Sverige-Finland i Nato?

Users who are viewing this thread

Othurin said:
Freden i Roskilde kära Modick. Freder sluts efter krig. Första gången Sverige införlivades var det köpt, ja. Den senaste gången var efter ett krig.

Detta spelar boll hur?


Hekko said:
3.
a merging of efforts or interests by persons, families, states, or organizations: an alliance between church and state.


http://dictionary.reference.com/browse/alliance

AFA är en organisation med ett intresse, inte en personallians; fortfarande.
 
Herman har ju koll. Det enda som är lite skagigt är väl det att han menar att det växte ihop. I Ålands och Österbottens fall gäller det ju nog, men gällande egentliga Finland och Tavastland etc. Blir antagandet liiiiiite mera skakigt. Biskop Henrik och bonden Lalli är ju ett exempel.
 
Thokan said:
Othurin said:
Freden i Roskilde kära Modick. Freder sluts efter krig. Första gången Sverige införlivades var det köpt, ja. Den senaste gången var efter ett krig.

Detta spelar boll hur?


Hekko said:
3.
a merging of efforts or interests by persons, families, states, or organizations: an alliance between church and state.


http://dictionary.reference.com/browse/alliance

AFA är en organisation med ett intresse, inte en personallians; fortfarande.
Köper gör man med pengar. Krig utkämpar man med soldater. Det är en stor skillnad. Dessutom såg jag nu att jag råkade skriva Sverige införlivades, skulle vara Skåne... oops
 
+1
Thokan said:
Hekko said:
3.
a merging of efforts or interests by persons, families, states, or organizations: an alliance between church and state.


http://dictionary.reference.com/browse/alliance

AFA är en organisation med ett intresse, inte en personallians; fortfarande.
Det är samma sak. Ett fackförbund, en intresseorganisation, är en allians lönetagare emellan, t.ex.
NATO är också en intresseorganisation.
 
Eftersom vi har hand-i-hand avtalet som gör att Sverige går med i NATO om Finland gör det och vice versa, så jag undrar... Hur är läget i Finland med NATO?
 
Gestricius said:
Eftersom vi har hand-i-hand avtalet som gör att Sverige går med i NATO om Finland gör det och vice versa, så jag undrar... Hur är läget i Finland med NATO?
Statsministern är för det, läste att opinionsundersökningar sade att en stor del av finnarna vill ha en militär allians och en lite mindre del ville ha just NATO.
 
Sverige hade bitar av norge också fast dem förklarade sig självständiga. Tycker att Sverige borde fokusera på ett nordiskt sammarbete istället för NATO.
 
Untitled. said:
Ja till NATO och utökat samarbete nordiska länder emellan. En folkomröstning i Finland lär dock sluta med ett nej.

Jag vill inte att vi suger USA:s k#k som många andra redan håller på med. Att delta i deras militära interventioner har ju gått väldigt bra de senaste decennierna.... Äckliga försvarsorganisationer  med dom... Aldrig.
 
GiipaGips said:
Untitled. said:
Ja till NATO och utökat samarbete nordiska länder emellan. En folkomröstning i Finland lär dock sluta med ett nej.

Jag vill inte att vi suger USA:s k#k som många andra redan håller på med. Att delta i deras militära interventioner har ju gått väldigt bra de senaste decennierna.... Äckliga försvarsorganisationer  med dom... Aldrig.
Problemet är ju att Sverige redan är de facto med i NATO. Deltar i övningar, är med i operationer. Det enda som fattas är att det är på papperet. Alltså måste det beslutas om att gå med eller sluta de facto vara med. Själv tycker jag också NATO är dåligt.
 
Othurin said:
GiipaGips said:
Untitled. said:
Ja till NATO och utökat samarbete nordiska länder emellan. En folkomröstning i Finland lär dock sluta med ett nej.

Jag vill inte att vi suger USA:s k#k som många andra redan håller på med. Att delta i deras militära interventioner har ju gått väldigt bra de senaste decennierna.... Äckliga försvarsorganisationer  med dom... Aldrig.
Problemet är ju att Sverige redan är de facto med i NATO. Deltar i övningar, är med i operationer. Det enda som fattas är att det är på papperet. Alltså måste det beslutas om att gå med eller sluta de facto vara med. Själv tycker jag också NATO är dåligt.

Låt oss då sluta upp med det tramset!
 
Det var hela min poäng. Om man är med, ska man vara med på riktigt och inte säga "lol vi är neutrala :grin: :grin: :grin:". Om man vill vara neutrala, vilket man bör vilja, ska man inte delta i NATOs arbete alls.
 
Sverige och Finland har nu fått ett guldkort av NATO vilket innebär att kravet för NATO är borta, vi får inte gå med förutom det blir krig. Något utökat samarbete men det är allt.
 
Finns skillnader men till en viss grad, ja.

Nu väntar vi på svensk-finska alliansen, vi får besked i oktober och januari.
 
Du glömmer att båda parter kan neka alliansen under krigstid.

Typ som Sverige och Finland under finska inbördeskriget, finländarna sade nej helt enkelt fastän vi var allierade.
 
Serben Gavrilo Princip dödade fel arvinge.

Franz Ferdinand ville skapa en federation där makten var delad och bara inte styrd av Österrikare och Ungrare.
 
Back
Top Bottom