Skandinavisk/Skandinaviske Politik/Politikk

Users who are viewing this thread

Hekko said:
Alltså, du har delvis missat vad jag menade med marknaden i början och jag måste medge att jag hjälpt till med att spåra ur med det. Dvs. På marknaden för att köpa och sälja varor och tjänster så råder meritokrati, vid anställning kan det finnas moral hazard problem.

Ok det, låter mycket bättre.  :grin:

Hekko said:
Anyway, för att fortsätta spåra ur då det nog är ett intressantare spår: om kontakter är viktigt för jobbet innebär det ju att succé skapas genom att kunna dra nytta av vissa kritiska individer. Om någon känner dem är de bättre lämpade att inneha posten. Vilket gör det till en meritokrati. Hur de har fått förmågan och huruvida du finner det vara en merit som är värd att premieras är irrelevant.

Hur är det irrelevant hur man får dom kontakterna?

Det är inte som att folk tänker "jag kännar Jonas väl, han jobbar hart" utan "Jonas och jag är ganska lika, vi har ungefär samma familjebackgrund, vi har rätt utbildning, vi klär oss på rätt sätt, vi pratar på rätt sätt, etc."
 
Hekko said:
Rhodokguard said:
Wismar said:
Gestricius said:
Tala för dig själv heter det på svenska.

Kan vi snälla sluta upp med alla engelska ord? Vi är inte danska.
Som gamer så blir man så anglofierad.
jag vet. Jag vet inte hur många människor jag mött som blandar in en massa engelska ord när dem pratar svenska. Men median är värst må jag säga. Dem kan knappt stava eller inte låta bli att använda engelska utryck. Typ som "om det går bra då är det ju bara win win för dig liksom"

Att man anammar vissa ord från andra språk är en helt naturlig del av språkets utveckling. På 1700-talet var det franska som var lingua franca, och därför kom det mycket franska låneord. Nu kommer det engelska saker i stället. Visserligen förkastligt ifall man inte kan dr fullgoda svenska alternativen, men inget fel med att kasta in lite engelska nu och då. Beror ju på kontext också.

Något som upprör mig till en absurd grad är folk som skriver dem i stället för de. Samt de som vill att man ska återkoppla i stället för återkomma. Sen finns det också många finlandismer som är förkastliga.
Dem och de är samma sak. Det är när man skriver"dom" som det blir helt tokigt. Och om det retar brallorna av dig så är jag glad att stå till tjänst eftersom det här kommer jag nog att få ett motsvar på... och ju mer diskussioner desto bättre.Det är ju trots allt det som forum är till för, har jag tolkat det rätt?
 
Úlfheðinn said:
Hekko said:
Alltså, du har delvis missat vad jag menade med marknaden i början och jag måste medge att jag hjälpt till med att spåra ur med det. Dvs. På marknaden för att köpa och sälja varor och tjänster så råder meritokrati, vid anställning kan det finnas moral hazard problem.

Ok det, låter mycket bättre.  :grin:

Hekko said:
Anyway, för att fortsätta spåra ur då det nog är ett intressantare spår: om kontakter är viktigt för jobbet innebär det ju att succé skapas genom att kunna dra nytta av vissa kritiska individer. Om någon känner dem är de bättre lämpade att inneha posten. Vilket gör det till en meritokrati. Hur de har fått förmågan och huruvida du finner det vara en merit som är värd att premieras är irrelevant.

Hur är det irrelevant hur man får dom kontakterna?

Det är inte som att folk tänker "jag kännar Jonas väl, han jobbar hart" utan "Jonas och jag är ganska lika, vi har ungefär samma familjebackgrund, vi har rätt utbildning, vi klär oss på rätt sätt, vi pratar på rätt sätt, etc."

Om jag har en hårdrocksbar så kanske jag anställer just Jonas av de anledningarna för att han låter som en hårdrockare och ser ut som en hårdrockare. Jag anställer inte Stefan som ser ut som en schtekare.

Mycket av det du räknar upp är soft skills. Och du ser det lite på fel sätt, kontakter är bra, om jonas känner de människor som jag känner, och jag har haft nytta av mina kontakter när jag byggde mitt bolag är det vettigt att anställa Jonas, och inte Otto som har jävligt bra kontakter inom skogsindustrin i stället.

Rhodokguard said:
Hekko said:
Rhodokguard said:
Wismar said:
Gestricius said:
Tala för dig själv heter det på svenska.

