Familiewapen van de Giselberts (1167-1242)?

Users who are viewing this thread

Ffkes foto gepakt

Ik ga Luxemburg moeten nerfen, het is een goeie plek om te starten en de rivieren gebruiken om naar het Noorden te expanden.

Brabant brengt het meeste troepen per beurt op
Dan Vlaanderen & Friesland
Dan Holland
en dan de rest

RISK001-1.jpg
 
Renkoo said:
Frisicus said:
Renkoo said:
Frisicus, Kom jij ook uit friesland?
Hinget er fanôf wa soks freechet, komsto ût Fryslân?  :wink:

Ja wis kom ik ek ût Fryslân, Mei ik freagje wer Jo ût Fryslân komme?
Sorry, mar ik jouw neat samar saken as namme en plak troch op in foarum (ik ried elts oan sa te hanneljen). En ik bin in 'do' en gjin 'Jo'.:wink:
 
Frisicus said:
Ik zoek momenteel voor de mod Europe 1200 de feodale/allodiale situatie uit van de Lage Landen rond het jaar 1200. Een van de toegevoegde nederzettingen wordt Tilburg. Rond 1200 maakte dit deel uit van de heerlijkheid Groot-Tilburg en werd het geleid door heren die bekend stonden als de Giselberts van Tilburg.

Weet iemand hoe het familiewapen van de Giselberts eruit zag?

Er is een mogelijkheid dat ze er nog niet een hadden, maar dan nog zullen ze wel een symbool gevoerd hebben in hun banieren. Als iemand dat weet, zou dat ook geweldig zijn!

Ik zoek dus niet het wapen van Tilburg.. dit stadswapen werd pas later ontworpen en is deels gebaseerd op een kasteel van een veel latere heer (Van Haestrecht).


Voor de rest:
Momenteel hebben we vier aparte facties: Graafschap Holland, Graafschap Vlaanderen-Henegouwen, Hertogdom Brabant en de Friese Landen. Bisdom Nedersticht-Oversticht, Bisdom Luik en het graafschap Gelre horen (voor als) nog bij het  HRE.

Voor Holland en Friesland heb ik de edelen+ banieren al klaar, voor Vlaanderen en Brabant al wel de edelen en de meeste wapens (m.u.v. de Giselberts), ik moet ze echter nog omzetten naar een banier voor deze Mod.


Bij voorbaat dank. :smile:
Thanks you for the post.
 
Frisicus said:
Dominatus said:
Dit geldt niet alleen voor jullie, maar als iemand een beetje handig is met scene editing of veel informatie heeft over, of de middeleeuwse plattegronden  (+- 1200 n.Chr) van, de steden, kastelen (waaronder kleine steden) en dorpen van de Lage Landen, meld het. :grin:

Dit is een schermafbeelding van de plaatsen die in de Mod zitten:
mbwarband20110220015525.jpg

Voor de plaatsnamen heb ik zoveel mogelijk de bronnen rond 1200 gebruikt, als de plaatsnaam Oud-Frans was is die gebruikt, was hij Midden-Nederlands dan gebruik ik die. Van sommige heb ik alleen maar een naam in het Latijn gevonden en verder een wissewasje van mogelijke oude volkstaal namen, in dat geval heb ik de huidige naam gebruikt.

Voorbeeld: Tilburg is Tilburgensis (rond 1200 n.Chr in Latijn), maar gebruikte namen zijn ook Tilborch (Midden-Duits), Tilbourg (Oud-Frans), hoewel deze iets later worden gebruikt. In zo'n geval gebruik ik het Nederlandse Tilburg omdat dat aan de grond heeft gestaan van de Latijnse naam, anders had het wel Tilborchensis of Tilbourgensis in het Latijn geheten. De gelatiniseerde versie Tilborchensis ben ik wel tegengekomen, echter alleen in een bron uit de vroege 17e eeuw.
Goed bezig.

De naam van Deventer rond 1250 is Daventrie (Daventiae). Er zijn stempels op documenten van rond 1275 bewaard gebleven. Dit is de oudste stempel:
deventer_zegelstempel.jpg


Heb trouwens alleen nog maar de oude versie van jullie mod gespeeld, maar daar is Deventer een berg dorpje  :???:
 
Back
Top Bottom