt en ervoor zorgt dat de afspraken van een contract in stand worden gehouden. Tevens de heilige voor handelaren en beroepen die met geld te maken hebben.
2de Heilige : Vica, de heilige maagd die ervoor zorgt dat gerechtheid word uitgevoerd en is de heilige voor soldaten, wachters en bewakers etc.
3de Heilige : Nimos, de Heilige vaarder die op de vissers, vaarders en zeelui past. Ook de heer van aardbevingen en paarden.

Ges samenvatting :
Cotin ontstond eerst als een kolonie, net als Lirus, maar toen het Oude Imperium ten onder ging, namen de rijke handelaren de touwtjes in handen. Na een bloederige burgeroorlog op het eiland, wisten de rijke handelaren de adel eruit te werken en zelf de macht te grijpen. Zo kwam de Republiek van Cotin tot stand en al snel voerde die over de zeeën heen, om overal handel te drijven.
Echter kregen ze al snel met, letterlijk, moordende concurrentie. In het westen plunderde en vielen de Nords de schepen en handelsposten van Cotin aan en bleken de rijke en vele schepen van Cotin niet op te kunnne tegen de meer vastberaden Nordse vloot en troepenmacht. Zelfs met grote huurlegers lukte het de Doge's van Cotin niet om hun macht in Norsk uit te breiden of zelfs een klein gebied te veroveren en te behouden. Uiteindelijk leed het tot de Republiek sommige Heerbans begonnen in te huren als huursoldaten, waardoor ze effectief rooftochten van andere Nords konden stoppen.
In het oosten was het een andere verhaal. Met de Republiek van Lirus, die precies dezelfde geschiendenis, op de Nordse dreiging dan, deelde, waren beide Republieken elkaar niet bepaald, vriendelijk gezind. Zowel op buitendelandse markten als op zee, voeren de beide Republieken een lange en bittere oorlog met elkaar uit, die niet van ophouden af weet en waarschijnlijk, zoals de meeste vrezen, voorlopig niet zal stoppen.
Leger kenmerken :
De echte leger van Cotin is zwak. Hun soldaten zijn goed uitgerust, maar slecht getraind en hun moraal is nogal laag. Dat is de reden waarom de Nords met gemak ze elke keer wisten weg te slaan. Om die reden huurt Cotin liever huurlingen uit Norsk en Alethea in dan om zelf een leger op te richten. Cotin heeft zelfs huurlingen uit Krammos geprobeerd te huren, maar tot hun bittere spijt heeft dat tot niets geleid en toen ze met een oorlog dreigde, raakte ze veel meer kwijt dan ze wonnen. Toch stopt het niet de ambitie die de inwoners van Cotin hebben.
Vloot kenmerken :
De vloot van Cotin is niet zo heel speciaal. Het is hetzelfde als de Middlandse rijken, dus voornamelijk schepen zoals de kog :
hansa%20cog.JPG
 

Naam : Krammos, de opvolger.
Cultuur :
Oud - Imperisch
Religie :
Het Oude Geloof

Ges samenvatting :
Van alle rijken, is Krammos de werkelijke erfgenaam van het Oude Imperium, dat eens de rijken van Krammos, Alethea en Renwold bestond. Toen dat Oude Keizerrijk in elkaar stortte, bleef Krammos ondanks al die tijd trouw aan de tradities en manieren van het Oude Imperium. Krammos is daardoor een rivaal van Renwold op culturele niveau als op militairsche niveau. De steden van Krammos zijn namelijk nog steeds onder zware invloed van het oude Imperium. Haar steden zijn groot en rijk, met zowel kunst als prachtige architectuur.
Door die rijke erfenis van het Oude Imperium is Krammos een bittere vijand van zowel Renwold als Lirus. Renwold claimt dat hun de beste erfgenamen zijn van het Oude Imperium en zeggen dat het rijk van Krammos slechts een slechte na-aaper. Lirus is haar wrede koloniale tijd niet vergeten en zou graag ooit met een invasie Krammos tot stand willen brengen. Echter doordat Lirus haar landlegers niks waard zijn en alleen kan rekenen op haar vloot, iets wat Krammos nauwelijks tot niet gebruikt, is het een verloren droom van Lirus.
Toch, een screen van een aanvallende Lirus vloot die de havenstad Fyar probeerde aan te vallen :
32132132126751TW-Rome-II_Na.jpg


Leger kenmerken :
Zoals de cultuur een herrinering is aan de verleden van het Oude Imperium, zo is het ook met het leger van Krammos. Echter voor meer mobiliteit, heeft Krammos meer gekozen voor strijders malienkolders en partial plate. Ze zijn ook niet allemaal experts op één gebied, maar concentreren zich op alle gebieden. Hierdoor zijn de legers van Krammos gevreesd en terrecht. Naast goed getraind en uitgerust, is het moraal ook erg hoog. Dit komt mede vanwege het feit dat Krammos geen dienstplicht kent, maar dat vrijwilligers zich aanmelden. In benarde situaties roept het wel ''levies'' op, maar doet het alleen wanneer ze merken dat ze de situatie niet meer de baas zijn.

