Gerontis fronste, zoals Peter daar stond zou hij het in nog geen drie minuten uithouden als ze in een gevecht zouden zijn.
Gerontis : doe de malienvest en helm uit en doe ze in deze tas, ze kunnen wel een goede prijs opbrengen.
Peter : maar ik kan ze toch beter gebruiken , voor als we moeten vechten?
Gerontis *schudde zijn hoofd glimlachend* luister knaap, als je wilt vechten dan moet je inderdaad bescherming hebben maar je moet ook snel en licht kunnen bewegen, en aangezien je dat nu niet kan zullen we het moeten verkopen.
Peter : oh...
Ze liepen door, ze zagen een spoor, Gerontis knielde neer en keek er aandachtig naar en telde een paar de sporen en dacht na.
Peter keek geintreseerd toe maar zag niks bijzonders dan een paar afdrukken.
Gerontis : knul, wat zie je als je hier naar kijkt * wijst een spoor aan*
Peter : een gewone afdruk ?
Gerontis *zucht* een afdruk is nooit gewoon, het is een bron van informatie van degen die hem achterliet, en gezien de diepte en pas van het spoor zou ik zeggen dat het van een groep zou komen die ergens heen zijn....waarschijnlijk zijn het er ronduit 10 of meer mensen....kijk maar, als je goed kijkt zie je hier ook sporen of niet ?
Peter knikt en begon het al een beetje te begrijpen, Gerontis legde het verder uit ;
''Kijk, ik zou er ook om kunnen wedden dat de groep groter is, de sporen lopen hier erg op elkaar...
Peter : dus het zouden ook bandieten zijn....toch?
Gerontis *staat op en haalt zijn schouders op* wellicht....kom we gaan die kant op...dan ontlopen we hoppelijk die groep...wacht !
Peter : huh?
Gerontis : je kan niet zomaar lopen, je moet voorzichtig zijn en van te voren als je loopt al denken hoe je een weg door het bos kan banen zonder al teveel geluid te maken, anders loop je recht in een hinderlaag...'
Peter knikt en kijkt en observeert Gerontis, na een paar kritische opmerkingen krijgt hij de smaak al een beetje te pakken.
Gerontis : goed zo knul, als we in praven zijn kan je hoppelijk zonder geluid voortbewegen,sporen lezen en informatie eruit halen en weet je hoe je moet zwijgen....drie goede dingen om mee te beginnen....
Peter : en wanneer leert u me vechten ?
Gerontis *glimlacht* wanneer de tijd rijp is, wanneer de tijd rijp is....