Kan vi snälla sluta upp med alla engelska ord? Vi är inte danska.
Som gamer så blir man så anglofierad.
jag vet. Jag vet inte hur många människor jag mött som blandar in en massa engelska ord när dem pratar svenska. Men median är värst må jag säga. Dem kan knappt stava eller inte låta bli att använda engelska utryck. Typ som "om det går bra då är det ju bara win win för dig liksom"

Att man anammar vissa ord från andra språk är en helt naturlig del av språkets utveckling. På 1700-talet var det franska som var lingua franca, och därför kom det mycket franska låneord. Nu kommer det engelska saker i stället. Visserligen förkastligt ifall man inte kan dr fullgoda svenska alternativen, men inget fel med att kasta in lite engelska nu och då. Beror ju på kontext också.

Något som upprör mig till en absurd grad är folk som skriver dem i stället för de. Samt de som vill att man ska återkoppla i stället för återkomma. Sen finns det också många finlandismer som är förkastliga.
Dem och de är samma sak. Det är när man skriver"dom" som det blir helt tokigt. Och om det retar brallorna av dig så är jag glad att stå till tjänst eftersom det här kommer jag nog att få ett motsvar på... och ju mer diskussioner desto bättre.Det är ju trots allt det som forum är till för, har jag tolkat det rätt?

De är 3 personen plural i subjektform, dem är 3 personen plural i objektform.

Om det är de som utför handlingen blir det dem, om det är dem handlingen riktas mot blir det dem. Att inte differentiera är slarvigt!
 
Hekko said:
Úlfheðinn said:
Hekko said:
Alltså, du har delvis missat vad jag menade med marknaden i början och jag måste medge att jag hjälpt till med att spåra ur med det. Dvs. På marknaden för att köpa och sälja varor och tjänster så råder meritokrati, vid anställning kan det finnas moral hazard problem.

Ok det, låter mycket bättre.  :grin:

Hekko said:
Anyway, för att fortsätta spåra ur då det nog är ett intressantare spår: om kontakter är viktigt för jobbet innebär det ju att succé skapas genom att kunna dra nytta av vissa kritiska individer. Om någon känner dem är de bättre lämpade att inneha posten. Vilket gör det till en meritokrati. Hur de har fått förmågan och huruvida du finner det vara en merit som är värd att premieras är irrelevant.

Hur är det irrelevant hur man får dom kontakterna?

Det är inte som att folk tänker "jag kännar Jonas väl, han jobbar hart" utan "Jonas och jag är ganska lika, vi har ungefär samma familjebackgrund, vi har rätt utbildning, vi klär oss på rätt sätt, vi pratar på rätt sätt, etc."

Om jag har en hårdrocksbar så kanske jag anställer just Jonas av de anledningarna för att han låter som en hårdrockare och ser ut som en hårdrockare. Jag anställer inte Stefan som ser ut som en schtekare.

Mycket av det du räknar upp är soft skills. Och du ser det lite på fel sätt, kontakter är bra, om jonas känner de människor som jag känner, och jag har haft nytta av mina kontakter när jag byggde mitt bolag är det vettigt att anställa Jonas, och inte Otto som har jävligt bra kontakter inom skogsindustrin i stället.

Rhodokguard said:
Hekko said:
Rhodokguard said:
Wismar said:
Gestricius said:
Tala för dig själv heter det på svenska.

Kan vi snälla sluta upp med alla engelska ord? Vi är inte danska.
Som gamer så blir man så anglofierad.
jag vet. Jag vet inte hur många människor jag mött som blandar in en massa engelska ord när dem pratar svenska. Men median är värst må jag säga. Dem kan knappt stava eller inte låta bli att använda engelska utryck. Typ som "om det går bra då är det ju bara win win för dig liksom"

Att man anammar vissa ord från andra språk är en helt naturlig del av språkets utveckling. På 1700-talet var det franska som var lingua franca, och därför kom det mycket franska låneord. Nu kommer det engelska saker i stället. Visserligen förkastligt ifall man inte kan dr fullgoda svenska alternativen, men inget fel med att kasta in lite engelska nu och då. Beror ju på kontext också.

Något som upprör mig till en absurd grad är folk som skriver dem i stället för de. Samt de som vill att man ska återkoppla i stället för återkomma. Sen finns det också många finlandismer som är förkastliga.
Dem och de är samma sak. Det är när man skriver"dom" som det blir helt tokigt. Och om det retar brallorna av dig så är jag glad att stå till tjänst eftersom det här kommer jag nog att få ett motsvar på... och ju mer diskussioner desto bättre.Det är ju trots allt det som forum är till för, har jag tolkat det rätt?

