Skandinavisk/Skandinaviske Politik/Politikk

Users who are viewing this thread

Adorno said:
Du bør i øvrigt søge væk fra nationalismen, for du er ved at være helt der ude, hvor Breivik klapper dig på skulderen.
Gillar inte Wismars åsikter särskilt mycket heller (trots att jag själv kallar mig nationalist, men termen har visst radikalt annorlunda betydelse för mig), men inte kan Breivik upphöjas till en representant för tusentals människor. Att döda folk är en rätt så radikal lösning, som de flesta nog knappast kan acceptera. Till och med Nazisterna i Tyskland gav klara signaler om att judar och andra "icke-önskade individer" skulle flytta ut ur landet flera år före den slutliga lösningen hade planerats.


Gestricius said:
Jag kan börja, vad är eran åsikt om gårdsförsäljning av alkohol? (Huvudsakligen vin och öl) Jag är för. (Förstår ej varför S är emot)
Är för fri marknad och laissez faire och monetarism och allt, men Alko gör ett rätt så gott jobb som alkoholmonopol i Finland. Skulle kanske kunna begränsa monopolet till enbart starksprit för att småbutikerna på landsbyggden inte skulle gå under.
 
Untitled. said:
Gestricius said:
Jag kan börja, vad är eran åsikt om gårdsförsäljning av alkohol? (Huvudsakligen vin och öl) Jag är för. (Förstår ej varför S är emot)
Är för fri marknad och laissez faire och monetarism och allt, men Alko gör ett rätt så gott jobb som alkoholmonopol i Finland. Skulle kanske kunna begränsa monopolet till enbart starksprit för att småbutikerna på landsbyggden inte skulle gå under.
Vad jag förstår handlar det endast om öl 3,5% eller mindre och vin med 13% eller mindre.
Resten får Systembolaget ta hand om.
 
Wismar said:
Breivik var för övrigt sionist och uttalad 'anti-rasist'. Han skrev också i hans manifest att han avskydde etnonationalister. Så jag och Breivik är inte direkt polare...
Läs gärna på innan du kommer med dessa grova anklagelser.
Jeg ved ikke hvor du befinder dig politisk, jeg kan bare se, det er et godt stykket til højre.
Når jeg går de få meget højreorienterede personer, som jeg kender, på klingen,
viser det sig tit, de har ret aggressive/voldelige holdninger, når det kommer til diverse udlændinge.
Zionisme er ikke relevant i denne sammenhæng, og etnonationalisme vs. nationalisme er vel en esoterisk diskussion blandt mennesker, der grundlæggende er meget enige. Deres politik ville vel være meget ens.
 
Wismar said:
Någon kommentar?
ulands-statistik.png
Källa?
 
Bäst att rösta rött nästa val då. :wink:

Skamt åsido så är det intressanta, varför det ser ut så.

Till exempel är det ekonomiska klyftorna I vårt samhälle som växer?

Väntar mig dock att du kommer att skylla på invandring.  :lol:
 
Ser inget fel med att kritisera invandringen, feminismen eller något annat som är tabu att kritisera idag. Jag kritiserar själv inte invandrarna, utan invandringen.
Som Olof Palme sa. "För oss är demokratin en fråga om människovärdet, och människovärdet det är dom politiska friheterna. Rätten att fritt få uttrycka sin mening, rätten att få kritisera och bilda opinion."

 
Úlfheðinn said:
Definitivt, ingenting är ovanför kritik, dock som man säger i Psykologi, "Extraordinary claims require extraordinary evidence."
Tyvärr kan vi ej få fram sådant bevis pga att Sveriges lag säger att det är olagligt att hålla statistik på folk baserat på deras ras/nationalitet. En riktig skam.
 
HDI är ju kanske inte heller den mest pålitliga måttstocken. Men att rösta rött löser väl inget? Öka på välfärden nu, minska den drastiskt senare. Minska på välfärden nu, minska den i en mindre dramatisk takt senare.

För att upprätthålla välfärden måste ekonomin skötas om. Folk säger gärna att de avstår från kärnkraftverk, pälsfarmer och vapenindustrin o.s.v., men de tycks inte förstå att sådana "humanitära & ekologiska" val görs på välfärdens bekostnad. Nej, den får man nog inte röra. Men politikerna skall ändock underminera industrin. Logiskt? Tycker inte jag heller.
 
Du skulle även säkert gilla detta sätt, Wismar.
http://everything2.com/title/WISP+Index+of+Social+Progress

Eller varför inte detta?
http://en.wikipedia.org/wiki/Happy_Planet_Index
:lol:
 
Wismar said:
Vad är fel på SvP? :sad:
Jag tror jag inte ens måste svara på det.  :???:
Nynazism och rasism är två saker.
 
Wismar said:
Vad fan är skillnaden på nynazism och nazism då? Sväng inte med ord du inte behärskar.
Nazism är den som vi såg i Nazityskland, nynazism är att gå runt med rakad skalle och bombarjacka och skriker "Ut med invandrarpacket" "Vit makt" "Sieg Heil" även att springa runt och spöa invandrare.
 
Du må jo innrømme at det å støtte eit parti som vil ha "Sverige for svenskar" (det er nynorsk, så ikkje tru det er svensk og rett på stavinga  :wink:) ikkje er så langt unna holdningane til skinheads? Du kan vera rasist sjølv om du ikkje går ut på gata og trakasserer innvadrarar.
 
Back
Top Bottom