Sverige-Finland i Nato?

Users who are viewing this thread

TheGranath

Sergeant
Som titeln lyder, Finland har för några dagar sedan pratat om att ha en folkomröstning om ett Natomedlemskap.
Och eftersom Sverige och Finland diskuterat ett närmare försvarssamarbete så skulle nog Sverige, i mina ögon iallafall gå samma väg som Finland.

Ryssland har i flera dagar gett ifrån sig flera irriterade kommentarer om det hela.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bjorn-varning-infor-lavrovbesok_3638470.svd
http://www.di.se/artiklar/2014/6/8/varnar-finland-for-natomedlemskap/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryssland-farligt-om-sverige-och-finland-gar-med-i-nato/
http://www.breitbart.com/Big-Peace/2014/06/02/Russia-Threatens-Sweden-Finland-if-Either-Country-Joins-NATO

Så, min fråga till er, tycker ni Sverige, Finland eller båda bör gå med Nato?
Själv skulle jag hellre se en Nordisk försvarsallians före Nato men Nato utesluter jag inte.

Skulle göra en Poll men vet ej hur man gör.
 
Allians/försvarsförbund med Finland istället. Många verkar vilja det, både svenskar och finländare.
 
Ja till NATO! Så som ryssen håller på på senare tid är det fan dags. Särskilt med den senaste ramsan med hot och luftrumskränkningar.
 
Jag stöder ideologiskt neutraliteten, även om Sverige har ****at upp det vid slopande av värnplikt. Med ett yrkesförsvar passar det mer ihop med NATO och utlandsinsatser. Skulle vara mycket för en allians mellan Sverige-Finland och gärna övriga nordiska länder också. Har svårt att se att Norge och Danmark som NATO-medlemmar är så kåta på den idén. Hade det genomförts vid VK2s slut hade det antagligen gått men då var vissa länder arga på Sverige för att vi var utanför kriget.

En annan sak jag skulle gilla är en nordisk federal stat. Har läst att en sådan nation skulle vara rik nog att ta plats i G7. Då får våra smånationer ett större inflytande i världspolitiken. Några frågor som kan bli problem där är: Danmark och Norge är NATO-medlemmar medan Sverige och Finland ej är. Norge är snåla och vill behålla sin olja medan de andra länderna är EU-medlemmar.
 
Hekko said:
En antifascistisk allians för internationell solidaritet & samarbete?

Allianser är en imperialistisk metod. Däri ligger problemet. Per definition betyder allians polarisering. Du bygger en allians i samarbete mot någonting. Konflikt ingår i definitionen.
 
Sverige klarade sig undan för att kriget tog en viss riktning. Sverige var under hot från alla håll och sidor. Om ett land invaderar en suverän stat är det svårt att hålla sig neutral.
 
Wismar said:
Nej tack. Sverige ska hålla sig ur konflikter som vi alltid gjort. Att gå med i någon överstatligt internationellt försvarsallians är det sista vi borde göra. Kolla på vad som hände under 2VK.
Vi klarade oss undan kriget för att vi inte gick med något block! Dock skulle jag gärna vilja se är mer nordiskt samarbete.
Alltid. Byt till lång tid, pls. Oj vad vi höll oss undan konflikter under 1600-tal till tidigt 1700-tal. Dock ja, vi höll oss ur VK2. Mer rövslickeri än neutralitet dock.


och Thokan: Mot någonting. Tja mot fascism är du ju. Då borde du väl inte ha något i en allians mot det?
 
Modig, är inte AFA en antifascistisk försvarsallians?

Neutralitet är jätte kiva tills ryssen kommer.
 
Nu tror jag att om Ryssland invaderar Sverige: Stöd från resten av världen ändå. Ryssland som attackerar Sverige kommer attackera någon annan sedan. Saken som gör neutralitet fin är att du inte är korkad och säger att några är good guys och några är bad guys. Om USA råkar vara de som invaderar oss, de är bad guys, om ryssarna invaderar, de är bad guys. Snarare än att bestämma sig i förväg.
 
Hekko said:
Modig, är inte AFA en antifascistisk försvarsallians?

Neutralitet är jätte kiva tills ryssen kommer.

AFA är en löst representativ organisation. Ni kan inte seriöst jämföra allianser med anarkist- eller gräsrotsrörelser.

Othurin said:
Wismar said:
Nej tack. Sverige ska hålla sig ur konflikter som vi alltid gjort. Att gå med i någon överstatligt internationellt försvarsallians är det sista vi borde göra. Kolla på vad som hände under 2VK.
Vi klarade oss undan kriget för att vi inte gick med något block! Dock skulle jag gärna vilja se är mer nordiskt samarbete.
Alltid. Byt till lång tid, pls. Oj vad vi höll oss undan konflikter under 1600-tal till tidigt 1700-tal. Dock ja, vi höll oss ur VK2. Mer rövslickeri än neutralitet dock.


och Thokan: Mot någonting. Tja mot fascism är du ju. Då borde du väl inte ha något i en allians mot det?

Tänker ju inte bekämpa fascism med en imperialistisk metod. Motsägande.
 
Verkar som en svensk-finsk allians är på väg.
Vi ska tydligen ha gemensamma övningar nu.
Sen att Ryssland hotar Finland att gå med i NATO stärker bara allt.
 
Jag tror inte ryssarna insett att om de hotar oss blir folk rädda. Och bara när folk är rädda känner de sig färdiga att ansluta sig till NATO.

Min generation verkar väldigt anti-NATO "för Ryssland kunde aldrig invadera en granne". När man ger exemplen Georgien och Ukraina anser folk att "det handlar om backwater östra Europa. Ingen bryr sig". Inte skulle världen bry sig så värst mycket om Finland heller, tror jag. Men ryska hot får folk lite att tveka före de säger nej till NATO.
 
Wismar said:
Nej tack. Sverige ska hålla sig ur konflikter som vi alltid gjort. Att gå med i någon överstatligt internationellt försvarsallians är det sista vi borde göra. Kolla på vad som hände under 2VK.
Vi klarade oss undan kriget för att vi inte gick med något block! Dock skulle jag gärna vilja se är mer nordiskt samarbete.

Jag håller helt med. Sverige har inte varit i krig på 200år och det ska vi fortsätta med, om vi går med i nato så kan vi sluta med den räkningen.
Tycker att svenska alliansen med amerika att spionera och ge specifik information om rysslands regerings struktur(som inte kan fås på annat sätt) är en direkt politisk risk som sabbar vår neutralitet.

Vi borde göra som under kalla kriget och andra världskriget.. Fjäska för alla överallt och be om att bli lämnade ifred ur stormaktsproblemen.
 
Untitled. said:
Inte skulle världen bry sig så värst mycket om Finland heller, tror jag.

Finlands-sak-%C3%A4r-v%C3%A5r-F%C3%B6r-en-st%C3%B6rre-kamp-kom-med-i-Frivilligk%C3%A5ren.jpg



Klart som fan Ryssland känner sig obekväma över att alliansen vars enda uppgift är att motverka Ryssland kryper närmare omkring dem. Det är inte som att vi kommer bli ett mindre hot för Ryssland om vi går med i NATO och kärnbestyckar Gotland.
 
Back
Top Bottom