Ruiterij van Krammos :
--> Een Edelman/Elite ruiter :
ancient_sasanid_cataphract_uther_ox.jpg

--> Een normale ruiter :
byzantine-cavalryman.jpg

Typische voetsoldaten :
bizantin.jpg

Varangian_Guard.jpg

Boogschutters :
picture.php

Vloot kenmerken : 

Naam :
Cultuur :
Religie :
Ges samenvatting :
Leger kenmerken :
Vloot kenmerken : 

Naam :
Cultuur :
Religie :
Ges samenvatting :
Leger kenmerken :
Vloot kenmerken : 


Naam:Renwold, schild van het Westen.
Naam huidige leider: Koning Hendrik Albelin
Cultuur : Middlands
Religie : Voornamelijk het Nieuwe geloof (uitgelegd in Dunkara), maar hier en daar aanbid men nog steeds de goden van het oude Geloof.
Ges samenvatting :
Renwold is net als Krammos een oude overblijfsel van het Oude Imperium. Toch zijn ze een andere nieuwere weg in geslagen dan Krammos en vormde zich om tot een eigen natie met een eigen cultuur. Toch noemen ze zichzelf de echte opvolgers van het Oude Imperium, ondanks het feit dat ze de meeste tradities van het oude Imperium.
Zo is het meer een feodale koningrijk geworden. Doordat ze een claim leggen dat ze echt erfgenamen zijn van het Oude Imperium, is de relatie met Krammos er niet beter op geworden. Er zijn al bloederige oorlogen en veldslagen geweest tussen beide grootmachten en men kan al zeker zeggen dat er weer een volgende op komst is.
Leger kenmerken : Is een land dat graag zijn zware ridder cavalerie inzet, ondersteund door proffesionele voetsoldaten en hangboogschutters. Er wordt fel getrained onderling en in formatie, en hun generaals zijn bedreven tacticussen. Elk dorp moet reserve boogschutters hebben klaarstaan, en de nobiliteit brengt elite ridders voort, terwijl de legeracademies die uniek zijn aan Renwold proffesionele voetsoldaten klaarstomen. Alle andere buurtlanden waren jaloers op de proffesionele legers, en hebben het idee van een legeracademie naagedaan, met varierend succes. Hoe dan ook, de proffesionele voetsoldaten van Renwold blijven de beste. Krammos werpt hiertegenin hun ervaring met afgestegen ridders.

Typische ridders:
knight.JPG

dhm1169.jpg

Typische infanterie:
footmen.JPG

agincourt-429x362.png

Typische handboogschutters:
archer.JPG

EnglishInfantry.jpg

Vloot kenmerken :  Geen prominente vloot. Een kleine handelsvloot, maar bezit ook grote oorlogskogges uitgerust met katapulten en ballistas.


Naam :
Cultuur :
Religie :
Ges samenvatting :
Leger kenmerken :
Vloot kenmerken : 

Edit : ben er nog mee bezig, maar heb alvast Norsk gedaan. :wink:
 
Naam:Renwold, schild van het Westen.
Naam huidige leider: Koning Hendrik Albelin
Cultuur : West-Europees/Engels
Religie : Voornamelijk het Nieuwe geloof (uitgelegd in Dunkara), maar hier en daar aanbid men nog steeds de goden van het oude Geloof.
Ges samenvatting : Door vele oorlogen tegen Krammos, vooral om macht, geld en land is Renwold geworden zoals het nu is. Ook heeft het vele oorlogen gestreden tegen Dunkara, vanwege de dreiging van invallen, en het verspreiden van het Nieuwe Geloof.
Leger kenmerken : Is een land dat graag zijn zware ridder cavalerie inzet, ondersteund door proffesionele voetsoldaten en hangboogschutters. Er wordt fel getrained onderling en in formatie, en hun generaals zijn bedreven tacticussen. Elk dorp moet reserve boogschutters hebben klaarstaan, en de nobiliteit brengt elite ridders voort, terwijl de legeracademies die uniek zijn aan Renwold proffesionele voetsoldaten klaarstomen. Alle andere buurtlanden waren jaloers op de proffesionele legers, en hebben het idee van een legeracademie naagedaan, met varierend succes. Hoe dan ook, de proffesionele voetsoldaten van Renwold blijven de beste. Krammos werpt hiertegenin hun ervaring met afgestegen ridders.

Typische ridders:
knight.JPG

dhm1169.jpg

Typische infanterie:
footmen.JPG

agincourt-429x362.png

Typische handboogschutters:
archer.JPG

EnglishInfantry.jpg

Vloot kenmerken :  Geen prominente vloot. Een kleine handelsvloot, maar bezit ook grote oorlogskogges uitgerust met katapulten en ballistas.
 
Dit is wat ik bedoel met te veel, ik zie geen hand voor ogen meer en zie eerlijk gezegd de grote lijnen niet meer in het verhaal wat jullie allemaal opschrijven.
 
Vuurvos said:
Dit is wat ik bedoel met te veel, ik zie geen hand voor ogen meer en zie eerlijk gezegd de grote lijnen niet meer in het verhaal wat jullie allemaal opschrijven.
Wacht nou even, ik post zo dadelijk anders wat er gaande is in de wereld.
Dan is alles duidelijk. :wink:
 
Het is te veel, de wereld is te groot, we gaan 70% van die dingen NOOIT gebruiken. Het kost alleen maar meer werk en maakt alles verwarrender.
 
Laat me het anders afmaken en dan de menigte laten stemmen?
MR en Jezze hebben nog niks gezegd/besloten.

Desnoods verkleinen we de wereld tot alleen het vasteland of tot enkele facties.
 
Back
Top Bottom