De är 3 personen plural i subjektform, dem är 3 personen plural i objektform.

Om det är de som utför handlingen blir det dem, om det är dem handlingen riktas mot blir det dem. Att inte differentiera är slarvigt!
Min lärare sade precis tvärtom. Och om du inte har märkt det så uttalas det "dom" oavsett om man skriver de eller dem. Så det är inte så tydligt. Och om du har rätt så är det synd att inte alla är lika kunniga i det där som du...
 
Det uttalas dom i talspråk, samma som man säger mej och dej, men man skriver ändå mig och dig.

Antingen har du missförstått din lärare eller så kan du hälsa honom eller henne att han eller hon har fel i frågan.

http://sv.m.wiktionary.org/wiki/de

 
Hekko, hur skulle du föredra Åland? Svenskt, Finskt eller Åländskt?
 
Wismar said:
Hekko said:
Úlfheðinn said:
Wismar said:
Úlfheðinn said:
Meritokrati är bra i princip, men visa mig vär den existerar som mer en än mytt?
Inom det militära har det alltid existerat.

Det tvivlar jag på, i nulägget och om vi tittar på historia.

Visst, i teori är militären en meritokrati, men i praktiken finns det en hel politikisk värld bakom vem som blir befordrad eller belönad som har väldigt lite att göra med hur skicklig man är.

Marknaden är en meritokrati. Den som lyckas lyckas, inga konstigheter!


Förövrigt beblandar Wismar demokrati med att bli tagen seriöst. Bara för att hans facistpolare inte är TV-kändisar betyder inte att demokratin inga fungerar. Dessutom, senast den 21.7 fick ju våldsvänstern radiotid för att sprida sin stolliga hatideologi.

I almedalen så pratade pk-media om SvP istället för MED SvP som man hade gjort om det gällde t.ex Fi.

Vid valet 2010 så var SvP och Fi lika stora. Vem fick mest mediatid?

I en stat där man verkligen tror på yttrandefriheten så ska alla yttringar få komma fram. Det ska inte finnas någon som bestämmer vilka yttringar som är "seriösa" eller inte.

Lol. Yttrandefrihetslagen =/= att alla ska hålla dig i handen och tycka dina åsikter är fina. SvP har rätten att yttra sina åsikter, så enkelt är det.

Det är ju tyvärr en skam i sig att nazister får hetsa ifred, men är väl jag antar jag  :grin:
 
Gestricius said:
Hekko, hur skulle du föredra Åland? Svenskt, Finskt eller Åländskt?

Är väldigt nöjd med nuvarande situation för Åland i stora drag! Självstyrelsen måste ses över i vissa aspekter, exempelvis avräkningsgrunden för klumpsumman bör ses över då staten dlyttar över intäckter till kapitalinkomster via exempelvis Solidium i stället för att ta det vis beskattningen
 
Hekko said:
Gestricius said:
Hekko, hur skulle du föredra Åland? Svenskt, Finskt eller Åländskt?

Är väldigt nöjd med nuvarande situation för Åland i stora drag! Självstyrelsen måste ses över i vissa aspekter, exempelvis avräkningsgrunden för klumpsumman bör ses över då staten dlyttar över intäckter till kapitalinkomster via exempelvis Solidium i stället för att ta det vis beskattningen
Euro, Åländsk Daler eller Suomen markka?  :wink:
 
Shemaforash said:
Insatta människor > Inte insatta människor

Klart videon är hemsk när tjejerna snackar från åsikter och har inget bra argument att stödja.
Kunde inte ha sagt det bättre själv
 
Othurin said:
Rhodokguard said:
Fy fan säger jag bara...
Hvitfeldtska  :lol: tur man inte valde att gå där.
Varför det? För att fjollor som de går på den skolan? I så fall kan jag förstå dig fullständigt :mrgreen:
 
Jag tror han menade på att lärarna är efterblifvna eftersom dom är ju trots allt lärarna som lärde dessa två.
 
Jag hade inte kommit så bra överens med många där. Detta kommer göra modig lite arg, men många ghetto-rasifierade(till viss del fattiga svenskar med) går också där. blablabla, sociala anledningar, men de är ofta mer bråkiga än privilegierade som mig. On top of that, största skolan i gbg, 2000 elever.
 
Back
Top Bottom